تیتر امروز

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است
از چشم جهان (۱۴۷)

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است

اعتراضات دانشجویی در مخالفت با حمایت آمریکا از جنگ اسرائیل در غزه، مانند آتشی خودسوز در این کشور شعله‌ور شده است؛ آنچه می خوانید ترجمه اختصاصی دیدارنیوز از مطلب مدیر موسسه اعراب آمریکایی است.
وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال چه شد؟

دولت رئیسی؛ یکی از ناکام‌ترین دولت‌ها در تحقق شعارهای انتخاباتی

«تمام شعار‌های انتخاباتی دولت رئیسی در نقد دولت گذشته و برنامه‌هایی برای پایان دادن به ضعف‌های گذشته بوده است. یکی از این برنامه‌ها ساخت یک میلیون مسکن بود که در این زمینه یکی از ناکام‌ترین دولت‌ها در رسیدن به احکام قانون برنامه و هم شعار‌های انتخاباتی بود.»

کد خبر: ۱۵۱۳۴۴
۱۰:۴۵ - ۲۹ خرداد ۱۴۰۲

دولت رئیسی؛ یکی از ناکام‌ترین دولت‌ها در تحقق شعارهای انتخاباتی

دیدارنیوز: انتخابات محلی است برای تبلیغات، شعاردادن‌ها، دادن وعده‌های پر زرق و برق، ترسیم مدینه فاضله برای جامعه و حل مشکلات که این روند در اکثر ادوار انتخابات ریاست جمهوری وجود داشته است. با نگاهی به آخرین دور از انتخابات ریاست جمهوری خواهیم دید که همه کاندیدا‌ها با برنامه‌های مشخصی وارد رقابت‌های انتخاباتی شدند اما به محض اینکه پیروز انتخابات مشخص شد آن برنامه‌ها کنار گذاشته شد.

روزنامه آرمان ملی نوشت: حتی پیروز انتخابات یعنی سیدابراهیم رئیسی نیز که شعار‌های بسیاری در حوزه‌های مختلف مثل تغییر وضع موجود به نفع مردم، ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال، ایجاد یک میلیون شغل در هر سال، کنترل گرانی و مقابله با گران‌سازی و سامان دادن اقتصاد، معیشت، فرهنگ و مسائل اجتماعی و حقوق مردم در عرصه سیاست خارجی را در زمان انتخابات به مردم داده بود نیز زمانی‌که به عرصه اجرا پا نهاد و در مصدر امور قرار گرفت تازه به این نتیجه رسید که حل مشکلات جامعه به این سادگی‌ها هم نیست و برنامه مدون و کارگزاران زبده و کارآمد می‌خواهد.

با این حال هر چه جلو‌تر آمدیم بیشتر مشخص شد که برخی از وعده‌های رئیس‌جمهور و مجموعه دولت بیش از اینکه جنبه عملیاتی و اجرایی پیدا کند بیشتر جنبه شعاری داشته است. این مهم را نیز نه به یک باره که در طی دو سال عملکرد دولت و اظهارنظرات مقامات مسئول می‌توان دریافت. چنانکه مرحوم رستم قاسمی، وزیر پیشین راه و شهرسازی ۲۱ مردادماه سال گذشته در اظهار نظری گفت: «قرار نیست سالی یک میلیون مسکن ساخته شود و تا پایان دولت باید ۲ میلیون مسکن ساخته و به بهره‌برداری برسد.»

همچنین مهرداد بذرپاش، وزیر فعلی راه و شهرسازی نیز در آذرماه سال گذشته در مجلس در خصوص ساخت ۴ میلیون مسکن گفته بود: «در حوزه مسکن و شهرسازی باید چند اقدام صورت بگیرد، بیش از ۲۸۰۰ هزار میلیارد تومان منابع نیاز است، شما عزیزان بگویید از کجا و با چه روش مسکن‌سازی قرار است کار کنیم.» همین گفته‌ها و البته عدم رسیدن مسکن‌های ساخته شده به یک میلیون طی دو سال حکایت‌گر این مساله است که وعده بزرگ دولت در حوزه مسکن هر روز آب می‌رود. حال اینکه در حوزه اشتغال، مقابله با گرانی و حل مشکلات اقتصادی و معیشتی نیز دولت به‌رغم اظهارات خود در راستای عملکرد مطلوب چندان عملکرد موفقی به جای نگذاشته است.

انداختن توپ به زمین دولت قبل

روز گذشته بود که رئیس‌جمهور برای ارائه برنامه هفتم توسعه به مجلس رفت و به دفاع از برنامه هفتم پرداخت. اما جدای از تمامی دفاعیات رئیسی از برنامه هفتم توسعه اظهارات عملکرد وی در خصوص حوزه مسکن و وعده دولت در خصوص ساخت ۴ میلیون مسکن جالب توجه بود که واکنش بسیاری از رسانه‌ها را نیز در پی داشت. جایی‌که رسانه‌ها از اظهارنظر رئیسی در خصوص مسکن گفتند. رئیس‌جمهور در این خصوص گفت: «مسکن در این لایحه دیده شده است. برخی می‌گویند دولت قول داده است یک میلیون مسکن بسازد. آن‌ها که نساختند باید جواب دهند که چرا مسکن نساختند؟ ساخت یک میلیون مسکن مصوبه مجلس، وعده دولت و نیاز کشور است و دنبال تحقق آن هستیم.»

نکته جالب در سخنان رئیسی اینکه دو سال از روی کارآمدن دولت گذشته، اما با وجود وعده ساخت سالی یک میلیون واحد که با احتساب دو سال باید دو میلیون واحد ساخته می‌شده هنوز همان یک میلیون واحد نیز ساخته نشده، اما رئیس‌جمهور با انداختن توپ به زمین دولت قبل آن‌ها را متهم می‌کند که چرا مسکن نساختند. نکته جالب اینکه دولت روحانی هیچگاه نگفت در پایان چهار سال چه میزان مسکن خواهیم ساخت، اما این رئیسی بود که در وعده‌هایش به مساله ساخت ۴ میلیون مسکن اشاره کرد. جایی‌که ۱۴ شهریور ۱۴۰۰ در گفت‌وگوی تلویزیونی اظهار کرد: «بنا داریم با مردم با فعل ماضی صحبت کنیم و بگوییم این کار‌ها شده است. نسبت به موضوع مسکن وعده‌ای که داده شده باید عملی و اجرایی شود چرا که ما بیش از یک میلیون مسکن در هر سال و قریب دو میلیون نیازمندیم و کف را یک میلیون گذاشتیم که قابل اجرا باشد و این را هم مطالعه شده گفتیم.» حال پرسش اینجاست چرا دولت به‌جای عزم جدی بر تحقق وعده‌های داده شده توپ را به زمین دولت‌های گذشته می‌اندازد و می‌گوید چرا آن‌ها نساخته اند؟

انتظاری از دولت نیست

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ارتباط با عملکرد دولت و عمل به وعده‌ها اظهار داشت: آقای رئیسی به‌دلیل اینکه سابقه اجرایی در سطح کلان در کشور نداشته و دورنمای از مسائل اجرایی نداشته وعده‌هایی داده که شاید تصورش این بوده که قابل پیاده شدن است. به همین دلیل اگر بخواهیم خیلی خوشبینانه فکر کنیم باید بگوییم رئیسی صادقانه وعده می‌داده، اما تجربه و علم این را نداشته که مسائل به چه صورت است. علی تاجرنیا گفت: از زمانی‌که رئیسی به ریاست جمهوری رسیده فشار مشکلاتی که پیش روی وی قرار گرفته به گونه‌ای شده که حتی نکاتی مطرح می‌شود که به نوعی بزرگ‌نمایی کردن برخی مسائل است.

او افزود: من فکر می‌کنم انتظاری بیش از این از دولت نیست. اگر حمایت همه جانبه از دولت رئیسی نبود و حتی چند درصد از مانع تراشی‌های دولت آقای روحانی وجود داشت ما امروز یک وضعیت بسیار سخت‌تری از آنچه در آن قرار داریم مشاهده می‌کردیم.

رئیس‌جمهور باید به مجلس گزارش عملکرد می‌داد

یک فعال سیاسی اصولگرا در خصوص عدم تحقق برخی وعده‌های دولت اظهار کرد: واقعیت این است که ما در همه دولت‌ها چنین شرایطی داریم و طرح مساله مسکن در زمان تحویل لایحه برنامه هفتم به مجلس جای تامل دارد. طبق قانون رئیس‌جمهور موظف است در زمان تقدیم لوایح برنامه گزارش عملکرد برش زمانی مربوط به دولت خود را ارائه دهد و اعلام کند که چه میزان از برنامه قبلی که بر مبنای آن پیشرفته اجرایی شده و دلیل عدم اجرایی شدن سایر قسمت‌هایی که اجرایی نشده چیست.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه گفت: تمام شعار‌های انتخاباتی دولت رئیسی هم در نقد دولت گذشته و برنامه‌هایی برای پایان دادن به ضعف‌های گذشته بوده است. یکی از این برنامه‌ها ساخت یک میلیون مسکن بود که در این زمینه یکی از ناکام‌ترین دولت‌ها در رسیدن به احکام قانون برنامه و هم شعار‌های انتخاباتی بود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی