تیتر امروز

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوادزهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.

تصویری شگفت انگیز از چشم‌انداز «مریخ»

به تازگی مریخ نورد کنجکاوی، تصویری شگفت انگیز از چشم انداز مریخ به زمین مخابره کرده که بسیار زیبا و مبهوت کننده بوده و کارشناسان معتقدند: این تصویر بی شباهت به یک کارت پستال حرفه‌ای نیست.

کد خبر: ۱۵۱۱۹۵
۰۹:۲۸ - ۲۷ خرداد ۱۴۰۲

تصویری شگفت انگیز از چشم‌انداز «مریخ»

دیدارنیوز: مریخ نورد کنجکاوی در میانه یک ماموریت جدید و سفر به دامنه کوه شارپ، در ۵ کیلومتری در دهانه گیل در سیاره سرخ، مدتی توقف کگرده و یک عکس زیبا از اطراف خود گرفت. این توقف در اوایل آوریل در حالی انجام شد که ناسا یک به روز رسانی نرم افزاری بزرگ را برای بهبود توانایی رانندگی این مریخ نورد، ارسال می‌کرد.

این تصویر شگفت انگیز در حقیقت ترکیبی از دو تصویر است که با دوربین‌های ناوبری کنجکاوی گرفته شده اند. در این تصویر، دره مارکر بند دیده می‌شود.

به گفته ناسا، دره مارکر بند یک نوار پر پیچ و خم سنگی غیرمعمول است که از مدار، کاملاً متفاوت از لایه‌ها و رسوبات بالا و پایین آن به نظر می‌رسد. وقتی کنجکاوی به این منطقه رسید، متوجه شد که سنگ‌های آنجا بسیار سخت هستند. در این دره همچنین برخی از قوی‌ترین شواهد وجود آب در مریخ نیز به دست آمد.

داگ الیسون، مهندس فنی پروژه کنجکاوی با استفاده از دو تصویر ترکیبی که اولی در حدود ساعت ۹ و ۲۰ دقیقه صبح و دومی در ساعت ۳ و ۴۰ دقیقه بعد از ظهر به وقت مریخ دریافت شده بود، توانست این نمای کارت پستال فوق العاده را ایجاد کند.

مریخ نورد کنجکاوی تا دیروز در مجموع ۳۸۶۰ روز مریخی را در سیاره سرخ سپری کرده و طی این مدت، در مجموع کمی بیش از ۳۰ کیلومتر را طی و علاوه بر انجام آزمایش‌های متعدد تصاویر خیره کننده نیز از این سیاره به زمین ارسال کرده است.

آخرین به روز رسانی نرم افزاری کنجکاوی از ناسا از سال ۲۰۱۶ در دست تهیه بوده و تقریباً ۱۸۰ تغییر در برنامه نویسی مریخ نورد را شامل می‌شد. یکی از حیاتی‌ترین بخش‌های به روزرسانی، بهبود توانایی کنجکاوی برای تحلیل کردن محیط در حین حرکت بود، کاری که پسر عموی جدیدتر وی یعنی مریخ نورد استقامت، می‌تواند به خوبی انجام دهد.

جاناتان دنیسون، رئیس تیم عملیات مهندسی کنجکاوی در این رابطه می‌گوید: سیستم‌های فنی موجود در این مریخ نورد اجازه نمی‌دهد کنجکاوی به سرعت استقامت حرکت کند، اما با کمک به روز رسانی انجام شده، به جای توقف یک دقیقه کامل پس از یک بخش رانندگی، فقط برای یک یا دو لحظه توقف می‌کنیم. صرف زمان کمتر در بیکاری بین بخش‌های حرکت همچنین به این معنی است که ما هر روز انرژی کمتری مصرف می‌کنیم. من خیلی خوشحالم که امروزه با وجود اینکه تقریباً ۱۱ سال سن داریم، هنوز در حال اجرای ایده‌های جدید برای استفاده بیشتر از انرژی موجود خود برای فعالیت‌های علمی هستیم.

منبع: سیناپرس/ theweathernetwork

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی