تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
امیر محمد قدوسی:موضوع حجاب از سال های اول انقلاب مطرح بوده است/
گفت و گوی دیدار با یک حقوقدان درباره "طرح نور"

امیر محمد قدوسی:موضوع حجاب از سال های اول انقلاب مطرح بوده است/"روحانی" مکلف شد مانع ورود زنان بدون حجاب به ارتش شود

اجرای "طرح نور" بهانه‌ای شد تا دیدارنیوز با دکتر امیرمحمد قدوسی، حقوقدان و وکیل یک گفت‌وگوی را انجام دهد که نتیجه آن تولید یک "ویدیوکست" بود، که می‌بینید.
بیانیه حزب کارگزاران سازندگی درباره فشار بر هنرمندان به بهانه حجاب

زنان با وجود پوشش عفیفانه خود، پوشش جابرانه حکومت را انتخاب می‌کنند؟

بیانیه حزب کارگزاران سازندگی ایران درباره افزایش فشار‌ها بر هنرمندان ایرانی به بهانه اجبار حجاب

کد خبر: ۱۵۱۱۶۶
۱۷:۳۰ - ۲۵ خرداد ۱۴۰۲

زنان با وجود پوشش عفیفانه خود، پوشش جابرانه حکومت را انتخاب می‌کنند

 

دیدارنیوز: بیانیه حزب کارگزاران سازندگی به شرح زیر است:

*در ماه‌های گذشته التهاباتی که در کشور پدید آمد، نشان داد که امروز حکومت بیش از هر زمان دیگری نیازمند شنیدن حرف‌ها و انتظارات مردم است. مردمی که سال‌ها سختی، محرومیت، جنگ و تحریم را تحمل کرده‌اند، از مسئولین و حاکمان خود انتظاری جز تامین نیاز‌ها و استاندارد‌های یک زندگی باکرامت و در شان و ظرفیت دارایی‌های طبیعی، انسانی و فرهنگی خود ندارند.

*اعتراضات ماه‌های گذشته شهروندان در واکنش به نحوه برخورد با دختر جوان کرد که با مظلومیتی دردآور چشم از جهان فروبست، حکومت را نسبت به تجدید نظر نسبت به سخت‌گیری‌های روزافزون نسبت به پوشش زنان ایرانی فراخوانده است.

*مطالبه پوشش اختیاری که امروز بیش از هر زمان دیگر به‌طور فراگیر در جامعه طرح می‌شود، محصول همین سخت‌گیری‌ها و تندروی‌ها در حق بانوان ایرانی است. دولت حتی در لایحه اخیر حجاب هم ناخواسته به این واقعیت اجتماعی تسلیم شده است که به‌جای برخورد‌های سخت به طرح جریمه مالی بپردازد.

*گرچه از نظر حزب کارگزاران سازندگی ایران اساسا برخورد جرم‌انگارانه با مقوله‌ای که آسیب‌شناسی آن باید در ساحت فرهنگی مورد پژوهش قرار گیرد و به علت رفتار‌های افراطی مجریان امروز به یک مطالبه عمومی اجتماعی تبدیل شده، علاوه بر آن‌که می‌تواند مصداق مشت بر سندان کوفتن باشد، به‌نوعی دخالت در امری است که ارزیابی و وجوه ارشادی آن صرفا باید در حوزه فرهنگی مورد مطالعه قرار گیرد و جامعه به تناسب زمان، سازوکار‌های طبیعی خود برای تعیین حدود آن را تعیین کند.

*بی‌تردید زنان یک سرزمین با اتکاء به بالندگی فرهنگی خود بیش از مردان و حکومت‌ها نگران کرامت و صیانت از شئون اجتماعی خود هستند و خود می‌دانند چگونه با پوشش مناسب خود، آن را تامین کنند. امر انتخاب پوشش زنان از عناوین فرهنگی و مستقلات عقلی حوزه شهروندی است که ناگزیر باید به خود زنان ایران و سازوکار تعادلی جامعه ایرانی و خانواده‌ها واگذار شود وگرنه حکومت چگونه می‌تواند خانمی که بر عفت و طهارت نفس و پاکدامنی خود وقوف کافی دارد و پوشش خود را عفیفانه می‌داند مجبور کند تا پوشش جابرانه حکومت را بر تن کند؟

*اکنون انتظاری اگر وجود دارد از حاکمیت است تا از شان و کرامت بانوان ایرانی در برابر خشونت‌های کلامی و تعرضات افراد حفاظت کند. حکومت‌ها هر زمان که در برابر خواست عمومی قرار می‌گیرند به آزمون هوشیاری، تدبیر و مشروعیت فراخوانده می‌شوند.

*مشکلاتی که اخیرا برای چند تن از زنان بازیگر پدید آمده، نشان می‌دهد که بخش‌هایی از حاکمیت، سلبریتی‌ها را زمینه‌ساز و مروج مطالبات روزافزون بانوان ایرانی در امر پوشش اختیاری می‌دانند. این رویکرد خود را فریب دادن است و نباید در این دام که محصول نظریه‌پردازی افراطیون و تحلیل‌گران قدرت‌ساخت و قدرت‌محور است، گرفتار شد و مجریان و قوای قهریه نباید اقدامات ناصوابی که تشدیدکننده بحران است را موجب شوند.

*کافی است نگاهی به خیابان‌ها و فضای اجتماعی کشور از شهر‌های بزرگ تا کوچک کشور انداخت تا درک شود، این مطالبه با افزایش سطح تحصیلات و آگاهی زنان و حضور روزافزون‌شان در مناسبات اجتماعی، فرهنگی و اقتصاد کشور در حال تعمیق و گسترش است، طبیعتا این حجم از تحول و تحرک چیزی نیست که چند هنرپیشه یا فعال عرصه سینما و تلویزیون آن را پدید آورده یا ترویج داده باشند.

*انتظار می‌رود حاکمیت موضوع پوشش را به‌جای برخورد‌های قهرآمیز، در متن تدابیر فرهنگی و ملاحظات عرفی آن اندیشه کرده، هوشیارانه عمل نماید و به مردم اعتماد کند. اگر حاکمیت امر پوشش را به جامعه و نظام اجتماعی تعادل‌ساز آن بسپارد، حجم قابل توجهی از فشار و هزینه غیرلازم را از دوش خود و مردم بر می‌دارد و زمینه را برای اعتماد مردم به دیگر رفتار‌های منطقی خود فراهم می‌سازد.

*تاریخ شاهد آن است که این سرزمین از آن مردم بوده و خواهد ماند و باورها، سنت ها، فرهنگ و مناسک را این مردم بوده‌اند که حفظ کرده‌اند و نه حکومت‌ها.

حزب کارگزاران سازندگی ایران
بیست‌وپنجم خردادماه ۱۴۰۲

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی