تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.

انتقاد نماینده مجلس از شرایط سخت زندگی معلولان

محمد علی محسنی بندپی، نماینده نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس با انتقاد از شرایط سخت زندگی معلولان در کشور گفت: امروز یارانه اختصاص داده شده در برابر تورم افسار گسیخته ناچیز است و عملا کفاف هزینه این گروه را نمی‌دهد.

کد خبر: ۱۵۱۵۹۲
۱۳:۰۸ - ۰۳ تير ۱۴۰۲

انتقاد نماینده مجلس از شرایط سخت زندگی معلولان

دیدارنیوز: رئیس کمیته بهزیستی و توانبخشی کمیسیون بهداشت مجلس با انتقاد از یارانه اندک اختصاص داده شده برای زندگی معلولان تصریح کرد: امروز یارانه اختصاص داده شده در برابر تورم افسار گسیخته ناچیز است و عملا کفاف هزینه این گروه را نمی‌دهد.

محمد علی محسنی بندپی، در مورد شرایط سخت تورمی و زندگی گران معلولان، گفت: عوامل متعددی زندگی معلولان را تحت تاثیر قرار داده است از کمبود اعتبارات مادی گرفته تا عدم تخصص اعتباراتی که برای حل مشکلات آن‌ها در نظر گرفته شده بود، به دنبال رشد تحریم‌ها عدم بهره گیری از درآمد‌های نفتی دولت، درآمد‌های غیرنفتی، رشد کرونا و …. همه اقشار جامعه به نوعی آسیب دیده و قطعا افراد دارای معلولیت بیشترین آسیب را از شرایط ایجاد شده دیده‌اند.

هزینه زندگی معلولان افزایش داشته است

نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عدم اختصاص اعتبارات اندک به معلولان، افزود: امروز شاهد افزایش هزینه نگهداری معلولان از لوازم پزشکی آن‌ها گرفته تا دارو‌های مصرفی این گروه هستیم که در قانون بودجه ۱۴۰۲ به نوعی اعتبارات را اصلاح کردیم، اما با این مبالغ فقط جبران کننده ۴۰ درصد از هزینه‌های زندگی واقعی آن‌ها خواهد بود.

حقوق ناچیز پرستاران معلولان را در نظر بگیرید

رئیس کمیته بهزیستی و توانبخشی کمیسیون بهداشت مجلس با انتقاد از حقوق ناچیز پرستاران افراد دارای معلولیت، یادآور شد: اعتبارات اختصاص داده شده نه تنها جبران کننده هزینه معلولان نیست بلکه پرستاران آن‌ها هم حقوق‌های ناچیزی دریافت می‌کنند، براساس آماری که دولتمردان ارائه دادند هزینه نگهداری یک معلول در مرکز درمانی اعتباری بالغ بر ۱۱ میلیون تومان است، در بودجه سال ۱۴۰۱ این مبلغ ۳میلیون تومان دیده شده در بودجه ۱۴۰۲ حدود ۵ میلیون تومان در نظر گرفته شده است، یعنی در سال جاری حدود ۵۰ درصد حقوق آن‌ها پرداخت می‌شود.

محسنی بندپی با انتقاد از یارانه اندک اختصاص داده شده برای زندگی معلولان تصریح کرد: امروز یارانه اختصاص داده شده در برابر تورم افسار گسیخته ناچیز است و عملا کفاف هزینه این گروه را نمی‌دهد به اعتقاد بنده متولیان این حوزه به ویژه وزارت بهداشت باید رایزنی بیشتری با سازمان‌ها و نهاد‌های دست اندرکار داشته و تلاش‌های بیشتری با سازمان برنامه و بودجه برای افزایش اعتبارات این گروه آسیب پذیر داشته باشند.

عضو هیات رییسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه امروز برای خود معضلی شده است و به صورت جداگانه در بدنه دولت مشغول به کار شده و برای خود یک مرجع قانون گذاری و اجرای مستقل شکل داده است که نه به مصوبات مجلس توجه می‌کند و نه به نیاز‌های دولت اهمیت قائل است، در دولت شنونده مجلس هستند، اما چون به خلوت می‌روند کار دیگر می‌کنند! عدم هماهنگی سازمان برنامه و بودجه با سایر دستگاه‌های اجرایی معضلی است که برخی از وزارتخانه‌ها عملا اعلام می‌کنند که اعتبارات اختصاص داده شده به معلولان توسط سازمان برنامه و بودجه ممکن نبوده است.

وی ادامه داد: انتظار می‌رود رییس سازمان بهزیستی و معاون رییس جمهور به عنوان متولی اصلی حمایت از معلولان و مسئولان وزارت کار و رفاه اجتماعی باید لوایحی را برای حمایت از معلولان به کمیسیون اجتماعی مجلس ارائه کنند تا مجلس مسیر‌های حمایتی بیشتری برای معلولان به تصویب برساند.

به نقل از خانه ملت، نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به افسردگی حاکم در جامعه معلولان، خاطر نشان کرد: دوری از جامعه شرایط را برای معلولان به گونه دیگر رقم زده است گاهی شاهد رشد بیماری‌های روحی و روانی بین آن‌ها هستیم که این مهم ورود تمام دستگاه‌های متولی از شهرداری گرفته تا رسانه ملی را می‌طلبد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی