تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
چرا چهره جناح راست سعی کرده سخنان حجاریان را به این شکل تفسیر کند؟

واکنش باهنر به تحلیل حجاریان؛ شما شرط نمی‌گذاری، شروط را می‌پذیری!

محمدرضا باهنر، از چهره‌های جناح راست در واکنش به تحلیل انتخاباتی سعید حجاریان گفته است: «اینکه برخی برای آمدن به صحنه انتخابات شرط می‌گذارند، معنا ندارد. آقای حجاریان برای آمدن شما حاکمیت شرط می‌گذارد، نه آنکه شما برای حاکمیت شرط بگذارید. اگر خواستید وارد انتخابات شوید، یکسری شرط و شروط است، این‌ها را بپذیرید بعد تشریف بیاورید!»

کد خبر: ۱۵۲۰۰۲
۱۰:۰۴ - ۱۱ تير ۱۴۰۲

واکنش باهنر به تحلیل حجاریان؛ شما شرط نمی‌گذاری، شروط را می‌پذیری!

دیدارنیوز: «در حالی که حجاریان صراحتا توضیح داده بود هدفش از بیان آن شروط شش‌گانه و پیشنهادی که در ادامه مطرح کرده، صحبت درباره مقدورات سیاسی اصلاح‌طلبان در انتخابات بوده، باهنر صرفا به آن مفروضات انتزاعی به‌عنوان مقصود اصلی حجاریان توجه کرده است.»

روزنامه جهان صنعت نوشت: «محمدرضا باهنر که از چهره‌های موثر جناح راست به حساب می‌آید و به‌ویژه در این چند سال گذشته، سعی کرده در ستاد‌های انتخاباتی اصولگرایان، در قامت یک لیدر سیاسی ایفای نقش کند، روز گذشته در اظهاراتی عجیب، به‌شدت به تئوریسین جریان اصلاحات تاخت. باهنر که در قامت رییس جبهه پیروان خط امام و رهبری آنچه را که حجاریان در یک مصاحبه مطبوعاتی مطرح کرده بود، مصداق «هنجارشکنی» خواند و در گفت‌وگویی با پایگاه خبری نامه‌نیوز به‌شدت به این تحلیلگر اصلاح‌طلب انتقاد کرد.

ماجرا از آنجا شروع شد که حدود یک هفته پیش، سعید حجاریان در مورد چگونگی حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات اسفندماه پیش‌رو مورد پرسش قرار گرفت و در پاسخ به این پرسش روزنامه اعتماد گفت: «معتقدم خوب است اصلاح‌طلبان درباره انتخابات مجلس آینده راجع به ۶ فرض و یک عمل تامل کنند. ابتدا فرض‌ها را برمی‌شمارم؛ فرض اول آن است که تمامی اصلاح‌طلبان بپذیرند در انتخابات مشارکت کنند، فرض دوم آن است که شورای نگهبان کسی را رد صلاحیت نکند، فرض سوم آن است که مردم متقاعد شوند، لازم است در انتخابات شرکت کنند، فرض چهارم آن است که تمام کرسی‌های مجلس آینده در اختیار اصلاح‌طلبان قرار بگیرد، فرض پنجم آن است که انتخابات بدون هیچ شک‌وشبهه‌ای برگزار شود و فرض ششم آن است که لوایح اصلاح‌طلبان توسط شورای نگهبان رد نشود.»

تئوریسین جریان اصلاحات همچنین در ادامه گفت: «معتقدم در صورت وقوع همه این فرض‌ها و تمهید شرایط مساله ناتوانی و نخواستن دولت مستقر پیش روی مجلس آینده است، لذا می‌گویم به شرطی که آقای رییسی به نحوی از کابینه استعفا دهد یا به دلیل عدم کفایت عزل شود، می‌توان به شرط وجود یا حتی عدم فرض‌های شش‌گانه در انتخابات مشارکت کرد.»

محمدرضا باهنر، اما بی‌توجه به آنچه حجاریان به‌عنوان مفروضات بحثی انتزاعی و نظری مطرح کرده بود، صرفا به آنچه درخصوص استعفای ابراهیم رییسی گفته بود، اشاره کرد و گفت: «رفتن و آمدن دولت سازوکار دارد.» او که تاکید کرده حتی با تلاش برخی تندرو‌ها برای به جریان انداختن طرح عدم کفایت سیاسی محمود احمدی‌نژاد در سال ۹۰ نیز مخالفت کرده و مانع تحقق این هدف آنان شده، تاکید کرده است: «عدم کفایت سیاسی کار کوچک و ساده‌ای نیست. از این اصل قانون اساسی یک مرتبه درباره بنی‌صدر استفاده کردیم، امیدوارم و دعا می‌کنم تا انقلاب حضرت مهدی (عج) دیگر لازم نباشد از آن استفاده کنیم.»

باهنر همچنین گفته است: «در مجموع اینکه برخی برای آمدن به صحنه انتخابات شرط می‌گذارند، معنا ندارد. آقای حجاریان برای آمدن شما حاکمیت شرط می‌گذارد، نه آنکه شما برای حاکمیت شرط بگذارید. اگر خواستید وارد انتخابات شوید، یکسری شرط و شروط است، این‌ها را بپذیرید بعد تشریف بیاورید!»

باهنر، اما در حالی حدود یک هفته پس از انتشار آن مصاحبه حجاریان، اینچنین به او تاخته که حجاریان در همان مصاحبه توضیح داده بود: «ترجمه حرف من- این- است که اصلاح‌طلبان انتخابات را تحریم نمی‌کنند، اما دیگر دست به کار عبث نمی‌زنند، چون التفات پیدا کرده‌اند. قانون کاغذ است و قدرت پشت قانون و مجری آن اهمیت فراوان دارد.»

به این ترتیب در حالی که حجاریان صراحتا توضیح داده بود هدفش از بیان آن شروط شش‌گانه و پیشنهادی که در ادامه مطرح کرده، صحبت درباره مقدورات سیاسی اصلاح‌طلبان در انتخابات بوده، باهنر صرفا به آن مفروضات انتزاعی به‌عنوان مقصود اصلی حجاریان توجه کرده است. این در حالی است که با توجه به ذکاوت سیاسی باهنر که بی‌راه نیست اگر بگوییم دست‌کم میان همفکرانش کم‌نظیر است، بعید است متوجه این نکته ساده در سخنان حجاریان نشده باشد.

با این حساب، قاعدتا نکته اصلی این است که چرا باهنر سعی کرده سخنان حجاریان را به این شکل تفسیر کند؛ پرسشی که شاید در ماه‌های پیش‌رو و هرچه بیشتر به انتخابات نزدیک، احتمالا سرنخ‌هایی برای یافتن پاسخش رویت خواهد شد.»

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی