تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
طاهرنژاد، فعال سیاسی اصلاح‌طلب مطرح کرد

شرط گذاشتن برای حضور در انتخابات تهدید جمهوریت است

یدالله طاهرنژاد، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در واکنش به اظهارات اخیر محمدرضا باهنر، از چهره‌های جناح راست درباره انتخابات گفت: اینکه عناصری در داخل نظام، برای حضور جریانات سیاسی شروط قائل باشند، به شکلی تهدید جمهوریت است.

کد خبر: ۱۵۲۱۹۶
۰۸:۴۷ - ۱۴ تير ۱۴۰۲

شرط گذاشتن برای حضور در انتخابات تهدید جمهوریت است

دیدارنیوز: یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: اینکه باهنر از طرف حکومت اظهارنظر کرد که حکومت باید شرط بگذارد، باید گفت اگر قرار است شرطی به غیر از موضوعی که رهبری تصویب کردند بگذارند، مطرح کنند، چرا شرطی نمی‌گذارند؟ می‌خواهند بعد از انتخابات شرط بگذارند؟

یدالله طاهرنژاد، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در پاسخ به این سوال که باهنر در واکنش به گفته‌های حجاریان اظهار داشت، حاکمیت برای اصلاح‌طلبان شرط می‌گذارد نه بالعکس، اگر می‌خواهید وارد انتخابات شوید شرط و شروط‌هایی وجود دارد آن‌ها را بپذیرید و بعد تشریف بیاورید. تحلیل شما درباره گفته‌های او چیست، گفت: رهبری در فرمایشات اخیر خود در دیدار با کارگزاران، چهار محور درباره انتخابات مشخص کردند که باید امنیت، سلامت، مشارکت بالا و رقابتی بودن انتخابات وجود داشته باشد. به وزارت کشور و شورای نگهبان تکلیف کردند که راهبرد‌ها را درباره عملیاتی شدن این برنامه ارائه کنند، اما هنوز هیچ راهبردی در رابطه با محور‌هایی که رهبری ترسیم کردند، داده نشده است.

وی افزود: اگر شورای نگهبان و وزارت کشور درباره برنامه خود برای مشارکت حداکثری، رقابت سالم، سلامت انتخابات و امنیت آن شفاف‌سازی کنند، آن زمان جریان اصلاحات می‌تواند با توجه به راهبرد‌های ابلاغی تصمیم بگیرد که به چه شکل در انتخابات شرکت کند؛ بنابراین وقتی صحبت از شرط و شروط می‌شود یعنی در جا‌هایی ابهام وجود دارد و شفاف نیست. وقتی ابهام باشد، صاحب‌نظران برای آنکه از آن ابهاماتی که در انتخابات وجود دارد رمزگشایی کنند، اظهارنظر می‌کنند.

طاهرنژاد در ادامه گفت: بنابراین اگر راهبرد انتخابات شفاف باشد، لازم نیست که هر دو طرف شرط بگذارند. جریانات سیاسی در چارچوب قانون و راهبرد‌هایی که ابلاغ می‌شود، تصمیم می‌گیرند که چگونه با انتخابات برخورد کنند. حالا اینکه باهنر از طرف حکومت اظهارنظر کرد که حکومت باید شرط بگذارد، باید گفت اگر قرار است شرطی به غیر از موضوعی که رهبری تصویب کردند بگذارند، مطرح کنند، چرا شرطی نمی‌گذارند؟ می‌خواهند بعد از انتخابات شرط بگذارند؟ اگر باهنر قائل به این است که حکومت برای مشارکت اصلاح‌طلبان در انتخابات باید شرط بگذارد، به همان چیزی که می‌گوید عمل کند، تا با توجه به آن شروط، اصلاح‌طلبان بتوانند برنامه‌ریزی کنند که چگونه با موضوع انتخابات برخورد کنند. اما به نظر می‌رسد این صحبت‌ها بیشتر در جهت ابهام‌زدایی است. اما فصل‌الخطاب باید قانون باشد و اقدامات راهبردی وزارت کشور و شورای نگهبان هم تعیین کننده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مطرح کردن این صحبت‌ها باعث نمی‌شود که جمهوریت نظام به خطر بیافتد، گفت: بله. اینکه عناصری در داخل نظام، برای حضور جریانات سیاسی شروط قائل باشند، به شکلی تهدید جمهوریت است. امیدواریم این مواضع به این شکل مطرح نشود و بیشتر جنبه تشویق و ترغیب برای حضور در عرصه انتخابات و تقویت جمهوریت نظام را داشته باشد. اما متأسفانه بعضی از این مواضع زمانی که ابراز می‌شود، حتما پاسخی هم دریافت می‌کنند و این موارد بیشتر به جای آنکه تشویقی باشد تهدیدی برای حضور در عرصه انتخابات است که با سیاست‌های کلی همخوانی ندارد.

طاهرنژاد در پاسخ به این سوال که کنش‌گری اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات باید چگونه باشد؟ آیا مسیری که تا به امروز طی شده باید دوباره تکرار شود، گفت: اصلاح‌طلبان معتقدند که باید از مسیر اصلاحات به اهداف نظام دست پیدا کرد، اما برای این حرفشان، فعلا راهبردی ارائه نشده و همچنان معتقدند که با اصلاحات می‌توانیم اهداف نظام را عملیاتی کنیم.

وی افزود: طبیعی است که اگر دیگران هم به این مسیر قائل باشند و احساس کنند این مسیر درست است، این موضوع حتما کمک خواهد کرد به اینکه جمهوری اسلامی از خطراتی که آن را تهدید می‌کند، مصون بماند. متأسفانه کسانی هستند که سودای حکومت و خلافت اسلامی دارند که این روند با روح انقلاب اسلامی سازگاری ندارد و از اول هم این برنامه نبود. برنامه این بود که نظام با پشتوانه مردمی به حیات خود ادامه دهد. پشتوانه مردمی هم، در انتخابات‌ها متبلور می‌شود و حضور مردم در عرصه‌های تعیین سرنوشت، باعث می‌شود تا این پشتوانه برای نظام تمدید شود؛ لذا هر حرکتی که پشتوانه و مشارکت مردمی را کاهش دهد و تعلق مردم به نظام و انقلاب را کم کند، در راستای اهداف متعالی جمهوری اسلامی نیست.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه تصریح کرد: به کسانی که دلسوز نظام و علاقه‌مند به سرنوشت اسلام هستند توصیه می‌شود، با تمام ابزار‌های قانونی و سازو کار‌هایی که در طول بعد از انقلاب برای حضور مردم در عرصه تعیین سرنوشت موفق بوده، این پشتوانه مردمی تقویت شود. این حضور باید روز به روز شکوفاتر و بالنده‌تر شود تا نظام بتواند از پشتوانه مردمی در عرصه‌های مختلف برخوردار باشد.

طاهرنژاد در پاسخ به این سوال که ترکیب جدید جبهه اصلاحات مشخص شد. با توجه به کنار رفتن نبوی و آمدن منصوری به جای ایشان، جبهه اصلاحات چه تغییراتی خواهد کرد، گفت: فکر نمی‌کنم با تغییر رئیس جبهه اصلاحات، تغییراتی در استراتژی جبهه ایجاد شود. زیرا طبق آیین نامه، رئیس جبهه اصلاحات مسئولیتی در تعیین و تصویب راهبرد‌های جبهه ندارد. نبوی هم شخصیت مورد احترامی است که زحمات زیادی در قبل و بعد از انقلاب کشیده و در دوره‌ای هم که ریاست جبهه را برعهده داشتند، به دلایل مشکلات و کسالتی که داشتند، کنار کشیدند حالا هم نیروی جوان‌تری داوطلب شده تا مدیریت جلسات جبهه را بر عهده بگیرد، اما با تغییر رئیس تغییری در روند راهبردی جبهه اصلاحات ایجاد نخواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که در دو انتخابات گذشته، دو نظریه در جریان اصلاحات وجود داشت که باید تحت هر شرایطی در انتخابات شرکت کرد، اما گروه دیگر معتقد بودند که اگر کاندید‌های ما رد صلاحیت شوند انگیزه برای حضور در انتخابات وجود ندارد آیا در انتخابات آتی همچنان این دو نظریه مورد استفاده قرار خواهد گرفت یا مسیر جدیدی باید در فعالیت انتخاباتی وجود داشته باشد، گفت: بالاخره طبیعی است که در داخل جبهه همه هم‌نظر نیستند و در اینجا هم جبهه، حزب نیست. ممکن است گرایش‌های مختلفی در داخل یک ائتلاف حضور پیدا کنند، اما در نهایت باید روی موضوعات تفاهم کنند. آن دیدگاه‌هایی که شما گفتید در گذشته در حال حاضر هم وجود دارد، اما این موضوع هیچ‌وقت باعث توقف فعالیت جبهه نشده است و جبهه توانسته با توافق حداکثری امور خود را پیش ببرد. امیدوارم جبهه با یک انسجام کار خود را جلو ببرد، البته که پیش از آن باید شرایط برای انتخابات رقابتی فراهم شود تا بتوانیم مشارکت بالا را داشته باشیم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تصریح کرد: فقط از دوستانی که درباره شرکت در انتخابات اظهارنظر می‌کنند، انتظار می‌رود اظهارنظر‌ها به شکلی باشد که باعث یأس و دلخوری بیشتر جامعه نشده و در جهت ائتلاف، بالندگی جامعه، کشور و ایجاد نشاط باشد. در حال حاضر در سال انتخابات اظهارنظر‌های بازدارنده و دلسردکننده به اهداف نظام کمکی نخواهد کرد.

منبع: ایلنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی