تیتر امروز

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوادزهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
نامه یک روزنامه‌نگار به وزیر کار دولت رئیسی

استفاده از واژه «مستمری‌ بگیران» به جای «باز نشستگان» اهانت به سالخوردگان است

ناصر قاضی زاده، فعال رسانه‌ای در یادداشتی کوتاه که برای دیدارنیوز ارسال کرد، در مورد جایگاه بازنشستگان و سالخوردگان و رفتار مسئولان با آنها توضیحاتی داده است.

کد خبر: ۱۵۲۵۱۸
۱۵:۳۵ - ۲۰ تير ۱۴۰۲

استفاده از واژه «مستمری‌ بگیران» به جای «باز نشستگان» اهانت به سالخوردگان است

 

دیدارنیوز ـ ناصر  قاضی‌زاده:

جناب آقای سید صولت مرتضوی

با سلام و احترام

به استحضار می‌رساند؛ در تمامی فرهنگ‌ها و جوامع بشری، قشر سالمندان به منزله یکی از سرمایه‌های اجتماعی شناخته شده اند و گروه سنی بالای ۶۰ سال از اهمیت بسزایی و جایگاه والایی برخوردارند. سالمندان و بازنشستگانی که عمری را در خدمت کشور و چرخه کار وتولید، سپری کرده اند، همواره زحمات آنان نزد مردم و افکار عمومی محترم شمرده شده و فرهنگ ایرانی هم بر این حرمت نهادن، تاکید داشته است.

با آنکه در جامعه کنونی ایران، وعده‌ها و شعار‌های زیادی در مورد احترام گذاشتن به سالمندان مطرح شده است، اما این شعار‌های زیبا، کمتر در کارنامه مسئولان دیده می‌شود. در سال‌های اخیر برخی از متولیان فرهنگی و اجتماعی بر آن شدند تا واژه احترام آمیز و اخلاق پسند باز نشستگان را به واژه مستمری بگیر، تنزل دهند.

بنظر می‌آید افرادی که واژه پارسی بازنشستگان را به کلمه اهانت آمیز مستمری بگیر تقلیل داده‌اند، متوجه نبودند که این جابجایی لفظی، با فلسفه تکریم به سالخوردگان عزتمند، تعارض آشکاری دارد!
متولیان امر با این تغییر خطا، نه تنها فرهنگ حرمت گذاشتن به بزرگان و سالمندان را رعایت نکردند، بلکه با انتخاب واژه مستمری بگیر، ادبیات پارسی و بومی را پاس نداشتند! در واقع با این جابجایی لفظی، ذهنیت و حس منفی و ناگواری بر ذهن پدران ومادران سالمند و جامعه باز نشستگان ایجاد شده و رنجیدگی خاطر آنان را فراهم ساخته است.
از این رو شایسته است، مسئولین امر با تجدید نظر در این نام گذاری حقارت آمیز، به نام گذاری بهتری اقدام کنند و حافظه جمعی سالمندان کشور و این سرمایه‌های اجتماعی را بیشتر از این مکدر نسازند.
باسپاس فراوان
جمعی از بازنشستگان، جمعی از اهالی قلم و رسانه و تعدادی از شهروندان متعهد در سراسر کشور
رونوشت: ریاست محترم فرهنگستان زبان وادب فارسی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی