تیتر امروز

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوادزهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.

امیرعبداللهیان: عاملان جنایت «سردشت» را فراموش نمی‌کنیم

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی گفت: ایران عاملان جنایت «سردشت» را نه فراموش خواهد کرد و نه خواهد بخشید.

کد خبر: ۱۵۱۸۵۲
۱۱:۰۲ - ۰۷ تير ۱۴۰۲

امیرعبداللهیان: عاملان جنایت «سردشت» را فراموش نمی‌کنیم

دیدارنیوز: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به مراسم گرامی‌داشت قربانیان حمله شیمیایی به شهر سردشت پیامی ارسال کرد.

متن پیام حسین امیرعبداللهیان به این نشست که صبح امروز در مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران برگزار شده به شرح زیر است:

«سخن را با صلوات بر پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) سلام بر امامان معصوم (س) و درود به ارواح طیبه امام خمینی (ره) و شهدای انقلاب اسلامی دفاع مقدس دفاع از حرم امنیت و غیرت آغاز میکنم و در سی و ششمین سالگرد بمباران شیمیایی شهر سردشت ضمن ادای احترام به مقام شامخ همه شهدای شیمیایی کشور یاد و خاطره ایثارگری‌های آنان را گرامی میدارم و از خداوند متعال برای همه جانبازان عزیز از جمله جانبازان شیمیایی به ویژه بانوان جانباز شیمیایی سلامتی و بهبودی عاجل طلب میکنم.

تاریخ دفاع مقدس مملو از صفحات زرین دفاع قهرمانانه و مقاومت پیروزمندانه ملت ایران در برابر تجاوز و همچنین آثار و صدمات بجامانده از ددمنشی‌ها و ناجوانمردی‌های دشمن است که در این میان زخم‌ها و رنج‌های ناشی از سلاح‌های شیمیایی از همه دردناکتر و یادآور جنایتی است که وجدان‌های بیدار بشری هرگز آن را فراموش نخواهد کرد.

شواهد معتبر و مدارک غیرقابل انکاری از شراکت عملی و گسترده برخی دول غربی به ویژه آلمان انگلیس فرانسه هلند و آمریکا در انجام این جنایات از طریق تجهیز رژیم صدام به سلاح‌های شیمیایی و کمک به آن در استفاده از آن‌ها علیه مردم ایران وجود دارد به عنوان مثال تأسیسات تولید سلاح شیمیایی در سامرا و فلوجه عراق با مشارکت وزارت دفاع آلمان ساخته شد؛ با محموله‌های شیمیایی دریافتی از آمریکا به تولید رسید و سلاح‌های شیمیائی تولیدی آن به وسیله جنگ افزار‌های تهاجمی فرانسوی علیه شهروندان ایران استفاده شد.

یکی از ابعاد کمتر دیده شده جنایت استفاده از سلاح شیمیایی علیه ایران کاربرد وسیع آن علیه شهر‌ها و غیرنظامیان بویژه زنان بی دفاع و کودکان بیگناه بود که باعث شهادت هزاران نفر و جانباز شدن ده‌ها هزار نفر گردید که گروه کثیری از آن‌ها هنوز نیز با درد و رنج شبانه روزی ناشی از آثار آن به مشقت روزگار می‌گذرانند.

طنز تلخ این است که مدعیان دروغین حقوق بشر در سال ۱۴۰۱ در قالب یک جنگ ترکیبی رذیلانه علیه ایران، مزورانه خود را در جایگاه حامی زنان و دختران ایران نشاندند؛ خدع‌های تکراری که سابقه استفاده از سلاح شیمیایی در سردشت و روستا‌های اطراف آن دروغین بودن آن را به اثبات رسانده است.

امروز در حالی یاد و خاطره هزاران قربانی بمباران شیمیایی سردشت را گرامی میداریم که علیرغم گذشت ۳۶ سال از این جنایت، پیگیری‌های حقوقی بینالمللی دولت جمهوری اسلامی ایران برای استیفای حقوق تضییع شده مادی و معنوی شهدا و جانبازان شیمیایی ایران و محاکمه و مجازات، آمران عاملان، معاونان، مباشران و حامیان استفاده از سلاح شیمیایی علیه ایران از جمله در فاجعه سردشت، به دلیل کارشکنی‌های آشکار دولت‌های غربی مدعی حقوق بشر به نتیجه مورد نظر نرسیده است.

با این وجود مایلم تأکید و تصریح نمایم که دولت جمهوری اسلامی ایران عاملان این جنایات و همدستان آن‌ها را نه فراموش خواهد کرد و نه خواهد بخشید این جنایات با نقض آشکار حقوق بین الملل منشور ملل متحد و پروتکل ۱۹۲۵ ژنو درباره ممنوعیت گاز‌های سمی انجام شده و موجب مسئولیت بین المللی است و کلیه عوامل و آمران آن‌ها باید پاسخگوی اعمال غیرانسانی خود باشند. این امر مشمول مرور زمان نمی‌شود و موانع فراروی فرایند پیگیری استیفای حقوق قربانیان شیمیایی نیز نه رافع مسئولیت بین المللی دولت‌های ذیربط و مسئولیت فردی جنایات ارتکاب یافته است و نه خللی در عزم ما در پیگیری حقوق مان ایجاد خواهد کرد.

یکی از ابعاد جنایات کشور‌های غربی در این زمینه که امروزه نیز ادامه دارد، تحریم دارو‌های مورد نیاز جانبازان شیمیائی است با این اقدام آن‌ها عملاً نمک بر زخم جانبازان شیمیائی عزیز ما می‌پاشند. این تحریم‌ها یکی از مصادیق بارز غیرانسانی‌ترین جنایات علیه بشر است.

البته با وجود تمام محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها تلاش‌های دولت جمهوری اسلامی ایران برای ارائه خدمات پزشکی به جانبازان معزز شیمیایی با جدیت تمام ادامه داشته و حتی فراتر از آن کشورمان در همکاری با سازمان منع سلاح‌های شیمیایی بدنبال انتقال تجارب بی نظیر و ارزنده جامعه پزشکی ایران در درمان مجروحان شیمیایی با سایر کشور‌ها میباشد در این راستا در مهر امسال جمهوری اسلامی ایران برای یازدهمین بار میزبان نشست بین المللی ابعاد پزشکی کمک و حفاظت در برابر کاربرد سلاح‌های شیمیایی» خواهد بود.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین قربانی استفاده گسترده و نظام‌مند از سلاح شیمیایی در دوران معاصر، ضمن محکوم کردن کاربرد سلاح شیمیایی در هر جا توسط هر کسی و تحت هر شرایطی یکبار دیگر تعهد خود را به تحقق جهان عاری از سلاح‌های شیمیایی تجدید مینماید امروزه تحقق کامل اهداف کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیائی تا حدود زیادی منوط به انهدام کامل سلاح‌های شیمیایی آمریکا و پیوستن فوری و بدون قید و شرط رژیم صهیونیستی به این کنوانسیون و نیز اجرای کامل مؤثر و غیر تبعیض آمیز آن به ویژه در زمینه توسعه همکاری بینالمللی در استفاده از مواد شیمیائی برای مقاصد صلح‌آمیز است.

در سی و ششمین سالگرد بمباران شیمیایی سردشت بار دیگر به روان پاک شهدای عزیز ادای احترام کرده و درود میفرستیم و در برابر صبر و مقاومت جانبازان شیمیایی آن روز و همچنین خانوده‌های آن شهدا و جانبازان سر تعظیم فرود میآوریم امیدواریم بشر به چنان بلوغی برسد که هیچ وقت از این سلاح‌های غیرانسانی استفاده نکند.»

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی