تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
حضور ۲۰ هزار جنگجو و دو هزار بمب‌گذار انتحاری در مرز ایران

فاکس‌نیوز: طالبان در درگیری با ایران از تانک‌های آمریکایی استفاده کرد

پس از درگیری مرگبار مرزبانان ایران و طالبان در هفته گذشته، ویدئو‌هایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که گفته می‌شد شمار زیادی از کامیون و تانک‌های آمریکایی طالبان به سمت مرز با ایران می‌رفتند.

کد خبر: ۱۵۱۰۱۴
۱۹:۳۶ - ۲۲ خرداد ۱۴۰۲

فاکس‌نیوز: طالبان در درگیری با ایران از تانک‌های آمریکایی استفاده کرد

دیدارنیوز: بیل روجیو، یکی از اعضای ارشد «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها»، یکشنبه (۲۱ خرداد) به شبکه «فاکس‌نیوز» گفت که طالبان موتر‌های (خودرو) امنیتی زرهی M۱۱۷، نفربر‌های زرهی M۱۱۳ و هاموی که آمریکا به نیرو‌های دفاعی و امنیتی افغانستان کمک کرده بود را در مرز ایران مستقر کرده است.

سرهنگ راب لودویک سخنگوی وزارت دفاع آمریکا به «فاکس‌نیوز» تایید کرد که بیش از ۳۲۰۰۰ موتر نظامی برای نیرو‌های دفاعی و امنیتی دولت سابق افغانستان کمک شده و به گفته وی، این تجهیزات احتمالا در وضعیت ضعیفی قرار دارند.

لزلی مریمن که یک سازمان غیرانتفاعی را در داخل افغانستان اداره می‌کند، به «فاکس‌نیوز» گفت که منابع او گفته‌اند، طالبان در پایان ماه می ۲۰ هزار جنگجو و دو هزار بمب‌گذار انتحاری را به مرز ایران فرستاده بود.

به نقل از العربیه، در این گزارش آمده است، مشخص نیست که آیا ایران در واکنش به نمایش قدرت طالبان، تسلیحات و پرسنل خود را در مرز مستقر کرده است یا خیر. وزارت خارجه ایران به درخواست «فاکس‌نیوز» برای اظهارنظر درباره تشدید تنش‌های اخیر پاسخی نداده است.

در در ۲۷ می‌ میان مرزبانان ایرانی و طالبان در نیمروز درگیری رخ داد. این درگیری که پس از تنش بین افغانستان و ایران بر سر حقآبه رودخانه هیرمند رخ داد، به کشته‌شدن ۳ مرزبان ایرانی، کشته شدن یک سرباز طالبان و زخمی‌شدن تعدادی دیگر منجر شد.

هر یک از طرفین طرف دیگر را به آغاز درگیری و تحریک خشونت متهم می‌کند. پس از این رویداد، عبدالحمید خراسانی یکی از فرماندهان نظامی طالبان در شبکه‌های اجتماعی تهدید کرد که اگر رهبرشان دستور بدهد، نیرو‌های طالبان «در عرض ۲۴ ساعت ایران را فتح خواهند کرد و آن‌ها را از روی نقشه زمین پاک خواهند کرد».

ایران ادعا می‌کند که افغانستان در سال‌های گذشته با ساختن سد «کجکی» و سپس سد «کمال خان» از تامین حقآبه ایران خودداری کرده است. به گفته تهران، افغانستان مسیر رودخانه هیرمند را به گونه‌ای تغییر داده که آب به منطقه «گودزرا» حتی در صورت وقوع سیل وارد نمی‌شود.

فاکس‌نیوز: طالبان در درگیری با ایران از تانک‌های آمریکایی استفاده کرد

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی