تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
گزارش اختصاصی دیدار از مراسم تجلیل زهرا شجاعی

مراسم نکوداشت پر مهره؛ از خاتمی تا تاجزاده + گزارش عکس

شاگردان، دوستان و یاران زهرا شجاعی یک مراسم پر و پیمان در نکوداشت او برگزار کردند، مراسمی که غائبینی چون سید مصطفی تاجزاده هم در آن حضور داشتند.

کد خبر: ۱۵۲۵۹۴
۱۶:۵۳ - ۲۱ تير ۱۴۰۲

یک مراسم نکوداشت پر مهره؛ از خاتمی تا تاجزاده

 

دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: روز سه شنبه بیستم تیرماه برای یکی از زنان سرشناس اصلاح‌طلب مراسمی نکوداشتی برگزار شد که در آن تعداد قابل توجهی از زنان و مردان شاخص جریان اصلاح‌طلب حضور داشتند و تعدادی از آنها ایراد سخن کردند. دو پیام در این کنگره خوانده و یک پیام از زندان اوین شنیده شد. سید محمد خاتمی و شیخ عبدالله نوری پیام فرستادند و تماس تلفنی سید مصطفی تاجزاده که از مبدا اوین وصل شده بود، در سالن پخش شد.

یک روز قبل از این مراسم، خانم فخرالسادات محتشمی‌پور مهمان ما در مجموعه دیدارنیوز بود و به شدت درگیر مقدمات برگزاری این جلسه بود و مشخص بود که گویا در این راه خیلی دست تنها است.

خانم شجاعی استاد (معلم) خانم محتشمی‌پور بوده، این دلیل و کسالتی که داشت، باعث شد که محتشمی پور آستین بالا بزند و نام و راه استاد را گرامی بدارد. یکی از مدعوین و سخنرانان این مراسم یک روز قبل از برگزاری، به صورت دوستانه به من گفته بود که صفر تا صد مراسم نکوداشت زهرا شجاعی را فخرالسادات محتشمی بر عهده دارد.

در این مراسم معصومه ابتکار، فاطمه راکعی، منصوره شایسته، مینو مرتاضی، شهیندخت مولاوردی، محمد ابراهیم انصاری لاری، اسحاق جهانگیری و هادی خانیکی و تعداد دیگری از حاضران سخنرانی کردند. آنگونه که در تصاویر جلسه مشاهده شد، محمد توسلی دبیرکل نهضت آزادی، عبدالواحد موسوی لاری، حسین مرعشی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی، علی ربیعی، آذر منصوری، جواد امام و چند تن دیگر از وزرا و مدیران دولت های هاشمی، خاتمی و روحانی و همچنین تعدادی از نمایندگان ادوار مجلس و تعداد زیادی از فعالان سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و رسانه‌ای در مراسم نکوداشت زهرا شجاعی حضور داشتند.

خاطره جهانگیری از جلسه مشترک سید محمد خاتمی با رهبری

اسحاق جهانگیری، معاون اول دولت‌های یازدهم و دوازدهم در این مراسم با بیان اینکه کارآمدی امید می‌آورد و اعتماد جامعه را بالا می‌برد و انسجام ملی را افزایش می‌دهد، اظهار کرد: «تنها راه‌ حل مشکلات فتح باب گفت‌وگو با نخبگان و ذی‌نفعان درباره مسائل اصلی جامعه است که باید از سوی حکومت باز شود؛ چراکه گفت‌وگو معجزه می‌کند. دیشب به یک مناسبتی خاطرات سال ۸۰ را ورق می‌زدم و دیدم که در اسفند سال ۸۰ آمریکایی ها بعد از حمله به افغانستان تقریباً تهدید قطعی کرده بودند و یکی از بحث ها این بود که بعد این کشور یا به ایران حمله خواهند کرد یا عراق. در آن زمان آقای خاتمی جلسه‌ای را در دفتر مقام معظم رهبری با حضور ایشان و حدود ۷۰-۸۰ نفر از مسئولین درجه یک کشور ترتیب دادند. در آن جلسه آقای روحانی به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی صحبت کردند. مقام معظم رهبری و آقای خاتمی هم صحبت کردند. تقریبا بحث این بود که خطر حمله جدی است و چکار باید کرد».

جهانگیری افزود: نقطه مشترک آن جلسه و نقطه محوری این سه سخنران این بود که راه مقابله فقط انسجام داخلی است. اگر ما این پیام را به آمریکایی ها منتقل کنیم که در داخل ایران ملت منسجم است، آمریکا دست به چنین خطایی نخواهد زد. امروز هم حتماً انسجام داخلی ایران مهمترین ابزار در مقابل تهدیدات است.

پیام تاجزاده از اوین

علی ربیعی در یادداشتی با عنوان " نکوداشت زهرا شجاعی و سه تامل" که در روزنامه اعتماد منتشر شد، نوشت: «خانم شجاعی پیشتاز کنشگری فعالیت زنان بوده است. از سال‌های دور در خصوص اهمیت فعالیت زنان در جامعه و حضور اقتصادی، اجتماعی و سیاسی آنان پیشگامانه و هوشمندانه سخن گفته و فعالیت کرده است. بدون تردید موضوع زن در همه جوامع یک مساله مهم و مورد بحث و گفت‌وگو است و هریک از جوامع متناسب با شرایط خود به نحوی با این موضوع مواجهه دارند.»

شیخ عبدالله نوری وزیر کشور در دولت های هاشمی و خاتمی، پیامی برای مراسم نکوداشت زهرا شجاعی ارسال و در بخشی از آن با یادآوری آشنایی خود با این زن صاحب منصب، نوشت: «بی‌تردید عرصه‌ فعالیت و مشارکت زنان در جامعه مرهون تلاش‌های پیشین و رنج‌های فراوانی است که سرکار خانم شجاعی و امثال ایشان از گذشته‌های دور در عصر غربت و تنهایی بر خود هموار کرده اند. اقدامی که دوستان ارجمند در برپایی بزرگداشت و همایش تکریم سرکار خانم دکتر شجاعی به کار بستند در خور ستایش و تقدیر است و اینجانب به اعتبار شناخت بیش از ۳۰ سال که از فضایل و صفات برجسته‌ی اخلاقی و ایمانی و اندیشه‌ورزی و تلاش‌های ایشان در حوزه‌ی فعالیت‌ها و مشارکت‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی زنان دارم مراتب قدرشناسی و سپاس خود را به یکایک زنان فرهیخته که این گام ارجمند را برداشته‌اند تقدیم می‌دارم».

جالب اینکه سید مصطفی تاجزاده هم به صورت تلفنی یک پیام صوتی برای مراسم نکوداشت زهرا شجاعی فرستاد و در آن گفت: « خواهر گرامیم، سرکار خانم زهرا شجاعی از نواندیشان دینی و مدرسان علوم انسانی از اولین مدیران عالی‌رتبه زن در دولت‌های بعد از انقلاب است. خانم شجاعی در تشکل‌ها، احزاب و جبهه‌های سیاسی نیز از پیشگامان و از چهره‌های بانفوذ بوده و تجربه دست اول و گران‌قیمتی از مصایب و موانع و انواع تبعیض‌های جنسیتی در محیط‌های مردسالار حوزوی، سیاسی دموکراتیک و بروکراتیک دارد. سرمایه سیاسی و معنوی او هم برآمده از فضایل اخلاقی پرشمار شخص او است و هم متکی به ده‌ها سال خدمت به مردم».

البته باید اضافه کنم که ساعاتی قبل از برگزاری مراسم نکوداشت زهرا شجاعی ظاهرا فخرالسادات محتشمی‌پور با همسرش در زندان اوین ملاقات حضوری داشته و بعد از اتمام ملاقات، متوجه می‌شود که شیشه‌های خودرو شخصیش کاملا "خُرد و خمیر" شده‌اند. فخرالسادات محتشمی‌پور در این رابطه نوشت: « آیا آسیب قرار است فقط به خودرو برسد یا صاحب آن هم که اتفاقا به بازداشت غیرقانونی همسرجانش در سالگرد هجوم وحشیانه به خانه اش معترض است، مصونیت ندارد؟».

خانیکی: نسل جدید از ما تواناترند

هادی خانیکی، عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، در مراسم نکوداشت زهرا شجاعی گفت: متابولیسم جمعیتی فقط این نیست که زنان از خانه به بیرون آمده‌اند. زنان با توانایی آموزشی و حرفه‌ای بالاتر، قدرت سازندگی بیشتر و حتی شجاعت و صراحت بیشتر به میدان آمده‌اند. ما باید بتوانیم با این جامعه جدید گفت‌وگو کنیم. در این گفت‌وگو نقطه عزیمت این است که با تمام وجودمان باور داشته باشیم و بفهمیم که جامعه متکثر و متفاوت شده و نسل‌هایی به میدان آمده‌اند که از ما هم تواناتر هستند.

زهرا شجاعی هم سخنرانی کرد

زهرا شجاعی، معاون رئیس جمهوری در دولت اصلاحات، در مراسم نکوداشتی که برای او برگزار شده بود، گفت: به باور من مصالح و منافع ملی در گرو توجه جدی به موضوع زنان است. نمی توان به اهداف توسعه دست یافت و زنان را نادیده گرفت یا نگاه ابزاری به آنها داشت. امور زنان در حجاب خلاصه نمی شود. در رسانه ها اینگونه برداشت می شود که تمام مسائل و امور زنان اختصاص به حجاب دارد. در حالیکه نباید اینگونه باشد.

سید محمد خاتمی: زهرا شجاعی زیبایی‌ها را شناساند

مهمترین پیامی که در مراسم نکوداشت زهرا شجاعی قرائت شد، مربوط به رهبر جبهه اصلاحات بود که توسط صدر اعظم نوری خوانده شد. سید محمد خاتمی در بخشی از این پیام نوشت: « این بانوی بزرگوار و سخت‌کوش چه در منصب رسمی و چه به عنوان عضو فعال و خوش‌فکر جامعه مدنی، همه تلاش خود را صرف شناختن حق و شناساندن زیبایی‌های آن کرده است و صاحب تجربه گرانسنگی است که بهره‌گیری از آن به خصوص توسط زنان رشیدی که آینده‌ای بهتر از دیروز و امروز را برای جامعه‌ای فراهم آمده از زنان و مردان صاحب حق و حرمت می‌خواهند، مغتنم است». متن کامل پیام خاتمی را «اینجا» بخوانید.

زهرا شجاعی را بیشتر بشناسیم

زهرا شجاعی که این اواخر اخباری مبنی بر بیماری او به گوش می‌رسید، در سال ۱۳۳۵ در تهران متولد شد. او از فعالان سیاسی و اجتماعی حوزه زنان با گرایش اصلاح‌طلبی است.

شجاعی دارای دکترای علوم سیاسی و مدیریت استراتژیک از دانشگاه تهران بوده و در دو دانشگاه تهران و الزهرا نیز تدریس کرده است.

در فهرست سوابق وی، عضویت در ستاد استقبال از امام، نمایندگی مجلس شورای اسلامی، مشاور آموزش و پرورش، ریاست مرکز امور مشارکت زنان در دولت سید محمد خاتمی، ریاست کمیسیون امور بانوان مجلس، عضویت در شورای فرهنگی-اجتماعی زنان و همکاری با مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، دیده می‌شود. شجاعی همچنین رئیس مجمع زنان اصلاح‌طلب است و برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ نیز ثبت نام کرده بود.


مراسم تجلیل از زهرا شجاعی؛ گزارش تصویری 



ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی