تیتر امروز

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است
از چشم جهان (۱۴۷)

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است

اعتراضات دانشجویی در مخالفت با حمایت آمریکا از جنگ اسرائیل در غزه، مانند آتشی خودسوز در این کشور شعله‌ور شده است؛ آنچه می خوانید ترجمه اختصاصی دیدارنیوز از مطلب مدیر موسسه اعراب آمریکایی است.
مطهرنیا: محاصره اقتصادی ایران در زمان اوباما و هیلاری کلینتون آغاز شد/ اسرائیل و آمریکا به ضد واقعه ۷ اکتبر نیاز داشتند
رئیس اندیشکده آینده‌اندیشی سیمرغ در گفت‌وگو با دیدارنیوز

مطهرنیا: محاصره اقتصادی ایران در زمان اوباما و هیلاری کلینتون آغاز شد/ اسرائیل و آمریکا به ضد واقعه ۷ اکتبر نیاز داشتند

گفت‌وگوی مهدی مطهرنیا با سرویس بین‌الملل دیدارنیوز حول محور جنگ ایران و اسرائیل و نقش و نقشه آمریکا را ببینید و بخوانید
عجیب اما واقعی

تیم دوم افغانستان برابر ایران!

در حالی که تیم ملی فوتبال کشورمان با چند ستاره و لژیونر خود به تورنمنت کافا رفته، حالا گفته می‌شود که افغانستان یکی از رقبای ایران در این مسابقات با تیم اصلی خود نیامده است!

کد خبر: ۱۵۱۰۰۴
۱۷:۴۷ - ۲۲ خرداد ۱۴۰۲

تیم دوم افغانستان برابر ایران!

دیدارنیوز: ستاره‌های تیم افغانستان در تورنمنت کافا حضور ندارند و سرمربی کویتی این تیم، به بازیکنان جوان میدان داده است.

تیم ملی فوتبال ایران اولین بازی خود در تورنمنت کافا را باید فردا (سه‌شنبه) از ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران در بیشککِ قرقیزستان با تیم ملی افغانستان برگزار کند.

شاگردان امیر قلعه‌نویی پس از دیدار برابر روسیه و کنیا در فروردین‌ماه، حالا در این جام باید شرکت داشته باشند و نخستین پیکارشان برابر تیم رده ۱۵۵ رنکینگ فیفا خواهد بود!

سومین پیکار ایران و افغانستان بعد از ۷۴ سال

ایران و افغانستان برای سومین‌بار در طول تاریخ باید به مصاف یکدیگر بروند. اولین دیدار به میزبانی کابل در سال ۱۹۴۱ برگزار شد که مناسبت آن استقلالِ افغانستان و همچنین اولین بازی این کشور بود که با نتیجه مساوی بدون گل خاتمه یافت. هشت سال بعد ملی‌پوشان در ورزشگاه امجدیه و در دیداری دوستانه موفق شدند همسایه خود را با ۴ گل شکست دهند. حالا پس از ۷۴ سال این دو تیم باید بار دیگر به مصاف یکدیگر بروند. رقابتی که در قالب یک تورنمنت و در کشوری ثالث به انجام خواهد رسید.

دومین آزمون سرمربی کویتی مقابل قلعه‌نویی؛ از روی سکو‌ها

هدایت تیم ملی افغانستان بر عهده عبدالله المُطَیری کویتی است. این سرمربی ۴۱ ساله به تازگی سکان‌دار این تیم شده است و اولین آزمونش در دیدار اول تورنمنت کافا مقابل قرقیزستان بود. جایی که او و شاگردانش با گل دقیقه (۷+۹۰) ارنست باتیرکانوف به تیم میزبان باختند و زمین بازی را به نشانه اعتراض به داوری ترک کردند تا کمی زودتر از موعد مقرر داور در سوت خود بدمد. مطیری پیش از این هدایت تیم‌های زیر ۱۶ و ۱۷ سال قرقیزستان، تیم دوم الشحانیه قطر و تیم ملی نپال را به عهده داشته است. او به خاطر اخراج در بازی قبلی امکان حضور روی نیمکت تیمش برای دیدار پیش رو مقابل ایران را ندارد.

تیم ملی اصلی افغانستان به کافا نیامده است‎!

نکته عجیب ماجرا، اما این است که افغانستان با تیم دوم خود به تورنمنت کافا آمده است! لیست آن‌ها نسبت به دیدار‌هایی که در انتخابی جام ملت‌های آسیا در سال ۲۰۲۲ برگزار کردند، تغییرات بسیار زیادی داشته و ۱۹ بازیکن این تیم که تقریبا همگی لژیونر بودند و در آن مسابقات به میدان رفتند، این بار جایی در لیست نهایی ندارند.

لژیونر‌هایی از دانمارک، آلمان، کانادا، هند، انگلیس، قبرس، سوئد، کامبوج، هلند، استرالیا و لهستان که در میان‌شان نام‌هایی، چون اسلام امیری با ۶۵ بازی ملی، فیصل شایسته، بازیکن اسبق پیکان و زننده بیش‌ترین گل ملی تاریخ افغانستان و زبیر امیری به چشم می‌خورد.

۵ بازیکن افغانستان، تیم ندارند

به نظر می‌رسد افغانستان برای این تورنمنت سعی داشته به نفرات جوان خود میدان دهد. مسن‌ترین بازیکنان لیست کنونی افغانستان دو نفر با ۳۱ سال هستند و ۱۰ بازیکن ۲۳ و زیر ۲۳ سال در بین دعوت‌شده‌ها حضور دارند. ماجرا وقتی عجیب‌تر می‌شود که بدانیم پنج بازیکن از لیست کنونی بدون تیم هستند.

با وجود نبودن بازیکنان اصلی تیم ملی افغانستان در این مسابقات، بازهم نام چند لژیونر در لیست سرمربی کویتی این تیم به چشم می‌خورد، اما کفه ترازو به سمت نفرات داخلی سنگینی می‌کند. شاهین آسمایی (۲)، سیمرغ البرز، ابومسلم (۲)، اَتَک‌انرژی (۳)، استقلال کابل، آینو و توفان هریرود، هفت تیم داخلی هستند که بین یک تا سه نماینده در تیم ملی کشورشان دارند. بازیکنانی که احتمالا تنها در این اردو می‌توانند خودی نشان بدهند و با حضور بازیکنان اصلی که اکثریت قریب به اتفاق‌شان در کشور‌های دیگر توپ می‌زنند، کار سختی برای حضور در لیست نهایی خواهند داشت.

لژیونر‌های عجیب شیر‌های خراسان

بازیکنان لژیونر تیم ملی افغانستان که می‌توانند مقابل ایران به میدان بروند، این نفرات هستند: باط مشتاق (اکسلسیو ماس‌لوئیس از لیگ آماتور هلند)، محمد سلطانی (برنکومر از دسته پنجم آلمان)، فرشاد نور (دی‌پی‌اِم‌اِم برونئی)، یاما شیرزاد (زاماکس سوئیس از دسته دوم)، تاوفی اسکندری (تورشاون جزایر فارو)، امرالدین شریفی (فورتیس بنگلادش)، امید مساوی (آچیروناس قبرس از دسته دوم)، مساور احدی (اِچ‌آی‌اِف‌کِی فنلاند از دسته دوم).

در لیست کنونی فرشاد نور با ۲۲ بازی ملی، پرسابقه‌ترین بازیکن تیم ملی افغانستان محسوب می‌شود و ۱۶ بازیکن از ۲۴ بازیکن دعوت شده پیش از این این تورنمنت اصلا برای تیم ملی‌شان بازی نکرده بودند و قرار است در مسابقات کافا محک بخورند.

حریف ایران و یک سال بدون برد

آخرین پیروزی افغانستان در ماه مارس سال ۲۰۲۲ رقم خورد. آن‌ها موفق شدند در دیداری دوستانه تیم زیر ۲۳ سال کویت را شکست دهند و پس از آن ۶ باخت و یک تساوی در دیدار‌های مختالف عایدشان شد. حالا آن‌ها باید مقابل ستارگان تیم ملی فوتبال ایران به میدان بروند. امیر قلعه‌نویی بر خلاف تیم افغانستان، تیم اصلی خود را به قرقیزستان آورده است و فردا (سه‌شنبه) شاهد پیکار تیم اصلی ایران با تیم دوم افغانستان خواهیم بود!

این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که پیش از این منتقدان بر این باور بودند که تیم‌هایی چون افغانستان و قرقیزستان رقبای خوبی برای ایران در فاصله چند ماه تا آغاز جام ملت‌ها نیستند، اما اکنون مشخص شده که تیم افغانستان، با بازیکنان جوان خود قرار است مقابل ایران صف‌آرایی کند!

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی