تیتر امروز

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوادزهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.

مسجدسلیمان «شهرموزه» می‌شود

ارسطوزاده، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان با تشریح آخرین وضعیت و اقدامات حوزه‌های سه‌گانه میراث‌فرهنگی در شهرستان مسجدسلیمان، از تدوین طرح جامع گردشگری برای این شهرستان خبر داد.

کد خبر: ۱۵۳۲۸۵
۰۹:۴۲ - ۰۴ مرداد ۱۴۰۲

مسجدسلیمان «شهرموزه» می‌شود

دیدارنیوز: «جهت‌گیری و سیاست برنامه‌های ما در حوزه‌های میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در راستای شهرموزه شدن مسجدسلیمان است.»

محمدحسین ارسطوزاده در نشست شورای اداری شهرستان مسجدسلیمان که با دستور کار پایش و رفع مشکلات حوزه‌های میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با حضور پیمان مولایی سرپرست فرمانداری مسجدسلیمان، سیدمحسن حسینی رئیس‌گروه حفظ و احیای بافت‌های فرهنگی و تاریخی خوزستان، ایوب سلطانی رئیس میراث‌فرهنگی مسجدسلیمان و مسئولان حوزه شهری و روستایی شهرستان در محل فرمانداری برگزار شد، اظهار کرد: از آن‌جا که مسجدسلیمان در حوزه‌های فرهنگی، از غنای ویژه‌ای برخوردار است و همچنین حس تعلق خاصی نیز نسبت به این شهر به عنوان شهر اولین‌ها وجود دارد، به نوعی خود را مدیون این شهر می‌دانیم؛ گذشته از این، به دلیل وجود چاه‌های نفت در این شهر و خدماتی که این طلای سیاه به کل کشور داشته و امروزه بخش عمده‌ای از اقتصاد کشور نیز در گرو نفت است، انصافا همه کشور نسبت به این شهر حس دین دارند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان در ادامه با پذیرش این‌که باوجود همه ظرفیت‌ها، در حوزه‌های میراث‌فرهنگی و گردشگری عقب ماندگی‌هایی در این شهر وجود دارد گفت: در سرلوحه کارمان قرار داده‌ایم تا آنچه که در توان‌مان هست را برای کم کردن این فاصله و از بین بردن این محرومیت‌ها به‌کار ببندیم.

او افزود: از جمله تلاش‌هایی که در این راستا در حال انجام آن هستیم، تدوین طرح جامع مطالعاتی گردشگری برای مسجدسلیمان است و این شهر در کنار لالی، اندیکا و هفتکل جزو معدود شهر‌هایی خواهد بود که دارای طرح جامع گردشگری می‌شود.

ارسطوزاده اضافه کرد: از ۳۰ شهرستان خوزستان، ۶ شهرستان را در برنامه طرح‌های مطالعاتی وزارتخانه قرار داده‌ایم تا دارای طرح جامع مطالعاتی گردشگری شوند.

او با تأکید بر این‌که هر برنامه‌ریزی باید مبتنی بر برنامه جامعی باشد تا ما شیوه کار را براساس آن برنامه مدون پیش ببریم افزود: جهت‌گیری و سیاست برنامه‌های ما در حوزه‌های میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در راستای شهرموزه شدن مسجدسلیمان است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان عنوان کرد: وجود تأسیسات نفتی متعدد، بنا‌های متعلق به صنعت‌نفت در ۱۰۰ سال اخیر که جزو اولین‌ها هستند، محوطه‌های تاریخی مانند سرمسجد، کلگه‌زرین و... در کنار فرهنگ، رسوم و آیین غنی و نیز طبیعت خاص زمستان و بهار منطقه، همه و همه مجموعه‌ای را ایجاد می‌کنند که ما آن را در قالب شهرموزه تعریف کرده‌ایم.

شناسایی بیش از ۲۰۰ بنا و محوطه تاریخی مسجدسلیمان

به نقل از اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، او اظهار کرد: در این راستا، بیش از ۲۰۰ بنا و محوطه در شهرستان مسجدسلیمان شناسایی شده است که ما در فاز اول عجالتاً ۲۰ بنا را سرلوحه کارمان برای ساماندهی قرارداده‌ایم. بخش دیگری از تحقق این برنامه، موضوع مبلمان شهری، راهنما‌ها و نشان‌های شهری است که بر همین اساس، تابلو‌های چندزبانه‌ای را طراحی کرده‌ایم که تعداد از آن‌ها در سطح شهر نصب شده‌اند و مابقی نیز در دست تهیه هستند که به یاری خدا بالغ بر ۶۵ تابلو در ادامه کار نصب خواهند شد.

ارسطوزاده افزود: این تابلو‌ها شامل تابلو‌های معرفی تک‌بنا‌ها و جاذبه‌های گردشگری شهر هستند که تاریخچه مختصری از بنا یا منطقه گردشگری را ارائه می‌دهند؛ به عنوان مثال در کنار محوطه چشمه‌های نفت، تابلو‌های معرفی نصب شده و در سطح کلان‌تر نیز در تابلو‌های نقشه‌های گردشگری شهر نیز این مناطق مشخص شده‌اند که در نقاطی مانند میادین و پایانه‌های شهری که پربازدید هستند و تجمع بیشتری در آن‌ها وجود دارد نصب خواهند شد.

او با بیان این‌که در مجاورت محوطه چشمه‌های نفت یک اتاقک نگهبانی وجود دارد که این اتاقک را می‌توان به یک گالری معرفی از پیشینه همین چشمه‌های نفت تبدیل کرد گفت: به‌طور کلی می‌توان فضا‌هایی را در کنار بنا‌های تاریخی و جاذبه‌های گردشگری ایجاد کرد که تا جای ممکن به گردشگر خدمات‌رسانی کند که این موضوع به نوعی ایجاد اشتغال هم می‌کند.

کلگه‌زرین به‌زودی کاوش می‌شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان ادامه داد: در ادامه این هدف‌گذاری، اعتبار ساماندهی موزه شهر در منطقه کلگه‌زرین را تأمین کرده‌ایم و موزه یادشده تا قبل از نوروز ۱۴۰۳ با محتوایی در شأن این شهر که بتواند پیشینه آن را تداعی کند راه‌اندازی خواهد شد. همچنین محوطه باستانی کلگه‌زرین که محوطه‌ای الیمایی است و این قابلیت را دارا است که صفحات گذشته و تاریخ باستانی منطقه را بیش از پیش آشکار کند، امسال در برنامه کاوش ما قرار گفته که تأمین اعتبار آن صورت گرفته است و درخواست مجوز آن را به پژوهشکده باستان‌شناسی ارسال کرده‌ایم که به‌زودی مجوز آن صادر و کار آغاز خواهد شد.

او افزود: بنا داریم برای کلگه‌زرین چشم‌اندازی همانند هفت‌تپه درنظر بگیریم و محوطه تاریخی آن را به عنوان سایت‌موزه راه‌اندازی کنیم و مجموعه حفاظتی، پژوهشی و اداری را نیز در کنار آن داشته باشیم.

آغاز عملیات ساماندهی سرمسجد ظرف ۱۰ روز آینده

ارسطوزاده با اشاره به اثر تاریخی سرمسجد نیز عنوان کرد: برای آتشکده سرمسجد تأمین اعتبار صورت گرفته، قرارداد و شرح خدمات آن نیز تدوین شده است و ظرف حداکثر ۱۰ روز آینده کار ساماندهی این بنای تاریخی نیز آغاز خواهد شد.

او با تأکید بر این‌که در هدفگذاری که برای شهر مسجدسلیمان تحت عنوان شهرموزه انجام شده به مدیریت منابع نیازمندیم اضافه کرد: ما در میراث‌فرهنگی در کنار سایر دستگاه‌های اجرایی از شهرداری گرفته تا شرکت نفت و دستگاه‌هایی که در این حوزه اعتبارات و منابعی دارند، باید مدیریت منابع را انجام دهیم.

مشکل حقوقی طرح آب‌درمانی گل‌گیر با ورود استاندار درحال حل شدن است

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان درخصوص آخرین وضعیت مجتمع آب‌درمانی گل‌گیر نیز تصریح کرد: پیش از احداث این طرح، متأسفانه روند قانونی احداث یعنی دریافت مجوز و استعلامات لازم طی نشد که این موضوع منجر به این شد که امروز ما با رأی قضایی از سوی منابع طبیعی مواجه باشیم که این دستگاه برای این بخش از مستحدثاتی که برای آب‌درمانی گلگیر ایجاد شده حکم قلع و قمع دریافت کرده است.

او با بیان این‌که اگر از ابتدا مجوزات لازم دریافت می‌شد، در حاضر ما با چنین مشکلی مواجه نبودیم افزود: حدود یکسال است که پیگیر رفع حکم قضایی از روی این پرونده هستیم که هنوز موفق به آن نشده‌ایم؛ البته ما موضوع را از راه استانداری پیگیری کردیم که به تبع آن استاندار خود به موضوع ورود کرد و به تازگی نیز نامه‌ای در این خصوص دریافت کرده‌ایم که به نظر می‌‍آید در مسیر حل موضوع قرار گرفته‌ایم.

ارسطوزاده اضافه کرد: به محض رفع حکم قضایی از روی این طرح، در قالب واگذاری به بخش خصوصی آن‌جا را راه‌اندازی خواهیم کرد.

اولویت ایجاد بوم‌گردی در روستا‌ها با اهالی است

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان در ادامه عنوان کرد: در حوزه روستایی، از بخشداران و دهیاران خواسته‌ایم تا اهالی را ترغیب کنند و از روستا‌هایی که واجد شرایط گردشگری هستند، از هر روستا حداقل دو مقاضی احداث و ایجاد بوم‌گردی را به ما معرفی کنند و ما نیز کار استعلام و اعطای مجوز را برای آن‌ها انجام می‌دهیم و تسهیلات لازم را نیز ارائه خواهیم کرد.

او در این‌باره تأکید کرد: اولویت با اهالی است و درصورتی که متقاضی‌ای از بین اهالی وجود نداشته باشد، از دهیاران و بخشداران خواسته‌ایم تا دو قطعه زمین به ما معرفی کنند تا فراخوان دهیم و برای آن‌ها به‌منظور ایجاد تأسیسات در راستای رونق گردشگری جذب سرمایه‌گذاری کنیم.

تدوین برنامه میان‌مدت برای راه‌اندازی بازارچه صنایع‌دستی مسجدسلیمان

ارسطوزاده با اشاره به ایجاد بازارچه صنایع‌دستی مسجدسلیمان نیز گفت: براساس برآورد‌ها بین ۲۵ تا ۳۰ میلیارد تومان ساخت این بازارچه هزینه درپی خواهد داشت که براساس این برآورد برنامه میان‌مدت برای ساخت آن درنظر گرفتیم.

او افزود: طرح و روند احداث بازارچه مطابق برنامه‌ریزی پیش خواهد رفت، اما برای اینکه یک بازدهی زود و کوتاه مدت برای صنایع‌دستی شهرستان داشته باشیم، بنا داریم محل ساختمان فعلی اداره میراث‌فرهنگی مسجدسلیمان را در سال جاری با تغییراتی به خانه صنایع‌دستی تبدیل و یک گالری‌ای در شأن برای صنعتگران شهرستان ایجاد و آن را تجهیز کنیم تا این هنرمندان بتوانند ضمن برگزاری نمایشگاه‌های درخور، کارگاه‌های آموزشی را نیز اجرا کنند.

پیگیری روند واگذاری باشگاه تاریخی کاوه (بدر) و پاسگاه قلعه‌خانی (ژاندارمری سابق) که هردو در فهرست آثار ملی ثبت هستند از طریق مدیریت تعاونی ارتش (بتاجا) به میراث‌فرهنگی نیز از دیگر موضوعاتی بود که در جلسه شورای اداری شهرستان مسجدسلیمان باحضور فرماندار به آن پرداخته شد.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی