تیتر امروز

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوادزهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.

رویداد منحصر به فرد؛ درخشش زهره، ماه و مریخ در کنار داوینچی

شب‌های پیش رو برای طرفداران ستاره شناسی بسیار خاص هستند؛ گفته می‌شود زهره، مریخ و یک هلال باریک ماه در گرگ و میش عصر فردا شب در آسمان دیده خواهد شد.

کد خبر: ۱۵۱۴۰۵
۱۰:۴۵ - ۳۰ خرداد ۱۴۰۲

رویداد منحصر به فرد؛ درخشش زهره، ماه و مریخ در کنار داوینچی

دیدارنیوز: فردا از نظر نجومی مصادف با رویدادی به نام انقلاب تابستانی است که معمولاً با رسیدن خورشید به بالاترین نقطه خود در نیمکره شمالی نشان داده می‌شود.

با این حال، امسال طرفداران رصد ستارگان مورد می‌توانند یک رویداد منحصر به فرد دیگر را نیز ملاحظه کنند. بر این اساس گفته می‌شود زهره، مریخ و یک هلال باریک ماه در گرگ و میش عصر فردا شب در آسمان دیده خواهد شد.

شب‌های پیش رو برای طرفداران ستاره شناسی بسیار خاص هستند، زیرا در این شب‌ها امکان دیدن هلال ماه و درخشش زهره و مریخ در کنار یکدیگر وجود دارد. رویدادی که تا ۲۸ مارس سال ۲۰۲۸ دیگر شاهد آن نخواهیم بود و چنین هم ترازی نزدیکی از سه جرم آسمانی رخ نمی‌دهد.

باید توجه داشت که هفته موسوم به انقلاب تابستانی فرصت‌های متعددی را برای لذت بردن از آسمان گرگ و میش شبانه ارائه می‌دهد، در شب‌های پیش رو علاوه بر هم ترازی ماه و زهره و مریخ، می‌توانید از تماشای پدیده درخشش داوینچی که همچنین به عنوان Earthshine نیز شناخته می‌شود، لذت ببرید. این پدیده در شرایطی ایجاد می‌شود که نور خورشید از زمین به سمت تاریک هلال ماه منعکس می‌شود.

چه زمانی می‌توان این پدیده‌ها را تماشا کرد؟

امشب و فردا شب زمانی طلایی برای دیدن این پدیده‌ها هستند. امشب رصدگران مشتاق و مجهز به تلسکوپ‌های نیمه حرفه‌ای می‌توانند در سحرگاه به سمت افق پایین غربی نگاه کنند تا نگاهی اجمالی به هلال باریک ماه داشته باشند، که کمی بیش از ۳۳ درصد روشنایی دارد.

فردا شب نیز یک هلال ماه کمی درخشان‌تر و بالاتر به زهره درخشان و مریخ کم نور می‌پیوندد تا یک تراز خیره کننده در آسمان ایجاد کند. پیش بینی می‌شود، فردا شب ماه تقریباً ۸ درصد روشن خواهد شد و درخشش داوینچی را در قسمت تاریک خود به نمایش می‌گذارد.

در این میان جذاب‌ترین منظره از سه جرم آسمانی، فردا و پس از شروع انقلاب تابستانی خواهد بود. بررسی‌ها نشان می‌دهد که یک مثلث قائم الزاویه بین مریخ، زهره و یک هلال ماه روشن ۱۳ درصد در شب بعدی تشکیل می‌شود؛ البته مشاهده مریخ نسبتا کم نور بدون دوربین دوچشمی یا تلسکوپ کوچک ممکن است چالش برانگیز باشد، اما درخشش داوینچی تکراری در ماه مطمئنا توجه شما را به خود جلب خواهد کرد.

پنج شنبه شب، اما آسمان شب با منظره قابل توجه دیگری روبرو خواهد شد، زیرا یک هلال ماه با نور ۲۱ درصد یک بار دیگر با مریخ و زهره همسو شده و این بار در بالای این جفت قرار می‌گیرد. علاوه بر این، ماه در مجاورت Regulus، ستاره‌ای در صورت فلکی شیر قرار خواهد گرفت.

نحوه تماشا

در حالی که این پدیده‌های آسمانی را می‌توان با چشم غیرمسلح مشاهده کرد، استفاده از دوربین‌های دوچشمی یا تلسکوپ، نمایی خیره کننده از درخشش داوینچی در سطح ماه ارائه می‌کند و تجربه شگفت انگیز را برای تماشاگران مشتاق آسمان رقم می‌زند. اگر دوربین دو چشمی یا تلسکوپ در اختیار دارید شب‌های پیش رو را از دست ندهید.

منبع:سیناپرس

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی