تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
پژمان بازغی، رییس انجمن: بازیگران تحت فشار هستند و از حقوق شهروندی محرومند

تشخیص اختلالات روانی در صلاحیت روانپزشک است، نه قاضی

انجمن‌های علمی سلامت و روان در نامه‌ای به رییس قوه قضاییه اعلام کردند: تشخیص اختلالات روانی در صلاحیت روانپزشک است نه قاضی؛ همان‌گونه که تشخیص سایر بیماری‌ها در صلاحیت پزشکان است نه قضات.

کد خبر: ۱۵۳۰۰۸
۰۹:۰۶ - ۳۱ تير ۱۴۰۲

تشخیص اختلالات روانی در صلاحیت روانپزشک است، نه قاضی

دیدارنیوز: اعتراض‌ها به احکام قضایی بازیگران کشف حجاب بالا گرفته است.

بعد از حسن آقاخانی یکی از وکلای پرونده آزاده صمدی با تاکید بر اینکه «این رای نباید رسانه‌ای می‌شد» گفت: متاسفانه قاضی در رای خود بیانیه عقیدتی منتشر کرده است. درحالی که مطابق قانون قاضی مکلف است در زمان صدور دادنامه موارد قانونی را مورد ملاحظه قرار دهد و مدیرعامل خانه سینما به کنایه گفت: ما بیماریم و آقای قاضی سالم! این حکم اصلا حکم قضایی نیست، انگار که نقشه‌ای در راه است، دست‌هایی در کار است که نمی‌خواهد آرامش به سینما برگردد، حالا انجمن علمی سلامت روان کشور از محکومیت بازیگران زن برای مراجعه به روانشناس به دلیل بی‌حجابی انتقاد کردند.

در بخشی از نامه این ۴ انجمن علمی سلامت و روان به رییس قوه قضاییه آمده است:

با توجه به ارتباط موضوع با رشته‌های روانپزشکی و روانشناسی موارد زیر به استحضار می‌رسد: ۱- آنچه در متن حکم به عنوان استدلال تشخیص یک بیماری به نام شخصیت ضداجتماعی بیان شده، متناسب، منطقی و قانع‌کننده نیست. همچنین عنوان تشخیصی «بیماری روحی و شخصیت ضدخانواده» عنوانی غیرعلمی و غریب و به کارگیری آن برای اهل فن ناباورانه است.

۲- تشخیص اختلالات روانی در صلاحیت روانپزشک است نه قاضی؛ همان‌گونه که تشخیص سایر بیماری‌ها در صلاحیت پزشکان است نه قضات.

۳- ارجاع افراد به مراکز روانشناسی و مشاوره جهت اعمال تغییر در سبک زندگی و انتخاب‌های فردی آن‌ها متعارض با اصل خودمختاری به عنوان یکی از اصول اخلاقی این حرفه است.

۴- از برچسب زدن به رفتار‌های افراد با عناوین تشخیصی روانپزشکی باید پرهیز نمود. چنین برخوردی هم از جهت گسترش و برجسته‌سازی «انگ بیماری‌های روان» در ذهنیت افراد جامعه نتیجه‌ای ناخوشایند خواهد داشت و هم به تشدید خودداری مردم نیازمند درمان از پیگیری درمان ضروری خود دامن خواهد زد و بر موانع اجتماعی دسترسی به خدمات سلامت روان خواهد افزود.

۵- سوءاستفاده از روانپزشکی/ روانشناسی تاریخی طولانی و تأسف‌بار دارد. برچسب زدن بر برده‌های نافرمان با تشخیص روانپزشکی در ایالات‌متحده امریکا و حبس طویل‌المدت مخالفان کمونیسم در بیمارستان‌های روانی شوروی تنها دو نمونه از موارد سوءاستفاده از روانپزشکی/ روانشناسی در تاریخ بشر است. به‌کارگیری تشخیص روانپزشکی برای تنبیه افراد، صورتی از چنین سوءاستفاده‌ای است و پیامد‌های جبران‌ناپذیری چه از جنبه نقض کرامت انسان‌های هدف تحقیر، چه از زاویه آسیب دیدن جایگاه اجتماعی افراد کثیر مبتلا به مشکلات سلامت روان در جامعه، چه از نظر دشوارتر شدن ارایه خدمات سلامت روان به نیازمندان و چه از بابت خدشه‌دار شدن وجهه روانپزشکی و روانشناسی کشور در جهان به دنبال دارد.

انجمن‌های علمی زیر از جنابعالی تقاضا دارند برای اصلاح تبعات فردی و عمومی چنین احکامی دستور مقتضی صادر فرمایید. امید است با پیگیری و تلاش شما حساسیت در قبال سوءاستفاده از روانپزشکی/ روانشناسی در بدنه قوه محترم قضاییه نهادینه و برکات آن نصیب جامعه و کشور شود. این انجمن‌ها مانند همیشه آماده‌اند در مسیر رشد و تعالی همه نظامات مرتبط با سلامت روان عمومی و از جمله حقوق مردم در ارتباط با بیماری‌های روانپزشکی، وظیفه مشورتی و کارشناسی خود را ایفا نمایند.

بازیگران تحت فشار هستند

همچنین پژمان بازغی رییس انجمن بازیگران سینمای ایران گفت: این روز‌ها خیلی فشار روی بچه‌های ما هست، چند حکم صادر شده که این حکم‌ها حتی حداقل حقوق شهروندی اعضای خانه سینما را از آن‌ها گرفته است.

به عنوان رییس انجمن دارم می‌جنگم با این قضیه که بتوانیم آن را تلطیف کنیم تا بتوانم بگویم هنرمند آیینه جامعه است که اگر روح هنرمند به درد بیاید، طبیعتا بخشی از گوشه جامعه را به نمایش می‌گذارد.

امیدوارم با اتحاد و همدلی این روز‌ها بگذرد، امیدوارم شما حمایت‌تان را از ما قطع نکنید، چشم امیدمان به مردم است. ما هنرمند نیستیم اگر مردم ما را تماشا نکنند.

منبع: اعتماد
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی