تیتر امروز

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوادزهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
مرتضی عزتی، اقتصاددان مطرح کرد

منافع عده‌ای در تشکیل وزارت بازرگانی است

مرتضی عزتی، اقتصاددان می‌گوید که تلاش برخی برای تشکیل وزارت بازرگانی مشکوک است و منافع عده‌ای در تشکیل این وزارتخانه بحث بانگیز است. او گفت: متاسفانه با مجلسی روبرو هستیم که دیدگاه عمیق و کارشناسی نسبت به این مسائل ندارد، یعنی نمایندگان مجلس واقعا دنبال منفعت عمومی نیستند.

کد خبر: ۱۵۲۹۴۴
۱۲:۴۰ - ۲۸ تير ۱۴۰۲

منافع عده‌ای در تشکیل وزارت بازرگانی است

دیدارنیوز: مرتضی عزتی گفت: مشخصاً در بحث تشکیل وزارت خانه بازرگانی به نظر می‌رسد، مسائلی غیرکارشناسی و غیرعلمی در میان است. در پایان تاًکید می‌کنم، تلاش برای تشکیل وزارت خانه بازرگانی مشکوک است.

«نمایندگان مجلس با کلیات لایحه دو فوریتی تشکیل وزارت بازرگانی موافقت کردند.» در حالی که دولت و مجلس در تحقق وعده‌هایشان ناکامی را تجربه می‌کنند و به همین دلیل مردم تنگنای معیشتی را به طور جدی تجربه می‌کنند، تلاش برای تشکیل دوباره وزارت بازرگانی عجیب و قابل تأمل به نظر می‌رسد تا این سوال مطرح شود که نمایندگان مجلس با چه انگیزه و هدفی دنبال جدا کردن «تجارت» از وزارت صمت هستند؟ و آیا اساسا مشکل در تفکیک موضوع تجارت از صنعت است؟

مرتضی عزتی، اقتصاددان در این رابطه اظهار داشت: بزرگ کردن دولت با هر دلیل و توجیهی که هم صورت گیرد، افزایش هزینه‌های دولت را در پی خواهد داشت. به نظر می‌رسد ایجاد وزارت بازرگانی نه تنها هزینه زیادی بر دولت تحمیل خواهد کرد، بلکه بازگشت به اشتباه‌های گذشته است. یعنی دولت قصد دارد دوباره اشتباه بزرگ را تکرار کند.

تشکیل وزارت بازرگانی هزینه‌های دولت را افزایش می‌دهد

وی افزود: اگر وزارت بازرگانی برای بار دوم تشکیل شود، چیز جدیدی به ساختار و تصمیم گیری‌ها اضافه نخواهد کرد. در واقع فرقی نمی‌کند، مجموعه بازرگانی کشور را در ساختاری به نام وزرات بازرگانی مدیریت کنیم یا اینکه در ساختار کوچکتری با عنوان معاونت بازرگانی که عملاً تفاوتی ندارند؛ مگر اینکه طراحان این طرح فکر‌های دیگری داشته باشند.

تحلیلگر مسائل اقتصادی در ادامه گفت: صنعت، معدن و تجارت مجموعه‌ای بهم پیوسته هستند که در حال حاضر در یک وزراتخانه اداره می‌شوند، اما اگر الان در هماهنگی و سیاست گذاری این سه بخش مشکل داریم، اگر قرار باشد دو وزیر جدا باشند و دو مسیر متفاوتی را طی کنند، قطعاً با مشکلاتی به مراتب بیشتر و دشوارتر مواجه خواهیم شد، یعنی ناهماهنگی‌ها، مشکلات سیاست گذاری و ... بیشتری پیش روی ما قرار خواهند گرفت.

عزتی افزود: احتمالا طراحان این طرح هدف‌های دیگری را پیگیری می‌کنند، چون خودشان هم می‌دانند، ایجاد وزارت بازرگانی از نظر کارایی، کاهش هزینه‌ها و نیز هماهنگی سیاست‌ها بی‌فایده است. مسلم است که تجمیع همه این امور در یک وزارتخانه باعث کارایی بیشتری آن خواهد شد. درباره این ابهام که ممکن است، منافع چه کسانی در تشکیل وزارتخانه جدید است، نیازمند بررسی دقیق و موشکافانه هستیم.

منافع عده‌ای در تشکیل وزارت بازرگانی است

این اقتصاددان توضیح داد: ممکن است عده‌ای آدم‌هایی داشته باشند که دنبال وزیر یا معاون وزیر شدنشان باشند تا از موقعیت جدید بتوانند منفعت‌هایی را به دست آورند. شاید هم عده‌ای باشند که منافع شان را در وزارت بازرگانی بزرگتر و مستقل ببینند. به طور مثال سیاست‌های عده‌ای به بازرگانی و در تضاد با بخش تولید گره خورده باشد تا از وضعیت جدید منفعتی ببرند. ممکن است عده‌ای محصولی وارداتی داشته باشند که واردات آن در قالب وزارت صنایع ناممکن باشد. همچنین شاید بخواهند رانت‌های خاصی بگیرند که این شاید در تضاد با تولید است و الان وزارت صنایع ایجاد مانع می‌کند.

مرتضی عزتی در پایان گفت: در این میان متأسفانه با مجلسی روبرو هستیم که دیدگاه عمیق و کارشناسی نسبت به این مسائل ندارد، یعنی نمایندگان مجلس واقعاً دنبال منفعت عمومی نیستند و مشخصاً در بحث تشکیل وزارت بازرگانی به نظر می‌رسد، مسائلی غیرکارشناسی و غیرعلمی در میان است. در پایان تأکید می‌کنم، تلاش برای تشکیل وزارت بازرگانی مشکوک است.

منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی