تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
اخبار گیلان

گردنه‌ای که در عبور از آن، حیران می‌شوید

درباره گردنه کوهستانی حیران که دو استان گسلان و اردبیل را به هم وصل می‌کند، بیشتر بدانیم.

کد خبر: ۱۵۲۷۳۹
۱۱:۴۵ - ۲۵ تير ۱۴۰۲

گردنه‌ای که در عبور از آن، حیران می‌شوید

 

دیدارنیوز: گردنه کوهستانی حیران آستارا به عنوان محور ارتباطی مهم استان‌های گیلان و اردبیل از مسیر‌های پر تردد شمال غرب کشور است که از مناظر طبیعی خیره کننده‌ای برخوردار است.

روستای گردشگر پذیر حیران با ۲۲۰۰ هکتار مساحت در ۳۰ کیلومتری آستارا در فصل‌های مختلف سال همواره میزبان گردشگران داخلی و خارجی است. این روستا از یک سو به جنگل‌های انبوه و از سوی دیگر به رودخانه مرزی آستاراچای در مرز استان گیلان و جمهوری آذربایجان منتهی می‌شود.

شوق تماشای گردنه حیران زیبا باعث شده است تا با ایجاد تله کابین توسط بخش خصوصی، گردشگران از فراز آسمان و در فصول مختلف سال بویژه بهار، تابستان و پاییز به این معجزه طبیعی نگاه کنند. هتل‌ها و اقامتگاه‌های متعددی در گذر از گردنه حیران فعالیت دارند و طعم ترش و شیرین تمشک‌های آبدار و عسل ناب و شیر بلال‌هایی که بر دستان نوجوانان روستا‌های مسیر گردنه کوهستانی حیران به سرنشینان خودرو‌های عبوری تعارف می‌شود به همراه نوشیدن چای در طبیعت، زیبایی این منطقه را دوچندان می‌کند.

رافیک در گردنه حیران

گردنه حیران که زمستان‌های سردی دارد، در محور مواصلاتی آستارا به اردبیل به عنوان شریان حیاتی در ارتباط استان‌های اقتصادی گیلان و اردبیل نقش مهمی ایفا می‌کند و تعریض و دو بانده کردن آن برای تسهیل حجم بالای تردد خودرو‌های سبک مسافران و سنگین ترانزیتی ضروری است. امتداد این محور مواصلاتی مهم از شهر مرزی آستارا تا تونل منتهی به حوزه استحفاظی استان اردبیل یک جاده پرپیچ وخم است و مسیر یاد شده به طور کلی شامل گردنه‌ها و پیچ‌های متعددی می‌باشد به طوری که اکبر اکسیر شاعر مطرح و طنزپرداز کشور و استان گیلان در یکی از کتاب‌های شعر خود درباره گردنه حیران می‌گوید، "از گردنه حیران که می‌گذرم مار می‌شوم".

گردنه‌ای که در عبور از آن، حیران می‌شوید

ترافیک وسایل نقلیه جاده حیران که در حال حاضر در مرحله طرح ملی آسفالت و لکه گیری قرار دارد، به علت گردشگرپذیر بودن شهر‌های آستارا و اردبیل، در فصل‌های بهار و تابستان به طور چشمگیری افزایش می‌یابد و مسیر فوق به دلیل کم عرض بودن و حجم بالای تردد خودرو‌ها همواره تصادفات ناگواری را شاهد است و متاسفانه برخی از سوانح جاده‌ای آن به جرح و فوت رانندگان و مسافران منجر می‌شود.

حیران و تونل آن در مواقعی که مسافران و گردشگران زیادی از استان‌های همجوار آن تردد می‌کنند، دچار گره‌های ترافیکی طولانی مدت و خسته کننده می‌شود. کارشناسان پلیس راه ترافیک گردنه حیران و تونل آن را بیشتر مربوط به روز‌های تعطیل می‌دانند و طبق رصد آنها، مسافران و گردشگران زیادی از استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی و کردستان در ایام تعطیل و فصل‌های بهار و تابستان از تونل گردنه حیران به مقصد شهر‌های مختلف ساحلی استان سرسبز گیلان گذر می‌کنند.

توسعه زیرساخت‌های گردشگری در حیران

فرماندار آستارا در این رابطه در گفتگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به زیبایی‌های این منطقه بکر و دیدنی کشور، اظهار کرد: آستارا دارای مکان‌های زیبای گردشگری و توریستی است که هر بیننده‌ای را به وجد آورده و از حضور خود در این مکان‌های مختلف احساس رضایت و لذت می‌کند.

گردنه‌ای که در عبور از آن، حیران می‌شوید

عنایت رضایی‌پور افزود: آستارا یکی از مهمترین و ارزشمندترین مناطق توریستی استان گیلان به شمار می‌آید که برای توسعه و گسترش صنعت گردشگری از توانایی‌های قابل توجهی برخوردار است.

وی ادامه داد: گردنه حیران از جاذبه‌های بکر شهرستان مرزی آستارا و استان گیلان است و زیرساخت‌های گردشگری آن با مشارکت دولت و بخش خصوصی تکمیل می‌شود.

فرماندار آستارا تصریح کرد: دولت برای توسعه زیرساخت‌های آب، برق و گاز در منطقه حیران شهرستان مرزی آستارا اقدامات خوبی انجام داده و به رونق گردشگری کمک کرده است.

احداث تونل دوم حیران با هدف کاهش بار ترافیکی

مطابق اعلام استانداری اردبیل مطالعات احداث تونل دوم حیران به طول ۶۵۰ متر و با ورودی‌ها و خروجی‌ها به طول ۲۲۰۰ متر که از سوی مسئولان و دستگاه‌های متولی در این استان همسایه گیلان از سال ۹۷ آغاز شده بود، از تیر ماه ۹۹ مراحل اجرایی آن با هدف کاهش بار ترافیکی از ۳۰ کیلومتری خروجی شهر اردبیل و ۱۲ کیلومتری شهر نمین به سمت آستارا آغاز شده و در حال انجام است.

در مقطعی از عملیات اجرایی پروژه، به علت ریزش کوه در مدخل تونل مشکلاتی به وجود آمد، اما با تمهیدات اندیشیده شده برطرف و مسیر کار پیمانکار به طور کامل باز شد و عملیات اجرایی بدون وقفه و به سرعت از سمت استان‌های گیلان و اردبیل ادامه دارد. در ماه‌های گذشته عملیات اجرایی احداث تونل دوم حیران توسط استان اردبیل شتاب گرفته و حفاری تونل نیز روند مطلوبی دارد.

به گزارش دیدار؛ امید می‌رود هر چه زودتر با تکمیل و بازگشایی تونل دوم حیران در محور مواصلاتی و مهم استان‌های گیلان و اردبیل، تردد در این محور پرتردد و اقتصادی شمال غرب کشور تسهیل و گامی بلند در راستای مانع زدایی در مسیر توسعه و عمران منطقه زیبای حیران و تردد راحت و ایمن گردشگران با خودرو‌های شخصی و به دور از ترافیک‌های طولانی پایان هفته برداشته شود.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی