تیتر امروز

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوادزهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
قرارداد بزرگ صنایع دفاعی در حضور اردوغان و بن‌سلمان امضا شد

عربستان، خریدار جدید پهپادهای ترکیه

عربستان سعودی روز سه‌شنبه با خرید پهپاد‌های ساخت ترکیه موافقت کرد؛ موافقتی که موجب امضای بزرگ‌ترین قرارداد صنایع دفاعی ترکیه در حضور رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان شد.

کد خبر: ۱۵۲۹۱۲
۱۹:۳۵ - ۲۷ تير ۱۴۰۲

عربستان، مشتری جدید پهپادهای ترکیه

دیدارنیوز: خالد بن سلمان، وزیر دفاع عربستان سعودی نیز روز سه‌شنبه با انتشار پیامی توییتری اعلام کرد که عربستان سعودی پهپاد‌های ساخت ترکیه را «با هدف افزایش آمادگی نیرو‌های مسلح پادشاهی سعودی و تقویت قابلیت‌های دفاعی این کشور» خریداری می‌کند.

همچنین، هالوک بایراکتار، مدیرعامل شرکت ترکیه‌ای بایکار نیز در پیامی توییتری از امضای قرارداد فروش هواپیما‌های بدون سرنشین با وزارت دفاع عربستان خبر داد و آن را «بزرگ‌ترین قرارداد دفاعی و هوایی تاریخ ترکیه» توصیف کرد. البته خبرگزاری رسمی عربستان از امضای دو قرارداد میان وزارت دفاع این کشور و شرکت بایکار خبر داده، ولی جزئیاتی در مورد قرارداد دوم منتشر نکرده است.

از سال ۲۰۲۱، زمانی که آنکارا تلاش دیپلماتیکی را برای ترمیم روابط با عربستان سعودی و امارات عربی متحده آغاز کرد، سرمایه‌گذاری‌ها و منابع مالی این دو کشور به کاهش فشار بر اقتصاد ترکیه و تقویت ذخایر ارزی آن کمک کرده است.

هر چند حجم تجارت ترکیه با کشور‌های حاشیه خلیج فارس طی دو دهه گذشته از ۱.۵ میلیارد دلار به ۲۲ میلیارد دلار افزایش یافته، ولی رئیس جمهوری ترکیه یکی از مهمترین هدف‌های سفر دوره‌ای سه روزه خود را به کشور‌های منطقه که با حضور در عربستان سعودی آغاز شد، تقویت بیشتر همکاری‌های تجاری و سرمایه‌گذاری با این کشور‌ها عنوان کرده است.

بر اساس داده‌های مجمع صادرکنندگان ترکیه، صادرات این کشور به عربستان سعودی در نیمه نخست سال جاری به یک میلیارد و ۱۱۳ میلیون دلار بالغ شده، ولی اردوغان تلاش دارد تا جایگاه عربستان را به عنوان بیست و یکمین مقصد صادرات کالا‌ها و خدمات ترکیه ارتقاء دهد.

پروژه‌های متعدد عربستان سعودی، به ویژه نئوم، دروازه دیریه، قدیه، امالا و دریای سرخ که از جمله پروژه‌های چشم‌انداز ۲۰۳۰ این کشور هستند که پیمانکاران ترکیه در تلاش برای ایفای نقش در آن‌ها هستند.

بر همین اساس، ده‌ها بازرگان تُرک که اردوغان را در این سفر همراهی می‌کنند، در همایش تجاری ترکیه و عربستان که با سخنرانی خالد فالح، وزیر سرمایه‌گذاری عربستان سعودی افتتاح شد، شرکت کردند.

به گفته مقام‌های ترکیه، اردوغان در جریان سفر به سه کشور حاشیه خلیج فارس به دنبال کسب توافق‌های لازم برای جذب ۱۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی از این کشور‌های حاشیه خلیج فارس است.

عربستان، مشتری جدید پهپادهای ترکیه

مطابق آمار رسمی عربستان، ۱۱۴۰ شرکت سرمایه‌گذاری این کشور در ترکیه فعال شده‌اند و حجم سرمایه گذاری‌های عربستان سعودی در ترکیه به بیش از ۱۸ میلیارد دلار رسیده است.

اردوغان در جریان این سفرو پس از امضای چندین یادداشت تفاهم با ولیعهد عربستان سعودی در زمینه‌های، چون انرژی، صنایع دفاعی، سرمایه‌گذاری مستقیم و رسانه، یک دستگاه خودروی ملی کشورش به نام توگ (TOGG) را به ولیعهد عربستان سعودی اهدا کرد. محمد بن سلمان سپس با خودرو توگ، رئیس جمهوری ترکیه را به هتل محل اقامتش برد.

اردوغان همچنین، قرار است که دو دستگاه دیگر از این خودرو را نیز به سران قطر و امارات عربی متحده هدیه کند.

اردوغان در دومین مرحله از سفر دوره‌ای خود به کشور‌های حاشیه خلیج فارس در قطر با امیر این کشور دیدار می‌کند. رئیس جمهوری ترکیه در سومین مرحله از سفر خود به امارات عربی متحده می‌رود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی