تیتر امروز

مطهرنیا: محاصره اقتصادی ایران در زمان اوباما و هیلاری کلینتون آغاز شد/ اسرائیل و آمریکا به ضد واقعه ۷ اکتبر نیاز داشتند
رئیس اندیشکده آینده‌اندیشی سیمرغ در گفت‌وگو با دیدارنیوز

مطهرنیا: محاصره اقتصادی ایران در زمان اوباما و هیلاری کلینتون آغاز شد/ اسرائیل و آمریکا به ضد واقعه ۷ اکتبر نیاز داشتند

گفت‌وگوی مهدی مطهرنیا با سرویس بین‌الملل دیدارنیوز حول محور جنگ ایران و اسرائیل و نقش و نقشه آمریکا را ببینید و بخوانید
اینجا جان «کارگر» کالا است!
«دیدارنیوز» به بهانه روز کارگر، آمار ضدو نقیض فوتی های کارگری را بررسی می‌کند:

اینجا جان «کارگر» کالا است!

در این گزارش تنها به گوشه‌ای از نابسامانی حوزه کارگری به ویژه تناقض‌گوی مدیران دولتی در مورد آمار حوادث ناشی از کار خواهیم پرداخت.
فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.

حمله موشکی به پل کریمه؛ روسیه زیر طرح انتقال غلات زد

ساعاتی پس از حمله موشکی به پل کریمه در بامداد دوشنبه، ۲۶ تیر، روسیه اعلام کرد که قرارداد صادرات غلات اوکراین از طریق دریای سیاه را متوقف کرده است.

کد خبر: ۱۵۲۸۳۸
۱۸:۲۵ - ۲۶ تير ۱۴۰۲

حمله موشکی به پل کریمه؛ روسیه زیر طرح انتقال غلات اوکراین زد

دیدارنیوز: پس از حمله به پل کریمه، روسیه قرارداد صادرات غلات اوکراین از طریق دریای سیاه را متوقف کرد.

به گزارش «رویترز»، دو غیرنظامی که زن و شوهر بودند، در آنچه مسکو از آن به عنوان «حمله تروریستی» از سوی اوکراین یاد کرده، کشته و دخترشان زخمی شده است.

انفجار‌ها قبل از سپیده دم در جاده ۱۹ کیلومتری و پل ریلی که روسیه را به کریمه متصل می‌کند، به وقوع پیوست.

کرملین اعلام کرد که «هیچ ارتباطی بین این حمله و تصمیمش برای تعلیق قرارداد غلات وجود ندارد.»

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در یک کنفرانس تلفنی به خبرنگاران گفت: «در واقع، قرارداد‌های مربوط به صادرات از دریای سیاه، امروز اعتبار خود را از دست دادند. متأسفانه بخشی از این قرارداد‌ها در مورد روسیه تاکنون اجرایی نشده است، بنابراین عملا خاتمه یافته است.»

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز گفت که «روسیه به ترکیه، اوکراین و سازمان ملل متحد اطلاع داده است که مسکو با تمدید توافقنامه مخالف است.»

روسیه و اوکراین دو تولید کننده برتر کشاورزی در جهان و بازیگران اصلی در بازار‌های گندم، جو، ذرت، کلزا، روغن کلزا، تخمه و روغن آفتابگردان هستند. روسیه نیز بر بازار کود مسلط است.

پوتین هفته گذشته گفت که بخش‌هایی از توافق که مربوط به روسیه است، تاکنون اجرا نشده و به همین دلیل به تعلیق مشارکت در این قرارداد فکر می‌کند و روسیه پس از برآورده شدن شرایطش به توافق بازمی‌گردد.

برای متقاعد کردن روسیه به امضای قرارداد دریای سیاه، یک قرارداد سه ساله نیز در جولای ۲۰۲۲ منعقد شد که بر اساس آن مقامات سازمان ملل موافقت کردند که به روسیه کمک کنند تا صادرات مواد غذایی و کود خود را به بازار‌های خارجی از سر گیرد.

در حالی که صادرات مواد غذایی و کود روسیه مشمول تحریم‌های غرب پس از حمله روسیه نیست، مسکو گفته است که محدودیت‌ها در پرداخت‌ها، لجستیک و بیمه به عنوان مانعی برای صادرات محموله‌ها بوده است.

روسیه در سال گذشته سه بار با تمدید قرارداد صادرات غلات اوکراین از دریای سیاه موافقت کرده است، اما مشارکت خود را یک بار در پایان اکتبر در پاسخ به حمله پهپادی به ناوگان خود در کریمه برای مدت کوتاهی به حالت تعلیق درآورد.

روسیه همچنین شکایت کرده که غلات کافی به کشور‌های فقیر نرسیده است، اما سازمان ملل متحد استدلال کرده که این ترتیبات با کمک به کاهش بیش از ۲۰ درصدی قیمت مواد غذایی در سطح جهان به نفع این کشور‌ها بوده است.

تصاویر تأییدنشده نشان می‌دهند که بخشی از جاده روی پل کریمه شکافته شده و در یک طرف با موانع فلزی محافظت شده است.

ارتش اوکراین مدعی است که این حمله می‌تواند نوعی تحریک از سوی خود روسیه باشد، اما رسانه‌های اوکراینی به نقل از منابع ناشناس می‌گویند که سرویس امنیتی اوکراین پشت این حادثه بوده است.

به نقل از العربیه، روسیه اوکراین را مسئول حمله به این پل در اکتبر گذشته دانست و گفت که این حمله توسط اطلاعات ارتش اوکراین و مدیر آن، کایرلو بودانوف، سازماندهی شده است. اوکراین ماه‌ها بعد به طور غیرمستقیم به این حمله اعتراف کرد.

پس از حمله اکتبر، روسیه حملات تلافی جویانه را علیه شهر‌های اوکراین از جمله منابع تامین برق در این کشور انجام داد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی