تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.

بریدن صدای ملت

سیما پروانه‌گهر درباره جنجال ممنوعیت نطق احمد علیرضابیگی، نماینده تبریز در مجلس انقلابی نوشت: «رفتار مجلس یازدهم با احمد علیرضابیگی مصداق بریدن صدای ملت است. دیکتاتوری از پارلمان علیه پارلمان که می‌تواند سرآغاز بدعتی خطرناک برای اندک رمق مانده در خانه ملت برای بیدار نگاه داشتن وجدان بهارستان باشد. فارغ از عملکرد یا جایگاه و گرایش سیاسی احمد علیرضابیگی، اعمال محدودیت برای یک نماینده مجلس که از حق قانون اساسی خود برای بیان یک رانت استفاده کرده از بدعت‌هایی است که باز هم در کارنامه مجلس یازدهم در تاریخ ثبت خواهد شد.»

کد خبر: ۱۵۱۱۲۷
۱۳:۳۷ - ۲۴ خرداد ۱۴۰۲

بریدن صدای ملت

دیدارنیوز: «هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان برخلاف وظیفه ذاتی و قانونی خود، مانع نطق یکی از نمایندگان مجلس شده و حتی تهدید به اعمال محدودیت‌های بیشتری کرده است. همه این‌ها در حالی است که رئیس مجلس محمدباقر قالیباف در قبال این بدعت هم سکوت اختیار کرده و هم به آن گردن نهاد است.»

سیما پروانه‌گهر در ادامه این مطلب در روزنامه سازندگی نوشت: «نقره‌داغ کردن احمد علیرضابیگی، نماینده افشاکننده ماجرای شاسی‌بلندها، این روز‌ها اصلی‌ترین دستور کار هیات نظارت بر رفتار نمایندگان است. آش رفتار‌های مجلس یازدهم در این موضوع آنقدر شور شده که صدای حمید رسایی، نماینده دوره نهم و عضو سابق جبهه پایداری را هم درآورده است. رسایی که در ادوار گذشته مجلس از منتقدان سرسخت مدیریت علی لاریجانی بر خانه ملت بود، در مطلب کوتاهی نوشته است: «جناب آقای قالیباف! براساس ماده ۶ قانون نظارت‌بر رفتار نمایندگان، چنانچه از نماینده‌ای برخلاف شئون نمایندگی، رفتاری سر زده باشد (که قطعاً مصاحبه آقای بیگی در خصوص خودروی شاسی‌بلند مصداقش نیست) هیات نظارت می‌تواند یکی از موارد زیر [موارد پیش‌بینی شده]را درباره آن نماینده اعمال کند. منع نمایندگان از نطق، اقدامی بی‌سابقه و یک رفتار در طراز دیکتاتوری پارلمانی است که حتی در دوره ریاست علی لاریجانی هم سابقه نداشته است».

عجیب‌تر آنکه بعد از چند روز حاشیه در مجلس و انتقاد برخی نمایندگان از جمله محمدرضا صباغیان و غلامرضا نوری‌قزلجه به ممنوع کردن نطق احمد علیرضابیگی، روز گذشته هیات نظارت پا را فراتر گذشته و گفته است که محدودیت‌های جدید دیگری نیز در راه است. موسی غضنفرآبادی، سخنگوی این هیات، روز گذشته به خبرگزاری فارس ضمن اعلام این موضوع که هیات برنامه دارد تا محدودیت‌های بیشتری را برای احمد علیرضابیگی اعمال کند گفته است که «هنوز در هیات تصمیمی در این باره اتخاذ نشده و محدودیت‌های مالی علیه آقای علیرضابیگی پس از تصمیم‌گیری و صدور رای در هیات اعلام خواهد شد» و «علاوه‌بر هیات، پرونده آقای علیرضابیگی در دادگاه نیز در حال بررسی و در جریان است و در جریان بررسی این پرونده در دادگاه نیز تصمیماتی اتخاذ خواهد شد». عجیب‌تر از موضوع قبل هم واکنش رئیس و هیات‌رئیسه مجلس است. محمدباقر قالیباف در جلسه علنی روز یکشنبه هفته جاری در پاسخ به تذکر صباغیان در این باره، توپ را در زمین هیات نظارت انداخت و به گفتن اینکه «این تصمیم در هیات‌رئیسه گرفته نشده بلکه تصمیم هیات نظارت بر رفتار نمایندگان است» اکتفا کرد.

از ادبیات هیات نظارت و البته سکوت هیات‌رئیسه مجلس در این باره کاملا روشن است که قرار است احمد علیرضابیگی، نماینده‌ای که سابقه استانداری محمود احمدی‌نژاد را نیز دارد و این روز‌ها از حلقه نزدیکان وی در هر برنامه و مسافرتی محسوب می‌شود، آیینه عبرتی برای دیگر نمایندگان باشد تا مبادا صدایی از بهارستان درباره رانت نمایندگان بلند شود.

با این وجود درباره اصل این تصمیم و موضوع اختیارات هیات نظارت بر رفتار نمایندگان ابهاماتی وجود دارد. در ماده ۲ قانون تشکیل هیات نظارت بر رفتار نمایندگان به صراحت اختیارات هیات قید شده است: گزارش‌های واصله درباره سوءاستفاده و تخلف مالی یا اخلاقی نماینده و درآمد‌ها و هزینه‌های غیر متعارف وی، گزارش‌های مربوط به رفتار خلاف شئون نمایندگی، گزارش‌های واصله درباره اعمال خلاف امنیت ملی کشور و سایر اعمال مجرمانه از بعد انتظامی و گزارش‌های هیات‌رئیسه درباره غیبت، تاخیر و بی‌نظمی. عجیب‌تر اینکه در هیچ کجای این قانون مساله ممنوعیت نطق به عنوان مجازات نماینده متخلف -در صورتی که تخلفی رخ داده و هیات آن را تشخیص داده است- دیده نمی‌شود و آنچه هیات نظارت در حال اعمال آن است از اساس خلاف قانون است. نکته دیگر اینکه هیات نظارت بر رفتار نمایندگان براساس قانون در شرایطی حق ورود به یک مساله را دارد که شکایتی از نماینده به هیات واصل شده باشد. در تبصره ۲ ماده قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان قید شده که گزارش‌هایی در هیات قابل رسیدگی است که مشخصات کامل ارسال‌کننده را دارا باشد، مگر اینکه مستندات ارائه شده، کافی بوده یا اعتبار و هویت گزارش‌دهنده توسط هیات احراز شود. مشخص نیست که کدام نماینده یا مقام مسئول یا نهاد رسمی و غیر رسمی خارج از مجلس از علیرضابیگی شکایت کرده‌اند که هیات از اساس حق قانونی ورود به مساله را برای خود قائل شده است. هیات‌رئیسه مجلس و ریاست آن نیز با گردن نهادن به اعمال این محدودیت که به گفته قالیباف در نامه هیات نظارت به هیات‌رئیسه قید شده، هم‌دستی در این تخلف روشن قانونی است. حالا مجلس یازدهم علاوه‌بر اینکه با داستان دریافت شاسی‌بلند‌ها در تاریخ ثبت می‌شود با اتهامات جدید دیگری نیز روبه‌رو است. عطالله مهاجرانی در مطلبی با اشاره به سابقه حضور خود در معاونت حقوقی و امور مجلس در دولت سازندگی این موضوع و ممنوعیت نطق نماینده را «لکه ننگ تاریخی» قالیباف و مجلس خوانده است. علاوه‌بر موضوع برخورد با احمد علیرضابیگی را به‌عنوان مجلسی که با قول شفافیت بر سر کار آمده بود حالا صدای یک نماینده مجلس را به خاطر افشای یک رانت و نه اقدامی با ابهامات سیاسی و اقتصادی و اخلاقی ساکت می‌کند و عجیب‌تر اینکه با عبور از سومین سال فعالیت خود در روز‌هایی که حق یک نماینده در بیان مشکلات را از او سلب می‌کند، منکر وعده و شعار اصلی خود یعنی شفافیت می‌شود. انتشار کلیپی از مهرداد ویس‌کرمی که می‌گوید حتی خدا و پیامبر و قرآن و معصومین هم با مردم شفاف مطلق نیستند، بازتاب زیادی داشته است. رفتار مجلس یازدهم با احمد علیرضابیگی مصداق بریدن صدای ملت است. دیکتاتوری از پارلمان علیه پارلمان که می‌تواند سرآغاز بدعتی خطرناک برای اندک رمق مانده در خانه ملت برای بیدار نگاه داشتن وجدان بهارستان باشد. فارغ از عملکرد یا جایگاه و گرایش سیاسی احمد علیرضابیگی، اعمال محدودیت برای یک نماینده مجلس که از حق قانون اساسی خود برای بیان یک رانت استفاده کرده از بدعت‌هایی است که باز هم در کارنامه مجلس یازدهم در تاریخ ثبت خواهد شد.»

بریدن صدای ملت

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی