تیتر امروز

امیر محمد قدوسی: اعتراض زنان به حجاب اجباری از اسفند ۵۷ تاکنون ادامه داشته/
گفت و گوی دیدار با یک حقوقدان درباره "طرح نور"

امیر محمد قدوسی: اعتراض زنان به حجاب اجباری از اسفند ۵۷ تاکنون ادامه داشته/"روحانی" مکلف شد مانع ورود زنان بدون حجاب به ارتش شود

اجرای "طرح نور" بهانه‌ای شد تا دیدارنیوز با دکتر امیرمحمد قدوسی، حقوقدان و وکیل یک گفت‌وگوی را انجام دهد که نتیجه آن تولید یک "ویدیوکست" بود، که می‌بینید.
سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...

کنعانی‌مقدم: امسال انتخابات ما مرصاد سیاسی خواهد بود

حسین کنعانی‌مقدم، فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه زیرساخت انتخابات تناسبی فراهم نبود، گفت: به وزیر کشور گفتم انتخابات امسال ما مرصاد سیاسی است.

کد خبر: ۱۵۳۱۵۱
۱۰:۱۴ - ۰۲ مرداد ۱۴۰۲

کنعانی‌مقدم:

دیدارنیوز: یک فعال سیاسی اصولگرا گفت: در جلسه‌ای که با وحیدی، وزیر کشور داشتم گفتم امسال انتخابات ما مرصاد سیاسی خواهد بود. یعنی تمام دشمنان با تمام توان برای اینکه مقبولیت و محبوبیت نظام را زیرسوال ببرند، وارد صحنه خواهد شند. ما نیاز به برنامه و سازماندهی و هدف‌گذاری داریم تا بتوانیم انتخابات را به سمتی بکشانیم که مردم برای مشارکت حتی با همدیگر رقابت کنند.

حسین کنعانی‌مقدم، درباره علت حذف قانون انتخابات تناسبی گفت: زمانی که این قانون به صورت طرح در مجلس مطرح شد، بار‌ها به این موضوع اشاره و در جلساتی هم که در وزارت کشور برگزار کردیم بر این موضوع تأکید کردیم که زیرساخت‌های چنین قانونی هنوز فراهم نیست که بخواهیم انتخابات تناسبی را در تهران به عنوان یک پروژه آزمایشی دنبال کنیم. قاعده این است که باید سیاست‌های رهبر انقلاب درخصوص انتخابات را مدنظر قرار می‌دادیم و اصلاح قانون انتخابات را برآن اساس انجام می‌دادیم.

وی افزود: در خیلی از کشور‌ها که دارای احزاب قوی و ساختار‌های حزبی هستند، انتخابات تناسبی برگزار می‌شود و عمدتا این لیست‌ها هستند که متناسب با وضعیت احزاب در انتخابات مطرح می‌شوند و مردم به لیست‌ها رأی می‌دهند. اما در ایران به لحاظ اینکه زیرساخت‌ها فراهم نیست، عملا امکان این کار وجود نداشت و از همان اول هم ما مخالفت می‌کردیم، اما بعد از مراحل قانونی در مجلس حذف شد. البته ایرادی هم که ما داشتیم این بود که شورای نگهبان نمی‌تواند بخشی از قانون را حذف کند به دلیل اینکه مغایر با قانون اساسی و شرع و سیاست‌های ابلاغی است، بلکه می‌تواند فقط اظهارنظر خود را به مجلس ارائه کند و در نهایت این مجلس است که حق حذف بخشی از قانون را دارد. خوشبختانه این کار در مجلس انجام و این بند حذف شد. ضمن اینکه با توجه به نزدیک شدن به انتخابات مجلس، این موارد نمی‌تواند به عنوان تغییر در قانون انتخابات اعمال شود.

کنعانی‌مقدم در پاسخ به این سوال که نقاط ضعف و قوت قانون انتخابات را در کجا می‌بینید، گفت: قانون انتخابات، قانون احزاب و قانون جرم سیاسی سه قانونی هستند که در کنش همدیگر، قابل تأثیر و اجرا هستند و اینکه ما بیاییم یک قانون را تغییر دهیم، بدون اینکه اثرات آن را در قوانین دیگر ببینیم، عملا امکان‌پذیر نیست. ما قانونی را برای احزاب نوشتیم و بعد در قانون انتخابات تکالیفی را برای آن درنظر گرفتیم و در قانون جرم سیاسی محدودیت‌هایی، ایجاد کردیم که این عملا امکان‌پذیر نیست. قوانین باید هم‌افزایی داشته باشند نه آنکه در تداوم و تضاد با یکدیگر قرار بگیرند. در مورد انتخابات هم ما نباید به دنبال طرح باشیم و دولت باید لایحه‌ای را با نظر تمام کارشناسان و تجاربی که در گذشته بوده و آسیب‌شناسی که وجود داشته تهیه کند.

وی افزود: من هم بار‌ها در جلساتی که دولت برگزار کرد، شرکت کردم، اما شاهد این روند بودم که طرح وارد مجلس شد و به صحن رفت. هرچه قوانین ما جامع باشد، نیاز کمتری به اصلاح دارد، در غیر این صورت هر از چند گاهی، مجالس متناسب با دیدگاه‌های خودشان تغییراتی را در قانون می‌دهند که در برخی از موارد احساس می‌شود که قانون را به نفع آینده انتخابات خود تغییر می‌دهند.

کنعانی‌مقدم در پاسخ به این سوال که چرا جریان حاکم در مجلس تلاش کرد به هر شکلی این قانون را به انتخابات امسال برساند، گفت: به نظر می‌رسد نمایندگان مجلس فکر می‌کنند با این سازوکار و با توجه به میزان مشارکت مردم ممکن است با مشکل مواجه شوند و به همین خاطر می‌خواهند از آن لابی حزبی و تشکیلاتی استفاده کرده تا افراد خودشان را وارد مجلس کنند. نکته دیگر آنکه درباره صحبت‌هایی که رهبری درخصوص شفافیت، مشارکت، سلامت و امنیت در انتخابات مطرح کردند، دوستان تصورشان این است که با این قانون؛ چهار عنصر مطرح شده تأمین می‌شود. در حالی که به نظر می‌رسد اصل مشارکت حداکثری مردم است که مردم به عملکرد مجلس و دولت نگاه می‌کنند و تصمیم می‌گیرند آیا در انتخابات شرکت کنند یا خیر.

این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به این سوال که چه راهکار‌هایی برای تعابیری که رهبری درباره انتخابات مطرح کردند وجود دارد و آیا تعابیر مطرح شده می‌تواند به شکل قانون توسط مجلس تصویب شود تا شاهد انتخابات با چهار ویژگی مطرح شده باشیم، گفت: شرایط کشور ویژه است. به هرحال مردم مطالباتی داشتند و دارند که مربوط به مسائل معیشتی، گرانی، تورم و کاهش رشد تولید است. مشکلاتی که آن‌ها در حال حاضر دارند یک مقدار به اعتماد مردم به دولتمردان و حتی نمایندگان مجلس آسیب زده است. در جلسه‌ای که با وحیدی، وزیر کشور داشتم گفتم امسال انتخابات ما مرصاد سیاسی خواهد بود. یعنی تمام دشمنان با تمام توان برای اینکه مقبولیت و محبوبیت نظام را زیرسوال ببرد، وارد صحنه خواهند شد. ما نیاز به برنامه و سازماندهی و هدف‌گذاری داریم تا بتوانیم انتخابات را به سمتی بکشانیم که مردم برای مشارکت با همدیگر حتی رقابت کنند. نمی‌توانم مثال ترکیه را بزنم، چون ترکیه ساختار حزبی دارد و با دوقطبی کردن فضا این کار را انجام داد، اما ما باید کاری کنیم که مردم احساس کنند رأی‌شان در کارآمدی نظام مؤثر است و اگر پای صندوق‌های رأی بیایند مجلس کارآمدی روی کار خواهد آمد که مشکلات‌شان را حل خواهد کرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی