تیتر امروز

امیر محمد قدوسی:موضوع حجاب از سال های اول انقلاب مطرح بوده است/
گفت و گوی دیدار با یک حقوقدان درباره "طرح نور"

امیر محمد قدوسی:موضوع حجاب از سال های اول انقلاب مطرح بوده است/"روحانی" مکلف شد مانع ورود زنان بدون حجاب به ارتش شود

اجرای "طرح نور" بهانه‌ای شد تا دیدارنیوز با دکتر امیرمحمد قدوسی، حقوقدان و وکیل یک گفت‌وگوی را انجام دهد که نتیجه آن تولید یک "ویدیوکست" بود، که می‌بینید.
سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
دولت فرمانده اقتصادی ندارد و تصمیماتش را از کارشناسان ساده می‌گیرد

نماینده مجلس: بی‌تجربگی «مخبر» آسیب زیادی به رئیسی زده

جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی، نماینده تربت‌جام در مجلس با اشاره به اینکه محمد مخبر (معاون اول رئیس جمهور) تجربه کاری در عرصه مسائل اجرایی ندارد و به ابراهیم رئیسی آسیب زیادی زده، گفت: تا زمانی که تحریم هستیم و تا وقتی پرونده اتمی ما حل نشود، مشکلات پابرجاست. وقتی درآمد نفتی ما از فروش ۳.۵ میلیون بشکه در روز به زیر یک میلیون بشکه رسیده و پول‌مان هم به سیستم بانکی قابل برگشت نیست، هیچ‌کسی در این شرایط امکان معجزه ندارد.

کد خبر: ۱۵۱۵۴۵
۱۰:۲۹ - ۰۲ تير ۱۴۰۲

نماینده مجلس: بی‌تجربگی «مخبر» آسیب زیادی به رئیسی زده

دیدارنیوز: نماینده تربت‌جام گفت: تا زمانی که تحریم هستیم و تا وقتی پرونده اتمی ما حل نشود، مشکلات پابرجاست. وقتی درآمد نفتی ما از فروش ۳.۵ میلیون بشکه در روز به زیر یک میلیون بشکه رسیده و پول‌مان هم به سیستم بانکی قابل برگشت نیست، هیچ‌کسی در این شرایط امکان معجزه ندارد.

«تیم اقتصادی رئیسی ضعیف است»، «دولت سیزدهم دولتی بی برنامه است» و تعابیری از این دست را بسیار درباره دولت ابراهیم رئیسی شنیده‌ایم؛ دولتی که رئیسش مدعی است دارای ۷۰ هزار صفحه برنامه است، برنامه‌ای که بسیاری از کارشناسان از آن اظهار بی اطلاعی می‌کنند.

جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی، نماینده تربت‌جام با انتقاد از مدیریت اقتصادی کشور و سخت‌شدن شرایط معیشتی مردم، به اقتصاد۲۴ گفت: اگر این دولت و افراد و تفکرش هم بروند، مشکلات اقتصادی مملکت برطرف نمی‌شود. ما آن زمان می‌گفتیم و کسی گوش نمی‌کرد، الان هم می‌گوییم مشکلات اقتصادی کشور، مشکلات زیرساختی است.

تا وقتی پرونده اتمی ما حل نشود، مشکلات پابرجاست

وی افزود: تا زمانی که تحریم هستیم و تا وقتی پرونده اتمی ما حل نشود، مشکلات پابرجاست. وقتی درآمد نفتی ما از فروش ۳.۵ میلیون بشکه در روز به زیر یک میلیون بشکه رسیده و پول‌مان هم به سیستم بانکی قابل برگشت نیست، هیچ‌کسی در این شرایط امکان معجزه ندارد؛ چه رئیسی و چه روحانی و چه رییس‌جمهور‌های قبلی. این چالش، مشکل اول ما است و باید اول، مسئله تحریم‌ها حل و فصل شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: دوستان، یک زمانی شعار می‌دادند که ما برجام را به سفره مردم گره نمی‌زنیم. این افراد بدانند کسی برجام را به سفره مردم گره نزده بود. وقتی تحریم هستیم و امکان فروش نفت را به مانند گذشته نداریم و خیلی راه‌های درآمدی هم وجود ندارد، وضعیت چنین است که همه شاهد آن هستیم.

رحیمی‌جهان‌آبادی اظهار داشت: اکنون مشخص شده که تحریم‌ها خودش را به اقتصاد ما گره زده است، نه اینکه اقتصاد ما بند برجام باشد. تا این مشکل برطرف نشود و فروش نفت افزایش پیدا نکند و درآمد بیشتر نداشته باشیم، اوضاع به همین منوال است.

نماینده تربت‌جام در ادامه بیان کرد: موضوع دوم این است که سیستم اقتصادی ما در کشور، دولتی و اقتصاد، دستوری است. در مورد مسکن در صحن اعلام کردم با اقتصاد دستوری نمی‌توان مشکل کشور را حل کرد. در حوزه خودرو از همین الان تا ۱۰۰ سال آینده به ایران خودرو دستور بدهید که خودر‌وهایی با کیفیت و با قیمت پایین تولید کند، حال، این خودروساز چه زمانی به این دستور گوش می‌دهد؟ زمانی که مرز باز شود و کالا‌های خارجی و با کیفیت به کشور بیاید و فضا رقابتی شود. آنگاه ایران خودرو، سایپا، بهمن خودرو و... را می‌توان وادار به تولید خودرو‌های مناسب و ارزان کرد.

وی یادآور شد: در حوزه اقتصاد دولتی، وقتی تمام ارکان اقتصاد در اختیار دولت است و بخش خصوصی تضعیف شده و نه قدرت صادرات و واردات دارد و نه می‌تواند کار کند، چگونه می‌خواهد در حوزه اقتصاد تاثیرگذار باشد؟ از این‌ها گذشته، کاهش ارزش پول ملی که به دلایل خاص در کشور اتفاق افتاده، خیلی‌ها را بر این داشته که پول خود را به کالا‌های سرمایه‌ای مثل خودرو، سکه، دلار و ملک تبدیل کنند. حال، مجموعه این موارد، مشکلاتی را ایجاد کرده که مشکلات ساختار اقتصادی است. این مشکلات ربطی به دولت رئیسی ندارد. همین الان اگر دولت تحویل تفکر ما هم شود، باز هم همین شرایط پابرجاست و معجزه‌ای رخ نمی‌دهد.

تیم اقتصادی دولت بسیار ضعیف است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: نکته حائز اهمیت دیگر این است که تیم اقتصادی دولت بسیار ضعیف است. با توجه به اینکه محمد مخبر تجربه کاری در عرصه مسائل اجرایی ندارد، به ابراهیم رئیسی آسیب زیادی زده است. وزیر اقتصاد، فرد متخصصی است و دارای تجربه و توانایی است، اما مدیریت اقتصادی نیاز به یک فرمانده خوب در دولت دارد و دولت، آن فرمانده خوب را ندارد. اگر فرمانده خوبی در راس کار باشد، با وجود تحریم‌ها باز هم می‌توانیم بخشی از مشکلات را مدیریت کنیم. از طرفی، در وزارتخانه‌ها هم، بسیاری از تصمیمات، کارشناسی نیست. تصمیمات را یکسری آدم‌های کارشناس ساده و دارای نفوذ می‌گیرند که عمدتاً منافع کلان کشور را کمتر نمی‌بینند و درک درستی از منافع کلان ندارند و همین امر باعث ایجاد شرایط بدی شده که در آن هستیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی