تیتر امروز

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوادزهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.

دونات مرموز در مریخ!

به تازگی مریخ نورد استقامت، تصویر جدیدی از سطح مریخ گرفته که در آن یک سنگ مرموز به شکل دونات در سطح سیاره سرخ دیده می‌شود.

کد خبر: ۱۵۲۰۴۸
۱۷:۵۱ - ۱۱ تير ۱۴۰۲

دونات مرموز در مریخ!

دیدارنیوز: سازمان فضایی ناسا اعلام کرد که مریخ نورد استقامت که در ژوئیه سال ۲۰۲۰ پرتاب شد، در حال کاوش در دهانه Jezero به عرض ۴۵ کیلومتر بوده و سطح سیاره سرخ را برای یافتن نشانه‌هایی از حیات میکروبی باستانی جستجو می‌کند. این مریخ نورد نمونه‌هایی از سنگ‌های شکسته و خاک مریخی (به نام رگولیت) را برای بازگشت احتمالی به زمین جمع آوری می‌کند.

به گفته کارشناسان ناسا، دونات مریخی یکی از جدیدترین اجرامی است که این کاوشگر حدود ۱۰۰ متر دورتر در دلتای دهانه Jezero شناسایی کرده است. این تصویر توسط دوربین Micro-Imager Remote SuperCam گرفته شده است که یکی از دوربین‌های این مریخ نورد محسوب می‌شود که به دانشمندان کمک می‌کند تا آنچه را در سطح سیاره سرخ وجود دارد ببینند.

جیم رایس، دستیار دانشمند پژوهشی در دانشکده زمین و اکتشافات فضایی در آریزونا در رابطه با تصویر فوق گفت:تیم مریخ نورد استقامت تصمیم گرفتند این کاوشگر را برای بررسی یا نمونه برداری از صخره دونات شکل به خطر نینداخته و به آن نزدیک نشوند؛ بنابراین آرایش و منشأ دقیق این دونات مریخی مشخص نیست. در حال حاضر چند فرضیه در مورد اینکه این سنگ از کجا آمده است وجود دارد.

رایس در این رابطه گفت: ما نمی‌توانیم با اطمینان مطلق و صددرصد بگویم که این یک شهاب سنگ نیست، اما فکر می‌کنم نظریه شهاب سنگ بسیار بعید است. دلیل فرضیه من این است که در این منطقه ما سنگ‌های زیادی را می‌بینیم که دارای چنین فضای داخلی توخالی هستند.

باید توجه داشت که سنگ‌های معمولی در این منطقه ماسه سنگ‌های رسوبی هستند که احتمالاً چند میلیارد سال قدمت دارند. آن‌ها توسط سیل توسط این کانال رودخانه بزرگ، Neretva Vallis آورده شده اند. این کانالی است که تمام آب و سنگ‌ها و رسوبات را به آنجا آورده است.

به همین دلیل ما حدس می‌زنیم کانال رودخانه احتمالا این سنگ دونات شکل را از منطقه دیگری منتقل کرده است. این سنگ بیشتر از ۲۵ سانتی متر عرض دارد، اما دقیقاً مشخص نیست که چقدر است.

احتمالا قبل از اینکه آب و هوا این سنگ را فرسایش داده و حفره‌ای بر جای بگذارد، سنگ دیگری در مرکز صخره‌ای به شکل دونات جاسازی شده بود. از سوی دیگر باد نیز می‌تواند به تدریج هر گودال یا حفره کوچکی را که قبلاً ایجاد شده بود، بزرگ کند. این سنگ احتمالا دارای ساختاری است که در مرکز ضعیف‌تر بوده و به همین دلیل به شکل دونات درآمده است.

منبع: ntd/ سیناپرس

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی