تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در برنامه سیزدهم «رکن سه»

احزاب چرخ محرک توسعه اقتصادی/ رشد اقتصادی منجر به رشد سیاسی و فرهنگی‌می‌شود

دیدارنیوز در سیزدهم برنامه رکن سه، میزبان رضا امیدوار تجریشی عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی بود و اقتصاد را از نگاه احزاب مورد پرسش و بررسی قرار دادیم.

کد خبر: ۱۵۱۲۳۱
۱۷:۵۰ - ۲۷ خرداد ۱۴۰۲

مشکل از اصلاح‌طلبان است نه شورای نگهبان / چرا با اصولگرایان قهوه نخوریم؟

 

دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: در این برنامه رکن سه، رضا امیدوار تجریشی مهمان استودیو دیدارنیوز بود و با تمرکز بر تاثیرات اقصادی نهاد حزب بر حکمرانی به پرسش‌های من اسفندیار عبداللهی مجری و تهیه کنده برنامه پاسخ گفت.

ویدیوی گفت‌وگو را اینجا ببینید

 

امیدوار تجریشی از جوانان اصلاح‌طلب است که سابقه اجرایی هم دارد. تجریشی از بدنه حزب اعتماد ملی که موسس اصلی آن حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی کروبی بود، بالا آمد و امروز به عنوان عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی فعالیت می‌کند. او در بخش اجرایی اقصادی و صنعتی و تشکل‌هایی با همین خاستگاه نیز حضور دارد و بیشتر مسائل را با زبان بازار، اقتصاد، پول، سرمایه و صنعت و معامله بیان می‌کند و از هر دری که وارد شویم او فیگور اقتصادی و صنعتی خود را حفظ می‌کند.
 
رضا امیدوار تجریشی در ابتدای برنامه با بیان اینکه توسعه سیاسی از دل احزاب بیرون می‌آید، گفت: «رشد اقتصادی موجب توسعه سیاسی می‌شود و با تولید ثروت بسیاری از مسائل ما حل می‌شود. اما از طرفی سرمایه‌گذار نیز مانند گنجشک است که با هر صدای کوچکی می‌پرد و می‌رود. با یک تنش سیاسی سرمایه فرار می‌کند و فضای امن دیگری را پیدا می‌کند، لذا ثبات سیاسی ثبات اقتصادی به دنبال دارد. کلا اقتصاد و سیاست به هم تنیده‌اند»
 
وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره کارکرد احزاب اظهار کرد: «به جای اینکه مردم به افراد ناشناخته یا فاقد شناسنامه سیاسی رای بدهند، احزاب باید وارد میدان شده و در انتخابات به مردم برنامه بدهند، در این حالت مردم به حزب رای می‌دهند نه به شخص. اگر فردی از طریق حزب به کرسی پارلمان برسد، حزب باید پاسخگوی عملکردش باشد و او هم باید به حزب پاسخگو باشد».

مشکل از اصلاح‌طلبان است نه شورای نگهبان / چرا با اصولگرایان قهوه نخوریم؟

باید در چارچوب قانون عمل کنیم

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی درباره عدم ارتباط ارگانیک بین قانون انتخابات و قانون احزاب بیان کرد: «قانون احزاب ما قانون نسبتا خوبی است، اما قانون انتخابات ما باید اصلاح شود. وقتی کسی اعلام می‌کند به قانون اساسی اعتقاد دارد طبیعتا باید در همان چارچوب عمل کند، احزاب نظم دهنده عرصه سیاست هستند، با وجود احزاب حکام سیاسی می‌داند با چه کسی طرف است و جوان دهه هشتادی و دهه نودی فریادش را مستقل به خیابان نمی‌آورد، اول وارد حزب می‌شود و در قالب حزب، کنش و مطالبه خود را تنظیم می‌کند».
 
امیدوار تجریشی در پاسخ به این پرسش که وقتی شورای نگهبان هر نیروی اصلاح‌طلبی را رد صلاحیت می‌کند، چه انگیزه‌ای برای فعالیت حزبی باقی می‌ماند، گفت: «حال که نظارت استصوابی تا حدودی سلیقه‌ای اعمال می‌شود، رفع این مانع نیز نیازمند رایزنی‌های گسترده است. باید اینقدر بروند و بیایند که آن‌ها متقاعد شوند که صلاحیت را تایید کنند. من به این موضوع به شکل بیزینس نگاه می‌کنم. فروشنده باید برای فروش کالایش تلاش کند، نه اینکه بگذارد روی میز و با مشتری رایزنی نکند!»
 
وی خاطرنشان کرد: «دوستان اصولگرا حاضر هستند با آمریکا که دشمن ما است مذاکره کنند و قهوه بخورند، ولی با اصلاح‌طلبان هموطن که صاحبان اصلی انقلاب هستند، خیر»
 
این فعال حزبی در پاسخ به این پرسش که از مقام رهبری از طریق این رسانه چه درخواستی دارید، گفت: «رهبری همواره بر مشارکت پرشور آحاد مردم در انتخابات تاکید دارند، اما با توجه به فضای فعلی کشور، از رهبری درخواست دارم، فضا را برای مشارکت باز کنند، چون تحقق مشارکت بالا نیازمند راهبری بیشتر ایشان است.».

مشکل از اصلاح‌طلبان است نه شورای نگهبان / چرا با اصولگرایان قهوه نخوریم؟

عکس‌ها: آرش راهبر

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی