تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
«نوله» دوباره خبرساز شد

جنجال سیاسی «جوکوویچ» در پاریس؛ کوزوو قلب صربستان است!

نواک جوکوویچ، تنیس‌باز پرافتخار صربستانی که به مدت طولانی به دلیل عدم تزریق واکسن کرونا و از دست دادن چند تورنمنت بزرگ تنیس مورد انتقاد بود، این بار در شهر پاریس و در جریان رقابت‌های معتبر رولان گاروس (تنیس آزاد فرانسه) که دومین گرند اسلم فصل تنیس است، با نوشتن «کوزوو قلب صربستان است، خشونت را متوقف کنید.» جنجال تازه‌ای به پا کرد.

کد خبر: ۱۵۰۳۷۸
۱۲:۳۲ - ۰۹ خرداد ۱۴۰۲

جنجال سیاسی «جوکوویچ» در پاریس؛ کوزوو قلب صربستان است!

دیدارنیوز: اظهار نظر سیاسی نواک جوکوویچ در حمایت از صرب‌های کوزوو خبرساز شد.

به نقل از تنیسفا، نواک جوکوویچ روز گذشته در دور اول مسابقات رولان گاروس به مصاف الکساندر کواچویچ رفت و در سه ست به پیروزی رسید.

جوکوویچ بعد از این پیروزی در اقدامی غیرمعمول پیامی سیاسی روی لنز دوربین نوشت که جنجال به پا کرد: «کوزوو قلب صربستان است، خشونت را متوقف کنید.»

این اقدام بازیکن صرب بازتاب زیادی در رسانه‌ها داشت و حتی ممکن است برای او دردسرساز شود.

پیام جوکوویچ اشاره به درگیری‌های اخیر در شمال کوزوو دارد. چندی پیش پلیس این کشور برای متفرق کردن صرب‌هایی که در مقابل یکی از ساختمان‌های شهرداری در شهر زوچان تجمع کرده بودند، از گاز اشک‌آور استفاده کرد. معترضان سعی داشتند از ورود شهردار تازه انتخاب شده آلبانیایی به ساختمان شهرداری جلوگیری کند که بین پلیس ویژه ناتو در کوزو و معترضان صرب درگیری بوجود آمد و بیش از ۵۰ نفر از آن‌ها زخمی شدند.

فدراسیون تنیس کوزوو در واکنش به اقدام جوکوویچ از تنظیم شکایت قانونی علیه او خبر داد. با این حال مسئولین تنیس فرانسه هنوز به صورت رسمی واکنشی به این موضوع نشان نداده‌اند.

در مسابقات تنیس رسم است که بازیکن برنده بعد از پیروزی پیامی روی لنز دوربین برای مخاطبین تلویزیونی می‌نویسد. معمولاً این پیام‌ها جنبه ورزشی و شخصی دارد، اما بعضاً بازیکنان از این فرصت برای انتقال پیام‌های سیاسی استفاده می‌کنند که در مواردی نیز خبرساز می‌شود.

جوکوویچ در رابطه با موضع خود به رسانه‌های صربستان گفت: «من سیاستمدار نیستم و قصد ندارم وارد بحث سیاسی شوم. این موضوع بسیار حساسی است... به عنوان یک صرب، همه اتفاقاتی که در کوزوو رخ می‌دهد من را ناراحت می‌کند.»

او افزود: «این کمترین کاری بود که می‌توانستم انجام دهم. من بعنوان یک چهره سرشناس احساس مسئولیت می‌کنم... به خصوص به عنوان پسر مردی که زاده کوزوو است، احساس می‌کنم وظیفه دارم از آن‌ها و صربستان حمایت کنم. نمی‌دانم آینده برای مردم صربستان و کوزوو چگونه خواهد بود، اما لازم است در موقعیت‌های این چنینی حمایت و اتحاد خود را نشان دهیم.»

جوکوویچ تأکید کرد: «نمی‌دانم قرار است چه اتفاقی بیفتد، شنیده‌ام که مخالفت‌های زیادی در رسانه‌های اجتماعی شده است. برایم مهم نیست که مجازات شوم. من عقب‌نشینی نمی‌کنم و دوباره این کار را انجام خواهم داد.»

اسطوره صربستانی تصریح کرد: «موضع من روشن است: من مخالف جنگ، خشونت و هر نوع درگیری هستم، همانطور که همیشه علناً اعلام کرده‌ام. من با همه مردم همدردی می‌کنم، اما وضعیت کوزوو در حقوق بین‌الملل سابقه‌ای دارد... من برای وضعیتی که در آن قرار داریم بسیار متاسفم، کوزوو قلب و سنگر ماست، مهم‌ترین مراکز مذهبی ما در آنجا هستند...»

ارتش صربستان از روز جمعه در نزدیکی مرز کوزوو به حالت آماده‌باش درآمده است. کوزوو در سال ۲۰۰۸ اعلام استقلال کرد، اما دولت صربستان این کشور را همچنان منطقه خودمختار خود می‌داند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی