تیتر امروز

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است
از چشم جهان (۱۴۷)

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است

اعتراضات دانشجویی در مخالفت با حمایت آمریکا از جنگ اسرائیل در غزه، مانند آتشی خودسوز در این کشور شعله‌ور شده است؛ آنچه می خوانید ترجمه اختصاصی دیدارنیوز از مطلب مدیر موسسه اعراب آمریکایی است.
کاهش ۳۳ واحد درصدی تورم نقطه‌ای خوراکی‌ها

چرا تورم خرداد ثروتمندان بیش از فقرا بود؟

دهک‌های بالاتر بیش از دهک‌های پایین‌تر تحت تاثیر تورم بوده‌اند؛ این درحالی است که معمولا تورم دهک‌های پایین جامعه بیش از دهک‌های بالا است.

کد خبر: ۱۵۱۶۱۰
۱۷:۴۳ - ۰۳ تير ۱۴۰۲

چرا تورم خرداد ثروتمندان بیش از فقرا بود؟

دیدارنیوز: یک نمودار نشان می‌دهد که تورم نقطه‌ای دهک دهم در مقایسه با اردیبهشت امسال ۱۰ واحد درصد کاهش یافته است.

اقتصادآنلاین نوشت: «تورم نقطه‌ای دهک اول و دهم در خرداد به ترتیب ۳۷.۳درصد و ۴۵.۴درصد بوده است.

علاوه بر کاهش تورم نقطه‌ای برای تمام دهک‌ها، نکته مهم اینکه دهک‌های بالاتر بیش از دهک‌های پایین‌تر تحت تاثیر تورم بوده‌اند؛ این درحالی است که معمولا تورم دهک‌های پایین جامعه بیش از دهک‌های بالا است.

نمودار نشان می‌دهد که تورم نقطه‌ای دهک دهم در مقایسه با اردیبهشت امسال ۱۰ واحد درصد کاهش یافته، درحالی‌که این مقدار برای دهک اول، ۱۹ واحد درصد است.

علت چنین موضوعی را باید در تخلیه شوک تورمی حذف ارز ترجیحی جستجو کرد؛ همانطور که به همین علت تورم نقطه‌ای خرداد در مقایسه با اردیبهشت ۱۲ واحد درصد کم شد، تورم نقطه‌ای «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نیز با کاهش قابل توجه ۳۲.۸واحد درصدی از ۷۵.۴درصد به ۴۲.۶ درصد رسید.

از سوی دیگر از آنجایی که بخش بیشتر هزینه‌های دهک اول مربوط به گروه «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» است، کاهش تورم نقطه‌ای این گروه در کاهش تورم نقطه‌ای دهک‌های پایین‌تر جامعه بیشتر احساس شده است.»

چرا تورم خرداد ثروتمندان بیش از فقرا بود؟

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی