تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
وقوع ۳ آتش‌سوزی در اراضی کوهدشت

۹۰ درصد حریق جنگل‌های لرستان عمدی است!

رئیس اداره منابع‌طبیعی و آبخیزداری کوهدشت با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد آتش‌سوزی جنگل‌های لرستان به‌صورت عمدی رخ می‌دهد از وقوع سه فقره حریق در اراضی این شهرستان خبر داد.

کد خبر: ۱۵۰۹۱۱
۱۲:۴۹ - ۲۱ خرداد ۱۴۰۲

۹۰ درصد حریق جنگل‌های لرستان عمدی است!

دیدارنیوز: کیانوش عباسی با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد آتش‌سوزی جنگل‌های لرستان به‌صورت عمدی رخ می‌دهد، اظهار داشت: حدود ۹۰ درصد حریق در جنگل‌های کوهدشت با تأثیر مستقیم عوامل انسانی و بخشی دیگر نیز به‌دلیل سهل‌انگاری رخ می‌دهد.

وی به احداث خطوط آتش‌بر به‌میزان حدود ۳۰۰ کیلومتر در کوهدشت اشاره کرد و افزود: هشت تیم واکنش سریع از نیرو‌های بسیجی این شهرستان برای حفاظت از جنگل‌ها تشکیل شده‌است.

رئیس اداره منابع‌طبیعی و آبخیزداری کوهدشت عنوان کرد: ۱۷ نقطه بحرانی در سطح این شهرستان با توجه به آمار وقوع حریق در سال‌های گذشته شناسایی شده است، هر چند تمام نقاط کوهدشت با توجه به بارش‌های خوب امسال به‌عنوان منطقه بحرانی مطرح است.

وی با بیان اینکه فقط هفت دستگاه دمنده برای اطفای حریق جنگل‌ها و مراتع کوهدشت وجود دارد، بیان کرد: این تجهیزات در اختیار بخش‌ها و مرکز این شهرستان برای مهار حریق‌های احتمالی قرار گرفته‌است.

عباسی گفت: ستاد اطفای حریق در اداره منابع‌طبیعی کوهدشت تشکیل شده است و کشیک شبانه‌روزی اطفای حریق نیز از اول خرداد برقرار شده‌است و تا اواسط آبان‌ماه دامه دارد.

رئیس اداره منابع‌طبیعی و آبخیزداری کوهدشت با بیان اینکه سه فقره آتش‌سوزی تاکنون در سطح مزارع و اراضی ملی این شهرستان رخ داده‌است، ابراز کرد: دو فقره از این آمار در سطح مزارع کوهدشت رخ داده‌است.

عباسی با تأکید به اینکه یک فقره آتش‌سوزی در اراضی منطقه عالین‌آباد هفته گذشته رخ داد، اظهار داشت: دو اکیپ برای مهار این حریق به محل حادثه اعزام شده‌است.

وی افزود: شش هکتار از اراضی منطقه عالین‌آباد در حریق از بین رفت که پنج هکتار از این مقدار در ردیف اراضی زارعی و یک هکتار نیز به‌عنوان اراضی ملی بوده‌است.

رئیس اداره منابع‌طبیعی و آبخیزداری کوهدشت با بیان اینکه حفاظت از اراضی ملی به یک مشارکت همگانی نیاز دارد، عنوان کرد: فرهنگ حفاظت از منابع‌طبیعی باید به یک گفتمان و مطالبه عمومی تبدیل شود.

وی با بیان اینکه همه دستگاه‌های اجرایی باید برای حفاظت از جنگل‌ها پای کار بیایند، بیان کرد: هماهنگی بین‌بخشی در هنگام مهار حریق جنگل‌ها و مراتع باید در دستور کار مسئولان قرار بگیرد.

عباسی گفت: چندین کارگاه آموزشی، ترویجی در مناطق مختلف کوهدشت با مشارکت بخشداران، دهیاران، شورا‌های اسلامی شهر و روستا، مرتع‌داران، کشاورزان و سازمان‌های مردم‌نهاد برگزار شده‌است.

رئیس اداره منابع‌طبیعی و آبخیزداری کوهدشت با تأکید به اینکه فرهنگ منابع طبیعی باید به معارف عمومی تبدیل شود، ابراز کرد: ۴۶۳ نفر همیار طبیعت در سامانه همیار طبیعت ثبت‌نام کرده‌اند.

عباسی اظهار داشت: ما در فراخوان‌های عمومی، توزیع بروشور‌ها و نشر پیام‌های آموزشی، ترویجی در کوهدشت درخواست خود را برای ثبت‌نام از همه افراد، گروه‌های حامی طبیعت و همیار اراضی ملی اعلام کرده‌ایم.

وی افزود: متقاضیان همیار طبیعت می‌توانند با مراجعه به سامانه همیار طبیعت به آدرس hamyartabitat.frw.ir و یا مراجعه حضوری به اداره منابع‌طبیعی و آبخیزداری کوهدشت ثبت‌نام کنند.

رئیس اداره منابع‌طبیعی و آبخیزداری کوهدشت عنوان کرد: وسعت منابع‌طبیعی این شهرستان ۲۵۰ هزار هکتار است که از این میزان ۱۴۰ هزار هکتار جنگل بوده و ۱۱۰ هکتار نیز مرتع است.

وی آمار جهانی استاندارد حفاظت از جنگل را هر هزار هکتار یک نفر دانست و بیان کرد: این آمار در ایران معادل هر ۱۳ هزار هکتار یک نفر و در لرستان هر ۲۷ هزار هکتار یک نفر است.

طبق گفته حسین میرزایی مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری لرستان ۱۶ هزار هکتار جنگل این استان طی ۱۰ سال اخیر بر اثر حریق از بین رفته و ۱۳۰ فقره آتش‌سوزی طی این مدت در جنگل‌های کوهدشت رخ داده‌است.

منبع: تسنیم
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی