تیتر امروز

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
اقدامات دولت چین محکوم می‌شود؟

دولت شی جی‌پینگ مساجد را تخریب می‌کند؛ درگیری معترضان با پلیس چین

در پی اعلام برنامه تخریب بخشی از بنای یک مسجد متعلق به قرن چهاردهم میلادی در یکی از شهر‌های عمدتا مسلمان‌نشین جنوب غربی چین، صد‌ها پلیس با معترضان درگیر شدند.

کد خبر: ۱۵۰۳۹۷
۱۷:۵۶ - ۰۹ خرداد ۱۴۰۲

تخریب نمادهای یک مسجد؛ معترضان در چین با پلیس درگیر شدند

دیدارنیوز: ناآرامی‌ها از روز شنبه آغاز شده و ظاهرا در واکنش به تلاش‌های مقامات برای برچیدن بخش‌هایی از مسجد «ناجیایینگ» بوده است.

ویدئو‌های منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی غربی نشان می‌دهد که در بیرون این مسجد، پلیس با سپر‌های ضد شورش و تجهیزات محافظ در حال درگیری با صد‌ها معترض است. برخی از معترضان صندلی، سنگ و بطری‌های آب به سمت پلیس پرتاب می‌کردند.

ویدئو‌هایی که این اعتراضات را پوشش می‌دهند به طور گسترده از شبکه‌های اجتماعی چین حذف شده‌اند.

تحمل بی تحمل

گزارش شده است که چندین نفر دستگیر شده‌اند. در عین حال روز یکشنبه پلیس از افرادی که در اعتراضات شنبه حضور داشتند خواسته است تا خود را حداکثر تا تاریخ ششم ژوئن تحویل مقامات قضایی دهند تا بلکه مجازات سبک‌تری شامل حالشان گردد.

در بیانیه پلیس آمده است که هیچگونه مماشات نسبت به «فعالیت‌های مجرمانه‌ای که مدیریت اجتماعی را مختل می‌کند» نخواهد داشت و «تحملش» نسبت به این موضوع «صفر» است.

تخریب مولفه‌های اسلامی از نمای مساجد

در سال ۲۰۲۰، دادگاهی حکم داد که الحاقات جدید این مسجد، از جمله گنبد و مناره‌ها، غیرقانونی بوده و باید تخریب شوند.

بر اساس ویدئوها، افراد معترض از مردمان هوئی (خُوِزُو) هستند که اجدادشان از گروه قومی «هان» چین بودند و اسلام را به عنوان دین خود برگزیدند.

مردمان هوئی سومین اقلیت قومی بزرگ چین هستند. برخلاف دیگر گروه مسلمان چین یعنی اویغورها، مردم هوئی به زبان ماندارین صحبت می‌کنند و به نظر می‌رسد که بیشتر با اکثریت قومی «هان» در هم آمیخته هستند.

در مکان‌های مختلف دیگر نیز دولت شی جی‌پینگ مساجد را تخریب کرده یا گنبدها، مناره‌ها و دیگر ویژگی‌های متمایز مسلمانان را از آن حذف کرده است تا آن‌ها را به ساختمان‌هایی به سبک و شمایل چینی تبدیل کند.

به گفته محققان خارجی، در شمال غرب چین، حدود یک میلیون نفر از جامعه اقلیت مسلمان اویغور در بازداشتگاه‌ها محبوس هستند. هرچند دولت چین عنوان می‌کند که این افراد به جهت آموزش‌های شغلی و مبارزه با افراطی‌گرایی در این مکان‌ها نگهداری می‌شوند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی