تیتر امروز

بچه‌ها! نخندین!
افاضات اضافه

بچه‌ها! نخندین!

عوام‌الملک در هفته‌ای که گذشت از حمایت مردم و خواص از یک طرح جدید نوشته و ترانه‌ای هم به گوشش رسیده که می‌گفت: "بچه‌ها! نخندین!"
تاریخ نگاری در برابر تاریخ سازی

کتاب تاریخ شفاهی سردار علایی رونمایی شد

مراسم رونمایی کتاب سردارعلایی با عنوان پسر آشیخ محمود، با حضور تعداد زیادی از چهره های سیاسی و نظامی در موسسه روزنامه ایران برگزار شد.

کد خبر: ۱۵۱۳۵۵
۱۲:۵۱ - ۲۹ خرداد ۱۴۰۲

کتاب تاریخ شفاهی سردار علایی رونمایی شد

 

دیدارنیوز ـ سرویس سبک زندگی: روز گذشته در موسسه روزنامه ایران از کتاب خاطرات سردار حسین علایی فرمانده پیشین نیروی دریایی سپاه رونمایی شد. در این مراسم شماری از چهره‌های سیاسی و فرهنگی کشور حضور داشتند که برخی از آنها نیز دقایقی صحبت کردند.

در ابتدای این مراسم‌ دکتر صالحی امیری گفت: حافظه تاریخی در ایران عمر کوتاهی داشته و این ویژگی از سوی برخی اهالی فکر و اندیشه مطرح و آسیب شناسی شده است که چرا ایرانیان حافظه تاریخی بلندی  ندارند. چالش حافظه تاریخی هنگامی مشکل‌ساز‌تر می شود که  برخی روایت های رسمی از جنگ و جبهه  با تحریف رسانه ای مواجه می‌شود و مخاطب را گمراه می‌کند. برخی از اهالی نظر معتقدند برای جبران کوتاهی حافظه تاریخی، باید اهتمام بیشتری کرد و شاید تاریخ شفاهی کوششی برای این موضوع باشد. وزیر اسبق ارشاد با اشاره به کتاب سردار علایی افزود: این اثر که در نوع خود کم‌نظیر است تلاش می‌کند، روایت صادقانه‌ای از روند حوادث جنگ را به مخاطب ارایه کند.

علی مطهری دیگر سخنران گفت: سابقه آشنایی بنده با آقای علایی به دانشگاه فنی تبریز باز می‌گردد و در این دوران ایشان همواره در مسیر متعادلی حرکت می‌کرد و هیچگاه از اصول و ارزش های دینی و انقلابی خود عدول نکرد. وی افزود: با شناختی که از روحیه نویسنده کتاب دارم، این اثر شفاهی بخشی از تحولات جنگ را ثبت و در اختیار ما قرار داده است.

علی ربیعی وزیر اسبق کار در ارتباط با شخصیت سردار علایی گفت: علایی از متن جامعه مذهبی برخاسته است و در طول زندگی صداقت و انصاف در گفتار و کردار داشته و این کتاب مصداق روشنی از این مدعاست. امروز جریان‌های سیاسی و رسانه‌ای روایت‌های ناصوابی از حوادث خلق می‌کنند وحتی از عصر پهلوی چنان سخن می‌گویند که گویی در آن برهه مردم ایران در آزادی سیاسی و رفاه بودند.

کتاب تاریخ شفاهی سردار علایی رونمایی شد

محسن هاشمی رفسنجانی در مورد کتاب «پسر آشیخ محمود» گفت: اسم کتاب سردار علایی ابتکاری و خلاقانه است و این اثر می‌تواند کاستی‌های تاریخ معاصر را پاسخ دهد. وی در مورد چالش‌های نظارت در تاریخ‌نگاری افزود: خانواده ما در طول سال‌های اخیر تلاش کرده است تا روایت و دست نوشته‌های آیت‌الله هاشمی را به دست مخاطب برساند و این روند به راحتی انجام نشده است.

سردار حسین علایی در پایان این مراسم ضمن قدردانی از تمام کسانی که او را در تولید و توزیع کتاب خاطراتش یاری کردند، گفت: در این اثر سعی کرده‌ام روایتی صادقانه از حوادث را بیان کنم و این کتاب محصول تجربه و مشاهده فردی از دوران کودکی تا جنگ تحمیلی است. یکی از ویژگی‌های این خاطرات آن است که روایت‌های آن مستند به حوادثی است که خودم در آن حضور داشتم و دراین مدت کوشش کردم تا این وقایع را با کمترین خطای ناشی از فاصله زمان و گذر ایام، به ثبت برسانم.

او توضیح داد: مورخ هر قدر هم صادق باشد، گذر زمان و ضعف حافظه، از عواملی هستند که ثبت وقایع را دچار خطا و اشکال می‌کند. طبعا مورخ و خاطره‌نویس هر قدر بتواند به شکل دقیق و روزانه مطالب را ثبت کند، ضریب خطای او کمتر است و کتاب حاضر محصول حجم انبوهی از دست نوشته‌های روزانه از گذشته تا کنون است.

وی در پایان اظهار داشت: عزیزانی که این کتاب را می خوانند، نظر و نقد خود را اعلام کنند تا بتوانم کاستی‌های آن را در چاپ های بعدی اصلاح کنم.

کتاب تاریخ شفاهی سردار علایی رونمایی شد

 

کتاب تاریخ شفاهی سردار علایی رونمایی شد

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی