تیتر امروز

امیر محمد قدوسی:موضوع حجاب از سال های اول انقلاب مطرح بوده است/
گفت و گوی دیدار با یک حقوقدان درباره "طرح نور"

امیر محمد قدوسی:موضوع حجاب از سال های اول انقلاب مطرح بوده است/"روحانی" مکلف شد مانع ورود زنان بدون حجاب به ارتش شود

اجرای "طرح نور" بهانه‌ای شد تا دیدارنیوز با دکتر امیرمحمد قدوسی، حقوقدان و وکیل یک گفت‌وگوی را انجام دهد که نتیجه آن تولید یک "ویدیوکست" بود، که می‌بینید.
سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد

شهریه دلاری نداریم!

احمد محمودزاده، رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی وزارت آموزش و پرورش درباره اینکه آیا مدرسه‌ای شهریه دلاری می‌گیرد، گفت: در هیچ مدرسه‌ای پرداخت دلاری اتفاق نمی‌افتد. مدارس بین الملل ما باید از کشور مقصد خدماتی بگیرند و پولی پرداخت کنند. به موسسین قبل از این دولت اجازه داده شده بود بر اساس دلار شهریه بگیرند، اما زمانی که ما ورود کردیم این بخشنامه لغو شد و امروز در هیچ مدرسه‌ای در کشور شهریه دلاری گرفته نمی‌شود.

کد خبر: ۱۵۱۶۶۴
۱۳:۱۰ - ۰۴ تير ۱۴۰۲

شهریه دلاری نداریم!

دیدارنیوز: به گفته رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش، برخی مدارس غیر انتفاعی تهرانی در دریافت شهریه تخلف داشته‌اند.

احمد محمودزاده، رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی وزارت آموزش و پرورش در برنامه‌ای تلویزیونی درباره تعیین شهریه مدارس غیر دولتی برای سال تحصیلی ۱۴۰۳ـ۱۴۰۲، اظهار کرد: بر اساس ماده ۱۵ و ۱۶ قانون تاسیس مدارس غیر دولتی، شورای نظارت مرکزی موظف است همه ساله الگوی تعیین شهریه را برای مراکز و مدارس غیر دولتی در سراسر کشور اعلام کند. امسال هم با توجه به این قانون ما در سازمان مراکز و مدارس غیر دولتی سعی‌مان بر این بود قالب الگوی شهریه منطقی و علمی و با همراهی موسسین و معلمین و اولیای دانش آموزان باشد و فرآیند هفت ماهه را طی کردیم و امسال به الگویی منطقی رسیدیم.

وی با بیان اینکه سرانه پرداختی معطوف به فضا، تجهیزات، امکانات و کیفیت بخشی آموزشی و پرورشی می‌شود که حدود ۱۵۰ شاخص وجود دارد، ادامه داد: این ابلاغیه در ۲۲ فروردین امسال به تمامی مدارس ابلاغ شد و از آن زمان تا به امروز که این کار را انجام دادیم و طی فرآیندی که در سراسر کشور انجام شد، موسسین مدارس باتوجه به فرمول و الگوی منطقی و علمی ما که در سامانه بارگزاری شده بود، فرآیند شهریه را طی کرده و به عدد امروز رسیدیم. موظف بودیم افزایش دستمزدها، افزایش اجاره بهای ساختمان‌ها و میزان تورم در سال را در نظر بگیریم. سال گذشته شهریه‌های ضعیف زیر سه میلیون تومانی داشتیم که ترمیم شهریه برای این مدارس ضعیف انجام گرفت و عدد امروز از ۵ میلیون تا ۴۸ میلیون تومان است و حدود ۱۵ هزار مدرسه ما زیر ۲۰ میلیون شهریه می‌گیرند.

شهریه ۷۰ و ۱۰۰ میلیون تومانی برخی مدارس غیرانتفاعی تحت عناوین کلاس زبان، یوگا، استخر و ...

در بخش دیگر این برنامه محمد حسن آصفری نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: در قانون اساسی ما آموزش و پرورش رایگان است و دولت موظف است در این راستا برنامه‌ریزی کند تا هر کسی استعداد و مهارت و شایستگی و اراده‌ای برای رشد دارد شکوفا شود. اینکه هدف تشکیل مدارس غیر انتفاعی چه بوده و در جهت رقابت با مدارس عادی بوده است و یا تبدیل به تهدیدی شده، یک موضوع حائز اهمیت است.

آصفری تاکید کرد: من این مبالغ ۵ تا ۴۸ میلیون تومان را قبول ندارم چراکه برخی از مدارس غیر انتفاعی تا ۷۰ میلیون تومان و بعضا ۱۰۰میلیون تومان از خانواده‌ها به بهانه‌های مختلف هزینه می‌گیرند. تحت عناوین مختلف آموزش یوگا، زبان، استخر و ... هزینه دریافت می‌کنند. چند درصد این‌ها را آموزش و پرورش بررسی کرده است؟. اصلا آموزش و پرورش چقدر نیرو دارد؟. از ابتدا که مدارس غیر انتفاعی شکل گرفت به سمت و سوی جایی رفت و یک سری شخصیت‌های برجسته که بعضا رییس جمهور بوده و یا جزو خانواده رییس مجلس و وزرا بودند و یا مسئولین مختلف بودند این مدارس غیرانتفاعی را شکل دادند. چه مقدار نظارت و بازرسی از مدارس شکل گرفته است؟. تا الان اینگونه بوده و هیچ نظارتی که باعث سوال و جواب کردن از مدیر مدرسه غیر انتفاعی باشد، نبوده است.

لغو مجوز ۸۰۰ آموزشگاه متخلف طی ۱۲ ماه گذشته و تشکیل پرونده تخلف برای ۱۰۲۴ مدرسه

محمودزاده در پاسخ به این سخنان آصفری افزود: اینکه الگویی برای تعیین شهریه‌ها به صورت علمی و منطقی باشد، بله به ریز وجود دارد. این مدارس دارای تعیین الگوی شهریه هستند و نظارت جدی بر این مدارس انجام می‌شود. این فرآیند کاملا طی می‌شود و هم سامانه ما پاسخگویی به این موضوع را دارد و هم هزار نفر نظارت جدی بر این مدارس دارند. برای ۱۰۲۴ مدرسه طی ۱۲ ماه گذشته پرونده در شورای نظارت استان تشکیل و رای صادر شده است. حدود ۸۰۰ آموزشگاه طی این ماه‌ها که من حضور داشتم، مجوز لغو شده است. حتما نظارت جدی بر مدارس داشتیم. این نشان از عزم جدی وزارت آموزش و پرورش دارد.

تعداد مدارسی که بیش از ۴۰ میلیون تومان شهریه دریافت می‌کنند به یک درصد هم نمی‌رسد

وی افزود: خانواده‌ها می‌توانند وارد سامانه مشارکت‌ها بشوند و با کد و نام مدرسه، شهریه مصوب، تابستانی و مکمل و فوق برنامه مدارس غیر انتفاعی را ببینند. تعداد مدارسی که بیش از ۴۰ میلیون تومان شهریه دریافت می‌کنند به یک درصد هم نمی‌رسد. باقی زیر ۴۰ میلیون تومان است و ۱۵ هزار مدرسه نیز زیر ۲۰ میلیون شهریه می‌گیرند. این شهریه البته به علاوه ۳۸ درصد است که با آن ۳۸ درصد به بالای ۴۸ میلیون می‌رسد.

افزایش کمتر شهریه مدارس غیرانتفاعی متخلف در سال تحصیلی ۱۴۰۲ ـ ۱۴۰۳

رئیس سازمان مدارس غیر دلتی همچنین درباره فرآیند نظارت بر مدارس، توضیح داد: به صورت سر زده از مدارس غیر دولتی استان‌های مختلف بازدید داشتم. در بازدید‌ها رسیدم به اینکه برخی مدارس بیشتر از شهریه‌ای که اعلام کردیم، گرفته‌اند. اولا شهریه مازاد را باید به خانواده‌ها بر می‌گرداندند و ثانیا شهریه امسال آن‌ها را کمتر افزایش دادیم.

شهریه دلاری نداریم

محمودزاده در پاسخ به این سوال که آیا مدرسه‌ای شهریه دلاری می‌گیرد، گفت: در هیچ مدرسه‌ای پرداخت دلاری اتفاق نمی‌افتد. مدارس بین الملل ما باید از کشور مقصد خدماتی بگیرند و پولی پرداخت کنند. به موسسین قبل از این دولت اجازه داده شده بود بر اساس دلار شهریه بگیرند، اما زمانی که ما ورود کردیم این بخشنامه لغو شد و امروز در هیچ مدرسه‌ای در کشور شهریه دلاری گرفته نمی‌شود.

آصفری:

نظارت آموزش و پرورش بر مدارس غیرانتفاعی دارای تعارض منافع است

بسیاری از مدارس غیر انتفاعی خانه مسکونی بوده و قابلیت استفاده به عنوان مدرسه را ندارند

آصفری در مقابل ادامه داد: به نظر من وزارت آموزش و پرورش صلاحیت نظارت بر مدارس غیر انتفاعی را ندارد، چون تعارض منافع است. نظارت بر این مدارس به غیر از بحث فصول درسی و امتحانات باید در اختیار دستگاه‌های دیگر باشد. من سوالم از دستگاه‌هایی مثل سازمان تعزیرات است و بالاخره این هم نوعی گران فروشی است. از سوی دیگر گفتند هزار ناظر داریم. واقعیت امر این است که واقعا در استان‌های دیگر مردم اگر بخواهند این ناظران را ببیند چه کسانی هستند و کجا هستند؟. نظارت بر عملکرد خود معلمان هم مهم است و بعضا از معلمانی در این مدارس استفاده می‌شود که تجربه کافی ندارند.

وی با تاکید بر اینکه ۹۰ درصد مدارس غیر انتفاعی ما خوب هستند و ۱۰ درصد مساله دارند، افزود: در بررسی تجارب معلم چه نظارت انجام شده است؟. خیلی از مدارس غیر انتفاعی خانه مسکونی است و قابلیت استفاده به عنوان مدرسه ندارند. دانش آموز اگر می‌خواهد زنگ تفریح بیاید بیرون باید برود داخل کوچه و حیاطی نیست که امورات خود را بگذراند؛ چرا به این‌ها مجوز داده می‌شود؟. گاهی حتی ۲۰ میلیون تومان بابت ایاب و ذهاب، غذا و اردو از والدین می‌گیرند. بر این‌ها چه نظارتی انجام شده است؟. چند بار سازمان مدارس غیر دولتی فرم ارزیابی در اختیار دانش آموزان گذاشته و گفته درخانه این‌ها را پر کنید و به مدرسه بیاورید؟.

سه دهک بالای جامعه، ۶ برابر بیشتر از دهک‌های پایین جامعه توانستند به دانشگاه بهشتی و علامه راه یابند!

این نماینده مجلس تصریح کرد: به نظر من تا زمانی که نظارت ما در این موضوع از حوزه آموزش و پرورش خارج نشود نمی‌توان به درستی بر مدارس غیر انتفاعی نظارت کرد. دفتر مطالعات اجتماعی وزارت رفاه در سال ۹۶ یک ارزیابی درباره ورودی دانشگاه‌ها انجام داده است که طبق آن سه دهک بالای جامعه، ۶ برابر بیشتر از دهک‌های پایین جامعه توانستند به دانشگاه شهید بهشتی و علامه طباطبایی راه یابند.

قانون مدارس غیر دولتی در حال بازنگری در مجلس

در بخش دیگر محمودزاده با اشاره به ماده ۳۴ و ۳۵ قانون سازمان مدارس غیر دولتی، اظهار کرد: این قانون اجازه نظارت بر مدارس غیر دولتی را به ما داده است. اگر قانون تغییر کند ما متناسب با این قانون در خدمت عزیزان خواهیم بود.

وی با اشاره به سرکشی‌های سر زده خود از مدارس غیر دولتی این را هم گفت که طی بازدید از مدارس شهر تهران متوجه تخلف و دریافت شهریه بیش از حد مصوب از سوی ۵۰ مدرسه در تهران شده است.

محمودزاده در پایان سخنان خود خاطر نشان کرد: قانون مدارس غیر دولتی در حال بازنگری در مجلس است و ما مصوبه‌ای برای آن داریم. طبق این مصوبه اگر مدرسه‌ای شهریه بالاتر از مصوب دریافت کند، با نظر اولیاء می‌توانیم این شهریه مازاد را از حساب مدرسه برداشت کنیم. این مصوبه در مجلس است و هنوز به تصویب نرسیده است.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی