تیتر امروز

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است
از چشم جهان (۱۴۷)

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است

اعتراضات دانشجویی در مخالفت با حمایت آمریکا از جنگ اسرائیل در غزه، مانند آتشی خودسوز در این کشور شعله‌ور شده است؛ آنچه می خوانید ترجمه اختصاصی دیدارنیوز از مطلب مدیر موسسه اعراب آمریکایی است.

ساخت ۴ میلیون مسکن؛ وعده فراموش‌شده

پس از گذشت حدود دو سال از آغاز به کار دولت رئیسی هنوز یک واحد مسکن ملی نیز تحویل داده نشده، این در حالی است که وعده‌های مسئولان نیز در این زمینه به نظر حساب‌شده نمی‌آید و یکی پس دیگری تنها در حد حرف باقی می‌مانند.

کد خبر: ۱۵۲۴۰۳
۱۸:۳۲ - ۱۸ تير ۱۴۰۲

ساخت ۴ میلیون مسکن؛ وعده فراموش‌شده

دیدارنیوز: یک نماینده مجلس با انتقاد از عملکرد دولت در اجرای طرح نهضت ملی مسکن گفته است که آمار‌ها و نتایج نشان می‌دهد وضعیت تولید مسکن در این دولت نیز روند مطلوب و امیدوارکننده‌ای ندارد. به نظر می‌رسد وضعیت غیرشفاف سیاست‌های تولید مسکن، اکنون صدای مجلس همسو با دولت را هم درآورده است.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس به تازگی اعلام کرده است: «گزارش‌های ارائه شده، ما را به این موضوع امیدوار نکرده است که در ساخت چهار میلیون مسکن توفیق داشته باشیم.» عبدالجلال ایری گفته است: «به نظر می‌رسد دولت سیزدهم نیز برای حوزه مسکن سیاست مدون و شفافی ندارد. اکنون پس از گذشت حدود دو سال از آغاز به کار دولت سیزدهم هیچ توفیقی در پیشبرد پروژه نهضت ملی مسکن حاصل نشده است.»

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس ابراز نگرانی کرده است که با این شیوه راهبری، شکل تعاملی که با بازیگران، مشارکت‌کنندگان و مداخله‌کنندگان عرصه مسکن وجود دارد، این روند نیز نتیجه‌بخش نباشد و پس از این دوره دولت نیز نتوانیم به عدد مشخصی در حوزه تولید مسکن برسیم. ایری به عصرایران گفته است: «متاسفانه هر کدام از سیاست‌گذاران و موثرین در بخش مسکن به سمت و سویی حرکت می‌کنند و منتظر هستند تا رئیس‌جمهوری شخصا ورود کند.»

نیاز کشور به مسکن

حسن محتشم، عضو هیئت مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران پیش از این بیان کرده بود: «واحد‌های مسکن ملی طبیعتا اگر وارد چرخه ساخت و ساز شوند و در مرحله تحویل بهره‌برداری قرار بگیرند در سطح قیمت‌های خانه‌های ارزان‌قیمت نقش تعیین‌کننده‌ای را بازی می‌کند.»

محتشم در مورد کمبود عرضه مسکن در کشور توضیح داده بود: «ما در حد میلیونی به عرضه مسکن احتیاج داریم و یک مجموعه ۵۰۰ واحدی نمی‌تواند تاثیری در کمبود این حجم از مسکن داشته باشد. طبیعتا اگر بالای ۱۰۰ هزار واحد آماده شود می‌تواند در سطح کشور تاثیری هم روی واحد‌های مسکن ملی و مسکن مهر بگذارد. البته نه اینکه به طور کلی بتواند مسکن را تحت تاثیر خود قرار دهد.»

او همچنین گفته بود: «چند سال است مشکل مسکن ما صرفا ناشی از کمبود عرضه نیست. کمبود عرضه هم وجود دارد، ولی تقاضای موثری هم با توجه به نبود قدرت خرید وجود ندارد و مردم نمی‌توانند وارد بازار شوند.»

عضو هیئت مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران همچنین عنوان کرده بود: «چرا قیمت مسکن جهش پیدا می‌کند؟ به دلیل شرایط ناگوار اقتصادی، عدم مدیریت صحیح در اقتصاد کلان و در نهایت تولید تورم! پول‌های نقدی که در جامعه تزریق می‌شود در بخش مسکن سرریز می‌شود.»

وعده ساخت مسکن در قالب نهضت ملی مسکن

طرح نهضت ملی مسکن، طرحی بود که دولت سیزدهم در همان ابتدای آغاز به کار با توجه به کمبود خانه در کشور آن را مطرح کرد. بر اساس این طرح، قرار بود دولت سالی یک میلیون مسکن بسازد، اما از ابتدا این ایده مورد انتقاد فعالان این حوزه قرار گرفت. آن‌ها معتقد بودند دولت بودجه کافی برای اجرای این طرح را ندارد؛ انتقادی که به مرور زمان به حقیقت پیوست.

اکنون پس از گذشت حدود دو سال از آغاز به کار دولت رئیسی هنوز یک واحد مسکن ملی نیز تحویل داده نشده است، این در حالی است که وعده‌های مسئولان نیز در این زمینه به نظر حساب‌شده نمی‌آید و یکی پس دیگری تنها در حد حرف باقی می‌مانند.

بانک‌ها نیز در پرداخت تسهیلات مسکن تا کنون تمایلی نشان نداده‌اند و سهم ناچیزی نسبت به مبلغ ابلاغی در این زمینه صورت گرفته است.

از سوی دیگر در بودجه‌بندی‌های مختلف دولت نیز سهم زیادی برای ساخت مسکن وجود ندارد و به دلیل مبلغ پیشنهادی نیز بخش خصوصی تمایلی برای ساخت و ساز در زمینه خانه‌های حمایتی نشان نمی‌دهد. این شرایط در حالی در بازار تولید مسکن حاکم شده است که ساخت و ساز از چند سال پیش در سیر نزولی قرار گرفته و کشور نیاز مبرمی به عرضه مسکن دارد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی