تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
وزیر پیشنهادی صمت چه گفت؟

علی‌آبادی: جمهوری اسلامی آنقدر آزادی داده که افراد می‌توانند سوال کنند

عباس علی آبادی، وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت (صمت) گفت: خوشحالم که جمهوری اسلامی ایران آنقدر آزادی داده که افراد می‌توانند راجع به همه موضوعات سوال کنند.

کد خبر: ۱۵۱۰۳۹
۱۰:۱۸ - ۲۳ خرداد ۱۴۰۲

علی‌آبادی: باید از سرمایه‌های خرد مردم و بازار سرمایه استفاده کنیم

دیدارنیوز: وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت با اشاره به ابهامات مطروحه پیرامون مدرک تحصیلی‌اش گفت: مدرک بنده توسط صد‌ها مرکز که یکی از آن‌ها کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی بوده بررسی و تایید شده و‌ ای کاش کسانی که این شائبه‌ها را بیان می‌کنند به دانشگاه‌های محل تحصیلی بنده مراجعه کرده و از صحت آن مطلع شوند.

عباس علی آبادی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی ضمن تشریح برنامه‌های خود برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: تا قبل از این‌که به مجلس بیایم انگیزه بنده به اندازه الان نبود چرا که اکنون می‌خواهم ثابت کنم که ما می‌توانیم. این تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی است ۴۰ سال است که دشمن تلاش می‌کند که بگوید شما نمی‌توانید و روی نقاطی دست می‌گذارد که ثابت کند ما نمی‌توانیم.

وی ادامه داد: خوشحالم که جمهوری اسلامی ایران آنقدر آزادی داده که افراد می‌توانند راجع به همه موضوعات سوال کنند. مدرک بنده توسط صد‌ها مرکز بررسی و تایید شده است که یکی از آن‌ها کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی است.‌ای کاش کسانی که در خصوص مدرک من صحبت کردند اصل مدرک فارغ‌التحصیلی بنده را می‌دیدند.

مطلب مرتبط:

سرنوشت شوروی باید درس عبرتی برای «جمهوری اسلامی» باشد

وی ادامه داد: بنده فارغ‌التحصیل دانشگاه شریف در مقطع کارشناسی و در رشته مهندسی مکانیک هستم و عکس بنده را در کتاب سرآمدان شریف چاپ کرده‌اند. در دانشگاه تهران نیز در مقطع ارشد مهندسی مکانیک فوق‌لیسانس دریافت کردم و سالهاست در این دانشگاه تدریس می‌کنم. مدرک دکتری خود را از دانشگاه خواجه نصیر طوسی گرفتم و با مجلس شورای اسلامی فاصله زیادی ندارد، می‌توانید مراجعه کرده و صحت آن را بسنجید.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در ادامه اظهار کرد: سال‌هاست به عنوان عضو حقوقی شورای آموزش عالی به عنوان عالی‌ترین شورای علمی کشور در وزارت علوم حضور دارم و رئیس انجمن مهندسان مکانیک ایران و رئیس انجمن برق آبی هستم. در بحث تعامل با مجلس شورای اسلامی نیز مطالبی مطرح شد که صحیح نیست، اگر تعامل وجود نداشته باشد اصلا نمی‌توان کار را پیش برد. بنده در یک بنگاه صنعتی بزرگ کار کرده‌ام.

علی‌آبادی در ادامه اظهار کرد: در حوزه مناطق محروم نیز بنده اول انقلاب به سیستان و بلوچستان رفته و در خاش و سراوان و زابل کار کرده‌ام. آخرین کاری که در زابل انجام دادم نیروگاه بادی زابل بود. از طرف دیگر اگر کسی ۱۰ روزه برنامه‌ای نوشت و اعلام کرد که این برنامه همه مسائل را پاسخ می‌دهد حتما باید به این برنامه شک کرد. برنامه بنده با تعامل شما کامل خواهد شد. در برنامه بنده ۸ برنامه راهبردی ارائه شده است. بنده را هم در داخل و هم در خارج می‌شناسند بنده در ده‌ها پروژه بین‌المللی کار کرده‌ام و صد‌ها قرارداد بین‌المللی را امضاء کرده‌ام.

وزیر پیشنهادی صمت گفت: مهم‌ترین نقطه اتکای برنامه بنده تمرکز بر توسعه صنعت صادرات محور است که ۸ استراتژیک برای آن ذکر شده است. به عنوان کسی که از کف صنعت آمده‌ام فکر می‌کنم این راهبرد‌ها با ارزش است. استراتژیک دوم بنده توسعه زیرساخت‌های کشور از طریق دیپلماسی تجاری – اقتصادی است.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: ما باید به این سمت برویم که یک ساختار ژئواکونومیک را ایجاد کنیم یعنی اگر از کشوری کالا وارد می‌کنیم باید به آن کشور کالا صادر کنیم. ما باید در بازار منطقه به ویژه روسیه، ترکیه، عراق، کشور‌های حاشیه خلیج فارس، پاکستان و افغانستان ارتباط اقتصادی خوبی برقرار کرده و کالا‌هایی که در آن مزیت نسبی بالایی داریم را به آن‌ها صادر کرده و کالا‌هایی که آن‌ها در آن وضعیت نسبی بالایی دارند خریداری کنیم. این کالا‌ها شامل خودرو، لوازم خانگی و سایر حوزه‌ها می‌شود.

وی در ادامه افزود: استراتژی بعدی بازآفرینی و اصلاح حکمرانی بخش صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر کاهش تصدی‌گری دولت است یکی از مواردی که راهبرد جمهوری اسلامی ایران بوده این است که دولت باید تصدی‌گری خود را کاهش دهد. یکی از چالش‌های مهم صنعت خودرو تصدی‌گری دولت در آنجاست تا جایی که ممکن است باید این تصدی‌گری کاهش یابد بدین ترتیب فضا برای مدیریت بهتر و تنظیم‌گری باز می‌شود.

علی آبادی گفت: مساله بعدی ایجاد زنجیره ارزش افزوده است متاسفانه همانطوری که گفته شد ما هنوز خام فروشی انجام می‌دهیم و هنوز زنجیره پایین دست ما به طور کامل راه نیفتاده، در صنایع معدنی توجه ویژه‌ای به این موضوع خواهیم داشت و به سمت افزایش بهره وری و رقابت پذیری خواهیم رفت.

وی در ادامه تصریح کرد: حمایت از نوآوری با تمرکز بر تحولات دیجیتال از دیگر مواردی است که در برنامه‌های بنده وجود دارد. دنیا از انقلاب صنعتی اول، دوم و سوم عبور کرده و به زودی از انقلاب صنعتی چهارم عبور خواهد کرد و وارد انقلاب صنعتی پنجم می‌شود که حتی دیگر در آن هوش مصنوعی محور نیست. اما ما هنوز اندر خم برقی سازی هستیم هنوز خودرو‌های ما برقی نشده است. خودرو‌های آینده دیگر خودرو‌های خودران نیستند ما فرصت‌ها و پتانسیل‌های زیادی در کشور داریم که باید در این مسیر با جدیت گام برداریم.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: موضوع بعدی استفاده از ابزار‌های تامین مالی بنگاه‌های تولیدی و توسعه سرمایه گذاری داخلی و خارجی است. یکی از مشکلات جدی که امروز بسیار حائز اهمیت بحث تامین مالی پروژه‌هاست. بنده خودم پروژه‌های زیادی را مدیریت کرده‌ام عدم تامین مالی به موقع پروژه‌ها مشکل آفرین است ما باید از سرمایه خرد مردم و از بازار سرمایه فرآیند تامین مالی پروژه‌ها را تضمین کنیم. این موضوع را ما در مپنا تجربه کردیم. مساله دیگر تجمیع مجموعه‌ای از شرکت‌های کوچک در شهرک‌های صنعتی است. ما شهرک‌های صنعتی دیگر را ایجاد کردیم که، اما امروز فعال نیستند. باید متناسب با پتانسیل‌های منطقه، صنایع راه اندازی شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی