تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
فاطمه راکعی؛فعال سیاسی اصلاح طلب در برنامه رکن سه (قسمت اول)

نظر رهبری درباره رفراندوم این نبود، تعجب کردم / مسئله نظارت استصوابی حل نشود، با توصیه اصلاح‌طلبان هم مردم در انتخابات شرکت نمی‌کنند

فاطمه راکعی فعال حوزه زنان و عضو حقوقی جبهه اصلاحات در قسمت اول گفت‌وگوی خود با برنامه رکن سه دیدار، به نقش زنان در عرصه سیاسی ایران و نگاه رهبر فقید انقلاب نسبت به زنان پرداخته است.

کد خبر: ۱۵۳۰۶۴
۰۸:۲۵ - ۰۱ مرداد ۱۴۰۲

تیتر .....

دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: فاطمه راکعی دبیرکل حزب زنان نواندیش مسلمان مهمان برنامه رکن سه (رکن احزاب) دیدارنیوز بود و با او درباره دلایل ایجاد احزاب زنانه در عرصه سیاست و تحزب، جایگاه زنان در سیاست، فرهنگ و کنش‌های اینچنینی، نگاه رهبران انقلاب بخصوص حضرت آیت‌الله خمینی و آیت‌الله خامنه‌ای نسبت به کیفیت و کمیت حضور زنان در سیاست، گفت‌وگو کردیم.

قسمت اول گفت‌وگو با فاطمه راکعی را اینجا ببینید

 

فاطمه راکعی درباره جایگاه زنان در حکمرانی دموکراتیک در ایران گفت: «اولین تجربه تشکیلاتی من از دانشگاه و انجمن فرهنگ و هنر شروع شد. این انجمن گرچه حزب نبود، ولی عملا کار حزبی می‌کرد و پیام‌هایی که از امام که در نوفل لوشاتو پاریس بود، به ما می‌رسید را به کار می‌بستیم. بعد از انقلاب به جمعیت زنان جمهوری اسلامی راه یافتم و تا به امروز همانگونه که در ابتدای برنامه گفتید، در حال فعالیت سیاسی و تشکیلاتی هستم و در دانشگاه هم تدریس کردم و می‌کنم و در دانشگاه الزهرا مسئولیت‌هایی داشتم».

وی افزود: «در قرآن و روایات و آنچه که از اسلام و ائمه به دست ما رسیده هیچ سخنی از تبعیض بین زن و مرد در امور اجتماعی وجود ندارد. اما زمانی که وارد مجلس ششم شدم متوجه شدم که مسئله بزرگی به نام تبعیض جنسیتی داریم که باید نسبت به آن حساس بود و کار کرد. با توجه به اینکه خیلی از طرح‌ها و لوایحی که پیرامون حقوق زنان آماده شده بود، نیمه تمام ماند، قبل از اتمام دوره نمایندگی با تعدادی از زنان مجلس ششم و تعدادی از دانشگاهیان تصمیم گرفتیم حزبی که فقط مدافع حقوق زنان باشد را ایجاد کنیم».

نماینده مجلس شورای اسلامی در دوره ششم خاطرنشان کرد: «اولین تشکل زنانه‌ای پس از انقلابی که من عضو آن بودم به دبیرکلی دکتر زهرا مصطفوی دختر امام، بود و اکثر زنان عضو آن تشکیلات -که نامش جمعیت زنان جمهوری اسلامی بود- نواندیش دینی بودند. نظر ما این بود که باید سیستمی پایه گذاری شود که در آن زنان زهرا گونه و البته مطابق معیار‌های عرفی زمان زندگی و فعالیت کنند. تلاش این بود که زنان در جایگاه‌های کلیدی تصمیم‌گیری نظام جمهوری اسلامی قرار گیرند، ما زنان نواندیشی بودیم که تلاش می‌کردیم گفتمان خود را نهادینه کنیم و در عین حال نظرات امام را به منصه عمل برسانیم».

تیتر .....

دبیرکل حزب زنان نواندیش مسلمان درباره انتقادات به امام اظهار کرد: «من به نیمه پر لیوان نگاه می‌کنم، البته به نیمه خالی لیوان هم اهمیت می‌دهم. نود و هشت درصد مردم به این دلیل به جمهوری اسلامی رای دادند که تز و نسخه حکمرانی امام که سازگاری جمهوریت و اسلامیت در کنار هم را معرفی می‌کرد، را پسندیده بودند. امام در مقابل کسانی که جمهوری اسلامی نمی‌خواستند بلکه حکومت اسلامی می‌خواستند، ایستاد، چرا این امام را دوست نداشته باشیم؟ قبل از تشکیل مجلس اول کسانی به امام نامه نوشتند که مانع حضور زنان در مجلس شوند و برخی بالاتر از این؛ یعنی نداشتن حق رای زنان را می‌خواستند، اما ایشان گفتند؛ جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم، نه یک کلمه بیش».

وی با اشاره به جمله معروف امام که فرمودند "میزان رای ملت است"، عنوان کرد: «این مبانی و نظرات امام بود که ما را خط امامی کرد. حالا برخی می‌گویند امام فرموده سخنانی که در نوفل لوشاتو در مورد جمهوریت بیان کرده‌اند خدعه بوده که من به طور کلی خدوعه کردن امام را دون شان ایشان می‌دانم و باید مشخص می‌شد که امام دقیقا چه گفته است و لحن بیانش به چه شکلی بوده. آنچه از نوشته‌ها و سخنرانی‌های امام و سیره عملی ایشان به روشنی بیانگر امامی است که هیچ سخن ساختاری را بدون تفکر و اعتقاد بر زبان نرانده است، از جمله تاکید بر اسلامیت بعد از جمهوریت و بحث حقوق زنان و غیره».

راکعی در پاسخ به این پرسش که چرا برخی از اصلاح‌طلبان به آسانی مواضع و تصمیمات رهبری کنونی یعنی آیت‌الله خامنه‌ای را مورد نقد قرار می‌دهند، اما همین خط امامی‌ها هنوز در خصوص نقد امام مقاومت متعصبانه به خرج می‌دهند، خاطرنشان کرد: «بله می‌شود بررسی کرد و کاوید و درباره مواضع امام در مقاطع مختلف نظر داد و مقایسه‌ای برخورد کرد. بله، ممکن است برخی نقطه نظرات آن زمان امام با مطالبات جدید، دموکراتیک و امروزی مردم مطابق نباشد، من می‌گویم خدمات امام به خاطر نقش ایشان در ایجاد حکمرانی مردم سالارانه، تاکید بر در راس بودن مردم و مجلس، بحث حقوق زنان، ممانعت از جاری شدن نظرات واپس گرایان در قانون اساسی و رژیم سیاسی و تبدیل پادشاهی به جمهوری، از اشکالات او بسیار بیشتر است. ایشان ساختار‌هایی را بنا نهاد که اگر آن ساختار‌ها نبود، امروز شاید همین انتخابات بی رمق هم نه ظاهری و نه مفهومی وجود نداشت».

این فعال زن اصلاح‌طلب با انقاد شدید نسبت به هجمه و حمله و بی حرمتی به زنان توسط کادر‌های رسمی و مذهبی، گفت: «یک شخص معمم در تلویزیونی که متعلق به عموم ملت است و از پشت تریبون‌های رسمی، با صدای بلند و بدون بیم از عقوبت قانونی و اخلاقی و اخروی، به زنان اهانت کامل می‌کنند، این ادبیات باید جمع شود. نباید ما مشغول نقد امام شویم و این آسیب‌های جاری را فراموش کنیم».

راکعی درباره ضبط تصاویر دختران عابر توسط دوربین‌های پیشرفته و انتشار آن تصاویر در شبکه‌های اجتماعی، با بیان اینکه خیلی قبل‌تر از مرگ مهسا امینی ما چنین شرایطی را پیش بینی کرده بودیم، اذعان کرد: «همان سال‌های ابتدایی در نشریه انجمن اسلامی درباره حقوق زنان حسایت زیادی داشتم. آن زمان که شعار یا روسری یا توسری می‌دادند ما خطرات این ادبیات را گوشزد می‌کردیم.»

نماینده مردم تهران در مجلس ششم اظهار کرد: «هر حکومتی با هر مکتب و تلقی که از حکمرانی دارد، طوری عمل نمی‌کند که ثبات و حبات خود را به خطر بیندازد و در مواقعی متعجب می‌شود از برخی از اقدامات و عملکرد‌های ضد ثبات و امنیت و مشروعیت نظام».

وی درباره نظر رهبری مبنی بر اینکه مردم تحلیل مشارکت در همه پرسی در بعض موضوعات را ندارد، بیان کرد: آیت‌الله خامنه‌ای قبل و بعد از انقلاب به عنوان یکی از روحانیون روشنفکر و خوشفکر شناخته می‌شوند و امام هم با لحاظ همین فاکتور‌های نسبت به جانشینی ایشان چراغ سبز نشان دادند».
 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی