تیتر امروز

بچه‌ها! نخندین!
افاضات اضافه

بچه‌ها! نخندین!

عوام‌الملک در هفته‌ای که گذشت از حمایت مردم و خواص از یک طرح جدید نوشته و ترانه‌ای هم به گوشش رسیده که می‌گفت: "بچه‌ها! نخندین!"

مقاومت دلار!

معامله‌گران بازار ارز دلیل افزایش قیمت روز‌های گذشته را ترس خریداران دلار برای افزایش قیمت در زمان بازگشایی رسمی بازار‌ها در روز دوشنبه ۹ مرداد اعلام کردند.

کد خبر: ۱۵۳۳۷۹
۰۹:۵۵ - ۰۶ مرداد ۱۴۰۲

جدال بازارساز و مقاومت دلار!

دیدارنیوز: در حالی که بازار تهران در سوگواری محرم هفته نخست مرداد را پشت‌سر گذاشت و تعطیل بود، اما قیمت دلار با رشد‌های محدود ۲۰۰ تا ۵۰۰ تومانی توانست خود را به کانال ۴۹ هزار تومانی برساند. معامله‌گران رشد تقاضا را دلیل این افزایش قیمت می‌دانند.

در نیمه ابتدایی هفته‌ای که گذشت دلار کاهش قیمت داشت، اما از روز سه‌شنبه با وجود تعطیلی بازار تهران با افزایش‌های محدود، یک پله صعود کرد. در نهایت در نخستین هفته مرداد قیمت دلار در کف کانال ۴۹ هزار تومانی به کار خود پایان داد.

از نیمه‌های هفته گذشته بازار تهران تعطیل بود. با اینکه گمانه‌زنی‌ها بر مدار ثبات قیمت دلار می‌چرخید، اما این اسکناس یک پله صعود کرد و دیروز در کانال ۴۹ هزار تومانی به کار خود پایان داد. معامله‌گران بازار ارز دلیل افزایش قیمت روز‌های گذشته را ترس خریداران دلار برای افزایش قیمت در زمان بازگشایی رسمی بازار‌ها در روز دوشنبه ۹ مرداد اعلام کردند.

افزایش تقاضا کار دست دلار داد

بازار ارز و قلب مبادلات دلار در پایتخت طی روز‌های گذشته، شلوغ و متقاضی برای دلار زیاد بود. نگرانی معامله‌گران خرد از آچمزشدن توسط بازارساز، تقاضا در بازار ارز را صعودی کرد و دلار را در کانال بالاتر نشاند.

کارشناسان اقتصادی معتقدند شوک‌های بازدارنده قیمتی در کوتاه‌مدت بر بازار ارز تاثیر می‌گذارد. آن‌ها می‌گویند اخبار غیراقتصادی در بازه زمانی یک تا دو روزه بازار‌های مالی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما تمام این موضوعات مقطعی است. آن‌ها معتقدند سایر بازار‌ها از مواد غذایی گرفته تا بازار لوازم الکترونیک و صنایع بالادستی با دلار بالای ۶۵ هزار تومان مبادله می‌شوند. عقب‌ماندگی این اسکناس از سایر بازارها، برای مهار تورم از جانب سیاستگذار صورت گرفته و باید انتظار آغاز صعود قیمت دلار را داشته باشیم.

کف و سقف قیمت دلار کجاست؟

تحلیلگران اقتصادی کف فعلی قیمت دلار را محدوده ۴۹ هزار تومانی می‌دانند. به اعتقاد آن‌ها فعلا این اسکناس روند نگرفته و خنثی است. اگر قیمت دلار محدوده مقاومتی ۴۹ هزار و ۹۰۰ تومانی را بشکند، وارد روند صعودی می‌شود و اگر منطقه حمایتی ۴۷ هزار و ۹۰۰ تومانی را بشکند این اسکناس در روند نزولی قرار خواهد گرفت. اما تحلیلگران بازار ارز می‌گویند در میان‌مدت و محدوده زمانی ۶ ماهه اسکناس آمریکایی به کانال‌های بالاتر ورود می‌کند.

معامله‌گران معتقدند سیاستگذار تلاش کرده با سیگنال‌های سیاسی مساعد، دلار را زیر کانال ۵۰ هزار تومانی نگه دارد، اما آن‌ها دوام این راهکار را بلند‌مدت نمی‌دانند.

تحرکات قیمتی دلار با کدام سیگنال رخ داد؟

نخستین سیگنال هفته اخیر که در روز‌های پایانی تیر بر بازار ارز اثر گذاشت و چشم معامله‌گران در ابتدای هفته نیز به آن بود، خبر معافیت تحریمی برای دریافت پول برق صادراتی ایران به عراق بود. برداشت فعالان بازار ارز از این خبر موید توافق موقت میان ایران و آمریکا بود. این سیگنال توانست دلار را یک روز در کف کانال ۴۸ هزار تومانی نگه دارد.

در روز‌های بعد نیز دیدار امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه با محمد عبدالعزیز الخلیفی وزیر مشاور در وزارت امور خارجه دولت قطر در تهران و حضور نجلاء المنقوش وزیر امور خارجه لیبی در صدر هیاتی به تهران خبر اثرگذار بر بازار بود.

این دیدار‌ها گمانه‌زنی‌ها درباره تبادل زندانیان و آزادسازی منابع بلوکه شده ایران را در میان بازیگران بازار ارز افزایش داد.

اما اواسط هفته اخیر مت میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشستی در واشنگتن از انتقال بخشی از پول ایران به عمان خبر داد.

وی گفت: «این انتقال یک گام مهم برای خروج پول ایران از عراق است، زیرا ایران از این پول به عنوان یک اهرم علیه کشور همسایه خود استفاده می‌کند؛ بنابراین این پول در عمان نگهداری خواهد شد، اما محدودیت‌های عراق بر این پول در عمان نیز اعمال خواهد شد.»

قرار است از این پول تنها در اهداف غیرتحریمی و بشر دوستانه استفاده شود و هر انتقالی باید از سوی وزارت خزانه داری آمریکا تایید شود.

بازار ارز در هفته آینده روند می‌گیرد؟

کارشناسان اقتصادی معتقدند سیگنال‌های سیاسی اگر عملیاتی نشوند نهایتا تا پایان تابستان می‌تواند برای مهار قیمت دلار موثر باشند؛ بنابراین سیاستگذار باید یا به فکر سیگنال جدیدی برای مدیریت ارزی کشور باشد و یا در تحقق اخباری که در ماه‌های گذشته منتشر شده تلاش مضاعفی کند.

به نظر می‌رسد بازار ارز برای روز دوشنبه (۹ مرداد) و بعد از بازگشایی بازارها، در انتظار سیگنال قوی است که به قیمت دلار وضوح بیشتری ببخشد و یا اخبار سیاسی به بازار تزریق شود و این اسکناس همچنان زیر کانال ۵۰ هزار تومانی معامله شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی