تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.

در دیدار پوتین و فرمانده شورشی چه گذشت؟

سخنگوی کرملین روز دوشنبه اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه با یوگنی پریگوژین، بنیانگذار و فرمانده گروه مزدور واگنر دیدار و در مورد شورش ناموفق مسلحانه‌ای که این گروه در تلاش برای برکناری وزیر دفاع روسیه انجام داده بود، گفتگو کردند.

کد خبر: ۱۵۲۴۵۸
۱۷:۴۴ - ۱۹ تير ۱۴۰۲

پوتین و واگنر

دیدارنیوز: کرملین اعلام کرد که ولادیمیر پوتین پس از شورش نافرجام دیداری ۳ ساعته با پریگوژین و فرماندهان واگنر داشته است.

این دیدار ابتدا توسط روزنامه فرانسوی لیبراسیون گزارش داده شد که بر اساس آن، پریگوژین با پوتین، ویکتور زولوتوف رئیس گارد ملی، و سرگئی ناریشکین رئیس اطلاعات خارجی روسیه ملاقات کرده است.

تا اینکه دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز دوشنبه ضمن تایید این دیدار گفت که این نشست در ۲۹ ماه ژوئن، یعنی پنج روز پس از شورش بی‌سرانجام گروه واگنر برگزار شد؛ شورشی که بسیاری معتقدند جدی‌ترین چالش برای پوتین از زمان به قدرت رسیدن او در آخرین روز سال ۱۹۹۹ بوده است.

پسکوف به خبرنگاران گفت که پوتین ۳۵ نفر از جمله پریگوژین و جمعی از فرماندهان واگنر را به این نشست دعوت کرده است و این دیدار سه ساعت به طول انجامیده است.

پسکوف در مورد محتوای این جلسه به خبرنگاران گفت: «تن‌ها چیزی که می‌توانیم بگوییم این است که رئیس جمهور ارزیابی خود از عملکرد شرکت [واگنر]در جبهه نبرد در جریان عملیات ویژه نظامی [در اوکراین]و همچنین ارزیابی خود از رویداد‌های ۲۴ ژوئن [روز شورش]را ارائه کرد.»

وی در ادامه اشاره کرد که پوتین به توضیحات فرماندهان درباره آنچه اتفاق افتاده است گوش داده و به آن‌ها گزینه‌های بیشتری برای به‌کارگیری و مبارزه در میدان جنگ پیشنهاد کرده است.

پسکوف این را هم افزود که «فرماندهان هر کدام برداشت خود از آنچه [روز شورش]اتفاق افتاده را تشریح کردند. آن‌ها تأکید کردند که آن‌ها حامیان و سربازان سرسخت رئیس دولت و فرمانده کل قوا هستند. مضافا اینکه گفتند آماده ادامه جنگ برای سرزمین مادریشان هستند.»

شورش گروه واگنر به چه دلیلی انجام شد؟

در شورشی که تخت رهبری پریگوژین در تاریخ ۲۴ ژوئن ۲۰۲۳ انجام شد، جنگجویان واگنر کنترل شهر جنوب روستوف-نا-دونو و یک ساختمان نظامی را به دست گرفتند، ولی این شورش در نهایت با میانجی‌گری الکساندر لوکاشنکو، رهبر بلاروس خنثی شد.

پوتین این رویداد را به آشفتگی‌های روسیه در آستانه انقلاب ۱۹۱۷ روسیه تشبیه کرد و از ارتش و سرویس‌های امنیتی خود برای جلوگیری از بروز هرج و مرج و جنگ داخلی تشکر کرده است.

پریگوژین گفته است که هدف این شورش سرنگونی دولت نبود، بلکه هدف آن «بازخواست کردن» ارتش و فرماندهان نظامی روسیه به دلیل اشتباهات و اقدامات غیرحرفه‌ای آن‌ها در اوکراین بود.

پوتین تاکنون سرگئی شویگو، وزیر دفاع و والری گراسیموف، رئیس ستاد کل ارتش روسیه را در سمت‌های خود نگه داشته است.

در ابتدا و طبق توافق قبلی با میانجی‌گری لوکاشنکو، قرار بود پریگوژین به بلاروس برود. اما لوکاشنکو هفته گذشته گفت که پریگوژین به روسیه بازگشته استو جنگنده‌های واگنر هنوز پیشنهاد نقل مکان به بلاروس را نپذیرفته‌اند و بدین ترتیب بود که ابهاماتی در مورد نحوه اجرای این توافق بوجود آمد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی