تیتر امروز

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوادزهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.

هزینه تشکیل «وزارت بازرگانی» از کجا تامین می‌شود؟

سرپرست اسبق سازمان توسعه و تجارت گفت: شاید بهتر باشد به جای اینکه بخواهیم وزارتخانه جدید تاسیس کنیم، سه معاون قدرتمند برای وزارت صمت بگذاریم. فارغ از همه بحث‌ها، اصلا هزینه تشکیل وزارتخانه جدید از کجا تامین خواهد شد؟

کد خبر: ۱۵۲۷۶۵
۱۷:۳۹ - ۲۵ تير ۱۴۰۲

هزینه تشکیل «وزارت بازرگانی» از کجا تامین می‌شود؟

دیدارنیوز: صبح امروز، نمایندگان مجلس با تشکیل وزارت بازرگانی موافقت کردند. وزارتخانه‌ای که چندین بار تفکیک و ادغام شد، ولی دردی از صنعت، معدن و تجارت دوا نشد و حالا بازهم مسئولان علاج صنعت، معدن و تجارت کشور را تفکیک دو وزارتخانه می‌بینند.

محمدرضا مودودی، سرپرست اسبق سازمان توسعه تجارت نظرش را در خصوص ایجاد وزارتخانه جدید بیان کرده است.

مودودی در ابتدا با تاکید بر اینکه ما فقط آزمون و خطا می‌کنیم و به نتیجه نمی‌اندیشیم گفت: اگر این بار هم تفکیک صورت بگیرد، این سیزدهمین باری است که وزارت صمت ادغام و تفکیک شده است. من نمی‌دانم ملاک سازمان امور استخدامی برای ادغام و تفکیک چیست. اما نگاه کارشناسی دقیقی در این خصوص وجود ندارد.

او ادامه داد: زمانی که ادغام دو وزارتخانه انجام شد، یا باید تجارت قدرتمند می‌داشتیم که پیشران صنعت می‎‌شد و یا صنعت قدرتمند می‌داشتیم که پیشران تجارت می‌شد. به عبارت بهتر یا صنعت ما باید توسعه یافته بود و یا تجارتمان. اما اینطور نبود. ما تنها دو بخش غیرتوسعه‌یافته را با یکدیگر ادغام کردیم و توقع داشتیم مانند دیگر کشور‌ها نتیجه بگیریم.

مودودی اظهار کرد: شما نمی‎‌توانید دو دوچرخه را به یکدیگر متصل کنید و انتظار داشته باشید مانند موتور سیکلت حرکت کنند. اکنون هم همین است. مساله دیگر نیز این است که اصلا هدف مشخص نیست. چرا قرار است تفکیک انجام دهیم؟ برای کاهش قیمت کالاها؟ تقویت تجاری خارجی یا...؟

او افزود: در طرف دیگر وزارت بازرگانی بسیاری از ساختمان‌هایش را از دست داده است و باید در ۳۱ استان و چندین شهرستان، ساختمان جدید تاسیس کند. آیا توان مالی برای احیای این ساختمان‌ها وجود دارد؟ به نظر من شاید بهتر بود به جای ایجاد وزارتخانه جدید، ۳ معاون وزیر قدرتمند در بخش‌های صنعت، معدن و تجارت می‌گذاشتیم. اینطور هم هزینه کمتر می‌شد و هم تاثیرگذاری بیشتر.

مودودی گفت: به نظر من در ایران، تجارت خارجی جایگاه خود را پیدا نکرده است و تا زمانی که جایگاه واقعی تجارت خارجی بازنگردد، تصمیمات این چنینی، نمی‌تواند نتیجه مناسب به دنبال داشته باشد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی