تیتر امروز

بچه‌ها! نخندین!
افاضات اضافه

بچه‌ها! نخندین!

عوام‌الملک در هفته‌ای که گذشت از حمایت مردم و خواص از یک طرح جدید نوشته و ترانه‌ای هم به گوشش رسیده که می‌گفت: "بچه‌ها! نخندین!"
فصل تابستان و یک آلودگی خطرناک در پایتخت

هشدار اُزُن در تهران!

در گرم‌ترین روزهای سال، شهروندان کلانشهرها اگر چه مثل روزهای سرد آلودگی فیزیکی هوا را نمی‌بینند اما آلودگی اُزن در جایی مثل تهران به مراتب خطرناک‌تر از وارونگی هوا است.

کد خبر: ۱۵۲۸۹۶
۱۳:۴۷ - ۲۷ تير ۱۴۰۲

هشدار اُزُن در تهران!

 

دیدارنیوز ـ سرویس سبک زندگی: ظهر دیروز سیستم‌های کنترل کیفیت هوا در تهران نشان دادند که آلودگی اُزُن (O3) از مرز سلامت آن فراتر رفته است. در حالی که حد استاندارد و مرز سلامت برای اکسیژن سه اتمی به غلظت ۱۰۰ PPM تعریف شده، در بعد از ظهر داغ دیروز تهران این عدد به ۱۶۱ رسید که مرز هشدار تلقی می‌شود.

بنابراین می‌توان گفت که در این روز‌های گرم تابستانی، بهتر است گروه‌های حساس در فاصله ساعت ۱۱ تا ۱۸ تا حد امکان از منزل یا زیر سقف خارج نشوند و در معرض تابش نور خورشید قرار نگیرند.

اُزن موجود در هوا قابلیت آسیب رساندن به افراد را دارد، به ویژه در روزهای گرم و آفتابی که به‌طور معمول ازن به حد ناسالم می‌رسد حتی میزان نسبتا پایین ازن می‌تواند باعث بروز عوارضی بر سلامتی انسان به ویژه مبتلایان به بیماری‌های ریوی، کودکان، سالمندان و افرادی که در خارج از منزل فعال هستند، شود. در مواجهه با این گاز کودکان در معرض بیشترین خطر هستند زیرا ریه‌های آن‌ها هنوز در حال رشد و احتمال بروز آسم در کودکان بیشتر از بزرگسالان است.

تنفس ازن همچنین می‌تواند انواع مشکلات سلامتی از جمله درد قفسه سینه، سرفه، سوزش گلو و گرفتگی ریه را موجب شود. قرار گرفتن در معرض ازن به‌طور مکرر و طولانی مدت ممکن است باعث ایجاد زخم دائم در بافت ریه و حتی سرطان ریه شود.

در صورتی که غلظت ازن بالاتر از حد مجاز سلامت باشد، کودکان و بزرگسالان فعال و مبتلایان به به بیماری‌های ریوی مانند آسم باید از حضور طولانی مدت در فضای باز اجتناب کنند و در صورتی که میزان این گاز در شرایط ناسالم قرار گیرد بقیه افراد باید حضور خود در فضای باز را محدود یا در صورت نیاز متوقف کنند.

برخی از دستگاه‌های تصفیه هوای خانگی با تولید گاز ازن به تصفیه هوا می‌پردازند و با توجه به خطرات ناشی از این گاز استفاده از این دستگاه‌ها توصیه نمی‌شود.  

هشدار اُزُن در تهران!

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی