تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
تحلیل آرمان ملی از جلسات انتخاباتی اعضای دولت

حمله گازانبری به «قالیباف»

روزنامه آرمان ملی در مطلبی با عنوان «حمله گازانبری به قالیباف» به اتحاد پایداری و دولت برای فتح مجلس دوازدهم اشاره کرد و نوشت: «جبهه پایداری نیاز به حضور در دولت بعدی دارد که برای تحقق این امر همراه شدن با دولت در انتخابات مجلس موثر است.»

کد خبر: ۱۵۱۸۲۱
۱۷:۴۲ - ۰۶ تير ۱۴۰۲

حمله گازانبری به «قالیباف»

دیدارنیوز: «نمایندگانی مانند محمود نبویان، زهره لاجوردی، مرتضی آقاتهرانی، حسین جلالی، نصرالله پژمانفر و علی خضریان از اعضای جبهه پایداری هستند که شاید سعی کردند با طرح موضوعاتی که رنگ و بوی عدالت‌محوری داشت، نه تنها برای حضور خود در مجلس دوازدهم تبلیغ کنند بلکه زمینه را برای حضور دیگر اعضای جبهه پایداری در مجلس آماده سازند.»

مطهره شفیعی در آرمان ملی نوشت: «از زمان روی کار آمدن دولت رئیسی مشخص بود که جبهه پایداری برنامه‌ای طولانی مدت برای خود ترسیم کرده است. تعدادی از اعضای این جبهه به سمت‌های مختلف به‌ویژه در حوزه اقتصادی منصوب شدند چنانکه امیرحسین قاضی‌زاده، عضو سابق شورای مرکزی جبهه پایداری به بنیاد شهید رفت. سعید محمد از چهره‌های نزدیک به پایداری به دبیری مناطق آزاد رسید و اکنون مشاور رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی است. عبدالملکی که او هم از چهره‌های مورد وثوق پایداری است، به وزارت کار رفت که استعفا داد و پس از مدتی به مناطق آزاد کوچ کرد و بر مسند دبیری شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی نشست.

نکته قابل تامل آنجاست که پس از جلوس حجت عبدالملکی بر کرسی وزارت کار، مجید متقی‌فر، عضو شورای مرکزی جبهه پایداری با مشاورت و همراهی مجید دوستعلی، دبیر هیات دولت در دوره احمدی‌نژاد، کمیته انتصابات غیررسمی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را تاسیس کرد. این کمیته در قدم نخست توانست برای میرهاشم موسوی، دیگر عضو شورای مرکزی جبهه پایداری، به‌عنوان رئیس سازمان تامین اجتماعی از وزیر حکم بگیرد. مسعود میرکاظمی که از نزدیکان به جبهه پایداری است، به ریاست سازمان برنامه و بودجه منصوب و البته در آن باقی نماند. مرحوم رستم قاسمی که او هم به جبهه پایداری نزدیک بود بر کرسی وزارت راه تکیه زد. در بدنه وزارتخانه‌ها هم اعضای جبهه پایداری یا نزدیکان به آن‌ها منصوب شدند تا برخی به دولت سیزدهم لقب دولت جبهه پایداری را بدهند. اکنون نوبت برنامه‌ریزی جبهه پایداری ورود به مجلس دوازدهم است.

مطلب مرتبط:

جلسات منظم دولت با جبهه پایداری برای مهندسی انتخابات!

جلسات دولت و جبهه پایداری

دیروز محمد مهاجری، فعال سیاسی در توئیتی نوشت: «خبر‌های رسیده از درون دولت حاکی است جلسات منظم و مشترک برخی وزرا و معاونان رئیس‌جمهور با اعضای جبهه پایداری برای سازماندهی انتخابات مجلس برنامه‌ریزی شده است.» امکان ارائه لیست مشترک منتفی نیست چنانکه صادق محصولی، دبیرکل جبهه پایداری گفته است: «جبهه پایداری انقلاب اسلامی در تمام انتخابات یک راهبرد و اصول مشخصی دارد و آن را در دستور کار خود قرار می‌دهد و در گذشته به‌صورت مبسوط به این اصول و خطوط قرمز پرداخته شده است البته برای رسیدن به یک لیست واحد این جبهه همیشه در تلاش است که در صورت امکان با گروه‌ها و جریان‌های انقلابی به حداکثر اشتراکات ممکن برسد.»

او اشاره‌ای به ائتلاف با جریان خاصی نکرد، اما اصولگرایان میانه‌رو تمایلی برای ائتلاف با پایداری ندارند و تنها دو گروه اصولگرایان تندرو و دولتی‌ها باقی می‌مانند که با پایداری ائتلاف کنند. بی‌تردید اعضای مستعفی یا کنار گذاشته شده از دولت هم برنامه‌هایی برای ورود به مجلس دوازدهم دارند، اما آیا جبهه پایداری حاضر به ارائه لیست مشترک با آن‌ها هست؟ بر اساس آنچه مهاجری اشاره کرد، ارائه لیست مشترک را نمی‌توان منتفی دانست چرا که علاوه بر احتمال استعفای برخی اعضای جبهه پایداری از مناصب دولتی برای حضور در انتخابات مجلس که خبری نشده است، برخی دیگر از اعضای دولت هم با توجه به پایان کار بهارستان سیزدهم در ۲ سال دیگر عزم ورود به مجلس را دارند پس بیراه نیست که لیست مشترکی ارائه شود. از سوی دیگر روسای جمهور ایران همواره ۲ دوره حضور دارند پس احتمال حضور مجدد رئیسی در دولت چهاردهم وجود دارد. در چنین شرایطی جبهه پایداری نیاز به حضور در دولت بعدی دارد که برای تحقق این امر همراه شدن با دولت در انتخابات مجلس موثر است.

منافع ارحج بر اصول؟!

در اذهان بسیاری هست که این جبهه در ابتدای تاسیس به نحوی عمل کرد که بسیاری آن را حزب احمدی‌نژاد و نزدیکان به او می‌دانستند، اما پس از کاهش محبوبیت احمدی‌نژاد و عملکرد‌های چالش‌آفرینش بود که به فراموش کردن او پرداختند. هر چند وزرا و معاونان احمدی‌نژاد مانند محصولی و زهره لاجوردی و.. در ارکان اصلی این جبهه حضور دارند تا شاید اگر بار دیگر تغییراتی رخ داد، بتوانند ادعای همراهی با یاران احمدی‌نژاد را داشته باشند. البته اعضای جبهه پایداری و احمدی‌نژادی‌ها به خوبی می‌دانند اکنون نباید نسبت باقی مانده را افشا کنند و به چالش با یکدیگر مشغولند. به‌عنوان نمونه احمد علیرضابیگی، نماینده نزدیک به احمدی‌نژاد است که ادعای اعطای اتومبیل‌های شاسی‌بلند به نمایندگان را مطرح کرد، اما خضریان نماینده عضو جبهه پایداری این ادعا را نپذیرفت. پس از آن علیرضابیگی به انتقاد از اعضای جبهه پایداری پرداخت و گفت: «ماجرای دریافت خودرو توسط نمایندگان دستمایه جبهه پایداری شده که در انتخابات از آن استفاده و اثبات وجود کند. به این کار‌ها موج‌سواری می‌گویند. در اتصال آقای خضریان به جبهه پایداری که کسی تردیدی ندارد. اگر افشاگری من موضوع هماهنگ شده‌ای با پایداری بود که ایشان باید از اول دامنه‌اش را بیشتر می‌کرد. نه که تکذیب کند.» رئیسی باید توجه داشته باشد زمانی‌که منافع به پایان رسید، اعضای جبهه پایداری علیه او عمل نکنند.

حاشیه‌سازی برای ورود به مجلس ۱۲

اکنون نمایندگانی مانند محمود نبویان، زهره لاجوردی، مرتضی آقاتهرانی، حسین جلالی، نصرالله پژمانفر و علی خضریان از اعضای جبهه پایداری هستند که شاید سعی کردند با طرح موضوعاتی که رنگ و بوی عدالت‌محوری داشت، نه تنها برای حضور خود در مجلس دوازدهم تبلیغ کنند بلکه زمینه را برای حضور دیگر اعضای جبهه پایداری در مجلس آماده سازند.»

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی