تیتر امروز

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است
از چشم جهان (۱۴۷)

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است

اعتراضات دانشجویی در مخالفت با حمایت آمریکا از جنگ اسرائیل در غزه، مانند آتشی خودسوز در این کشور شعله‌ور شده است؛ آنچه می خوانید ترجمه اختصاصی دیدارنیوز از مطلب مدیر موسسه اعراب آمریکایی است.
مطهرنیا: محاصره اقتصادی ایران در زمان اوباما و هیلاری کلینتون آغاز شد/ اسرائیل و آمریکا به ضد واقعه ۷ اکتبر نیاز داشتند
رئیس اندیشکده آینده‌اندیشی سیمرغ در گفت‌وگو با دیدارنیوز

مطهرنیا: محاصره اقتصادی ایران در زمان اوباما و هیلاری کلینتون آغاز شد/ اسرائیل و آمریکا به ضد واقعه ۷ اکتبر نیاز داشتند

گفت‌وگوی مهدی مطهرنیا با سرویس بین‌الملل دیدارنیوز حول محور جنگ ایران و اسرائیل و نقش و نقشه آمریکا را ببینید و بخوانید
لحظه شماری برای دربی ۱۰۱

فینال جام حذفی؛ آمارهای جالب استقلال و پرسپولیس!

استقلال و پرسپولیس به ترتیب با ۷ و ۶ قهرمانی، پرافتخارترین تیم‌های تاریخ جام حذفی فوتبال ایران به‌شمار می‌روند و روز چهارشنبه می‌توانند یک جام بزرگ دیگر را به کارنامه خود اضافه کنند.

کد خبر: ۱۵۰۲۹۲
۱۰:۰۰ - ۰۸ خرداد ۱۴۰۲

کارنامه سرخابی‌ها در فینال جام حذفی؛ از حضور 38 درصدی استقلال تا موفقیت 75 درصدی پرسپولیس

دیدارنیوز: سرخابی‌های پایتخت در حالی برای دومین مرتبه در فینال جام حذفی با یکدیگر رقابت خواهند داشت که هر دو تیم در مراحل فینال عملکرد قابل‌توجهی داشته‌اند.

از ساعت ۱۸:۳۰ دقیقه روز چهارشنبه (اگر ساعت بازی با تغییر مواجه نشود!) در ورزشگاه آزادی، فینال جام حذفی بین سرخابی‌های پایتخت برگزار می‌شود و باید دید در آخرین بازی این فصل فوتبال ایران، کدام یک از این دو تیم فاتح این پیکار بزرگ خواهد شد.

استقلال و پرسپولیس به ترتیب با ۷ و ۶ قهرمانی، پرافتخارترین تیم‌های تاریخ جام حذفی به‌شمار می‌روند. آبی‌ها با پیروزی در این دیدار می‌توانند ضمن گرفتن انتقام باخت در لیگ، فاصله خود را با نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده در این مسابقات به عدد ۲ افزایش دهند و در سوی مقابل تیم تحت هدایت یحیی گل‌محمدی در صورت شکست رقیب سنتی‌اش در کنار تحقق مجدد دوگانه رویایی پس از ۴ سال، می‌تواند در تعداد قهرمانیِ جام حذفی با آبی‌ها به تساوی برسد.

موفقیت ۵۳ درصدی استقلال در فینال‌های حذفی

استقلال تا به حال در ۱۳ دوره از ۳۵ دوره قبلی موفق شده به دیدار پایانی جام حذفی صعود کند و حالا با حضوری ۳۸ درصدی در دیدار نهایی جام حذفی رکورددار به حساب می‌آید. آن‌ها هفت مرتبه در قامت فاتح و ۶ بار به عنوان تیم بازنده، مسابقه نهایی را ترک کرده‌اند. به عبارتی دیگر آبی‌ها در ۵۳ درصد فینال‌های خود سربلند از میدان خارج شده‌اند و در ۴۷ درصد مواقع شکست خورده‌اند.

هفت قهرمانی استقلال چگونه به دست آمد؟

آن‌ها در فصل ۵۷-۱۳۵۶ با نام تاج تهران، ۲ بر صفر از سد هما گذشتند و اولین قهرمانی را به‌دست آوردند. ۱۸ سال بعد دومین جام با غلبه بر برق شیراز به‌دست آمد. پیروزی‌ای که در مجموع دو بازی رفت و برگشت و با نتیجه ۵ بر یک حاصل شد.

استقلال در سال ۱۳۷۹ با عبور از سد بهمن کرج عنوان قهرمانی جام حذفی را برای سومین‌بار مال خود کرد. ۲ فصل بعد، فجرسپاسی شیراز قربانی این تیم شد. پیروزی ۲ بر یک در شیراز برای تیم پایتخت‎‌نشین کافی بود تا با یک تساوی در خانه، جام قهرمانی را بالای سر ببرد.

سه قهرمانی بعدی در سال‌های ۱۳۸۷، ۱۳۹۰ و ۱۳۹۷ کسب شد. آن‌ها ابتدا پگاه گیلان را به سختی و در اوقات اضافه دیدار برگشت از پیش رو برداشتند. سه سال بعد شاهین بوشهر با هدایت حمید درخشان، استقلال را در ۱۲۰ دقیقه متوقف کرد، اما درخشش مهدی رحمتی، جام قهرمانی را به پرویز مظلومی هدیه داد. نهایتا نوبت به آخرین قهرمانی رسید. آبی‌پوشان با تک گل مامه بابا تیام از سد خونه‌به‌خونه گذشتند و هفتمین قهرمانی را به خود اختصاص دادند.

۶ شکست استقلال در فینال‌های حذفی چگونه به ثبت رسید؟

اما روی دیگر سکه مربوط به ناکامی‌های استقلال در فینال جام حذفی می‌شود. اولین باخت در سال ۱۳۶۹ و در ضربات پنالتی دیدار برابر ملوان حادث شد که آبی‌ها با نتیجه ۶ بر ۵ به حریف سرسخت خود باختند.

۹ سال بعد نوبت به باخت دوم رسید. استقلال در اولین دربیِ برگزار شده در فینال جام حذفی با نتیجه ۲ بر یک به رقیب سنتی خود نتیجه را واگذار کرد. مهدی هاشمی‌نسب و افشین پیروانی برای پرسپولیس و سهراب بختیاری‌زاده برای استقلال موفق به گلزنی شدند.

در فصل ۸۳-۱۳۸۲ باخت سوم استقلال مقابل سپاهان به وقوع پیوست. آن‌ها با ۲ باخت ۳ بر ۲ و ۲ بر صفر در اصفهان و تهران به طلایی‌پوشان باختند تا حرف و حدیثی در قهرمانی نماینده اصفهان به وجود نیاید. ۱۲ سال بعد دیگر تیم اصفهانی یعنی ذوب‌آهن در ضربات پنالتی موفق شد استقلال را شکست دهد تا شاگردان یحیی گل‌محمدی جام قهرمانی را از آن خود کنند.

۲ حضور آخرِ استقلال در دیدار نهایی جام حذفی با باخت این تیم همراه بوده است. آبی‌پوشان هر ۲ بار با هدایت فرهاد مجیدی به ترتیب مغلوب تراکتور و فولاد شدند. باخت اول با نتیجه ۳ بر ۲ حاصل شد و دومین شکست در ضربات پنالتی به بار نشست.

موفقیت ۷۵ درصدی پرسپولیس در فینال‌های حذفی

پرسپولیس قرار است برای نهمین‌بار در فینال جام حذفی شرکت کند. به عبارتی آن‌ها در یک‌چهارم فینال‌های این رویداد حاضر بوده‌اند که نتیجه‌اش موفقیتی ۷۵ درصدی بوده است. تیم سرخ‌پوش پایتخت‌نشین در ۲۵ درصد از فینال‌هایی که حاضر بوده مقابل سپاهان شکست خورده است.

۶ قهرمانی پرسپولیس چگونه به دست آمد؟

۲ قهرمانی ابتدایی پرسپولیس در جام حذفی با غلبه بر ملوان به‌دست آمد. سرخ‌پوشان در سال ۱۳۶۶ پس از پیروزی یک بر صفر برابر ملوان، در دیدار برگشت به تساوی بدون گل رسیدند و اولین جام را بالای سر بردند. سرخ‌پوشان ۵ سال بعد با گل‌های محسن عاشوری و ناصرمحمدخانی موفق شدند، انزلی‌چی‌ها را با حساب ۲ بر یک از پیش رو بردارند.

جام سوم با غلبه بر رقیب سنتی تصاحب شد. پرسپولیس با نتیجه ۲ بر یک از سد استقلال گذشت و بعد از ۷ سال به یک جام حذفی دیگر نائل شد. آن‌ها برای به گردن انداختن چهارمین مدال طلای جام حذفی، ۱۱ سال صبر کردند؛ وقتی که با سرمربی‌گری علی دایی ۲ قهرمانی متوالی در جام حذفی را مال خود کردند. قربانی اول گسترش فولاد تبریزِ دسته‌اولی بود که در ۲ دیدار رفت و برگشت به ترتیب با نتایج یک بر صفر و ۳ بر یک به پرسپولیس باخت. جام بعدی خیلی دشوارتر به‌دست آمد و تیم پایتخت‌نشین بعد از پیروزی ۴ بر ۲ در ورزشگاه آزادی مقابل ملوان، با وجود باخت یک بر صفر در استادیوم تختی انزلی، موفق شد فصل را با یک جام به اتمام برساند؛ و در نهایت به فتح آخر می‌رسیم. زمانی که پرسپولیس در سال ۱۳۹۸ با هدایت برانکو ایوانکوویچ توانست تیم دسته دومی داماش گیلانیان را با تنها گل علی علی‌پور شکست دهد و دوگانه‌ای تاریخی را به ثبت برساند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی