تیتر امروز

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...
به بهانه وعده جدید رئیس بانک مرکزی

تورم ۳۰ درصدی در ایران؛ رویا یا واقعیت؟

محمدرضا فرزین، رئیس بانک مرکزی به تازگی گفته تورم با ادامه اصلاح سیاست‌های تثبیت اقتصادی در کانال ۳۰ درصد قرار می‌گیرد، اما آیا چنین چیزی در اقتصاد فعلی جمهوری اسلامی ایران ممکن است؟

کد خبر: ۱۵۰۶۰۳
۲۰:۱۱ - ۱۴ خرداد ۱۴۰۲

تورم ۳۰ درصدی در ایران؛ رویا یا واقعیت؟

دیدارنیوز: محمدرضا فرزین، رئیس بانک مرکزی که این روز‌ها یا در حال میزبانی‌ست یا پشت میز مذاکره در کشور‌های دیگر می‌نشیند، می‌گوید “تورم با ادامه اصلاح سیاست‌های تثبیت اقتصادی در کانال ۳۰ درصد قرار می‌گیرد”، اما آیا تورم زیر ۳۰ درصد شدنی است؟

حالا که صحبت از احیای برجام است، بازار وعده‌های اقتصادی هم داغ شده؛ یک مورد درباره تورم.

فرزین، رئیس بانک مرکزی که این روز‌ها یا در حال میزبانی‌ست یا پشت میز مذاکره در کشور‌های دیگر می‌نشیند، می‌گوید “تورم با ادامه اصلاح سیاست‌های تثبیت اقتصادی در کانال ۳۰ درصد قرار می‌گیرد. ” آنچه اقتصاد ایران هم در این سال‌ها به نمایش گذاشته خبر از این می‌دهد که تورم ریشه در تحریم‌ها و قیود بیرونی دارد و بنابراین نباید دلخوش به این بود که تنها سیاست‌های پولی و مالی، آبی بر آتش آن باشد تا روند صعودی آن فروکش کند.

البته این تنها فرزین نیست که وعده کاهش تورم را داده است. سال گذشته وقتی هنوز صحبت از احیای برجام نبود، چند تن از مقامات اقتصادی از روند کاهش تورم در سال ۱۴۰۲ دم زدند. یکی از آن‌ها علی صالح‌آبادی بود که در نهایت به دلیل ناکامی در اداره امور و به‌ویژه بازار ارز، جای خود را به فرزین داد.

پس از آن، میرکاظمی صحبت از رساندن تورم به عدد منطقی ظرف دو سال کرد. البته او نگفت منظورش از عدد منطقی چیست و قرار است با چه سازوکاری این کاهش نرخ اتفاق بیفتد. هرچند میرکاظمی هم از جمله کسانی بود که به دلیل برخی انتقادات از عملکردش مثل پرداخت نشدن به موقع حقوق و دستمزد تا تحویل ندادن برنامه هفتم توسعه در زمان مقرر، صندلی خود را به دیگری داد. اما با وجود تغییر افراد، وعده‌ها کماکان باقی‌ست.

نمایی از اقتصاد ایران از دریچه تورم

سال‌هاست که برای نشان دادن وضع اسفبار اقتصاد ایران، همگان به تورم بالای آن اشاره می‌کنند. آمار‌ها نشان می‌دهند طی ۴۵ سال گذشته، اقتصاد ایران تنها برای چهار سال تورم تک‌رقمی را تجربه کرده است. حالا هم چهار سالی می‌شود که تورم بالای ۴۰ درصد باقی مانده است، اگر وضع به همین منوال ادامه پیدا کند، کارشناس می‌گویند احتمال تورم سه‌رقمی وجود دارد، آن‌ها حتی چندی‌ست زنگ خطر را نیز به صدا درآورده‌اند.

نهاد‌های پولی و مالی بین‌المللی هم می‌گویند قرار است تورم برای دو سال آینده نیز بالای ۵۰ درصد باقی بماند.

اما آنچه بیشتر نگران‌کننده است، موضوعی‌ست که اخیرا مرکز پژوهش‌های مجلس به آن اشاره کرده؛ تورمی که مردم احساس می‌کنند از تورم واقعی بالاتر است. بر اساس این گزارش، آمار‌های رسمی تورم در بازه زمانی پاییز ۱۴۰۰ تا پایان تابستان ۱۴۰۱ با تورم احساس شده توسط مردم مقایسه شده که نشان از اختلاف قابل توجه این ارقام دارد.

برای نمونه می‌توان نرخ تورم نقطه به نقطه تابستان ۱۴۰۱ را در نظر گرفت که طبق آمار بانک مرکزی معادل ۴۵.۸ درصد و بر اساس آمار مرکز آمار ۵۱.۱ درصد ثبت شده است. با این وجود، مطابق افکارسنجی مرکز پژوهش‌های مجلس در میانه مرداد ماه این سال، میانه نرخ تورم احساس شده توسط مردم ۸۵ درصد ثبت شده است.

یکی از دلایل آن هم خرید‌های متداول مردم و شاخص قیمت روزمره است که عامل روانی محسوب می‌شود. تورمی که در نزد مرد تا این حد بالا تصور می‌شود، نشان از ناامیدی آن‌ها از اصلاح امور اقتصادی هم دارد. اما دولتمردان می‌گویند تورم را کاهش می‌دهیم!

هرچند با زمزمه‌هایی که از احیای برجام در کشور به راه افتاده، امید‌ها هم نسبت به بهبود شاخص‌های اقتصادی بالا رفته است. چون همانطور که در بالا ذکر آن رفت بسیاری از مشکلات امروز اقتصاد ایران ریشه در تحریم‌ها دارد، با اینحال نمی‌توان چشم بر گرفتاری‌هایی بست که مقصر شکل‌گیری آن‌ها را جز در داخل در جای دیگری نمی‌توان یافت؛ بنابراین نسخه‌ای که اقتصاددانان می‌پیچند این است که لازم است گام‌های پسابرجامی برداشته شود. یکی از آن‌ها به بودجه و کسری هنگفت آن برمی‌گردد که حالا دیگر به حدود ۷۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده!

باید منتظر ماند و دید دولت رئیسی چگونه از پس مهار تورم در سال جاری برمی‌آید و در ادامه قدرت خرید خانوار را بالا خواهد برد؛ آیا تورم کماکان فراتر از نرخ ۴۰ درصدی باقی می‌ماند یا وعده کاهش آن با احیای برجام و اصلاحات ساختاری محقق خواهد شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی