تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...

چرا روحیه انقلابی نمی‌تواند اقتصاد را اصلاح کند؟

دکتر درخشان در مناظره با دکتر غنی‌نژاد، مشکل اقتصاد ایران را ساختاری دانسته و راه‌حل آن را داشتن روحیۀ انقلابی بیان کرد. حال این پرسش مطرح است که تعریف دقیق و ویژگی‌های روحیۀ انقلابی چیست؟

کد خبر: ۱۵۰۲۵۶
۱۳:۲۰ - ۰۷ خرداد ۱۴۰۲

چرا روحیه انقلابی نمی‌تواند اقتصاد را اصلاح کند؟

دیدارنیوز ـ دکتر محمد رضا یوسفی*: از دهه ۱۳۸۰، اصطلاح روحیۀ جهادی در کنار روحیه انقلابی در محاورات سیاسی رشد کرده و در نیمه دوم دهه ۱۳۹۰ بر گستره آن افزوده شد. دکتر درخشان در مناظره اردیبهشت ماه با دکتر غنی‌نژاد، مشکل اقتصاد ایران را ساختاری دانسته و راه‌حل آن را داشتن روحیۀ انقلابی بیان کرد. حال این پرسش مطرح می‌شود که تعریف دقیق و ویژگی‌های روحیۀ انقلابی چیست؟ چرا تاکنون این روحیه نتوانسته است مشکلات اقتصادی را حل کند؟ روحیه انقلابی در کدام دوره‌های تاریخی و در چه حوزه‌هایی کاربرد داشته است؟

ـ رهبری در بیاناتی به تبیین روحیه جهادی پرداخته‌اند و آن را به معنای انجام کار برای خدا، وظیفه خود دانستن کار برای مردم، تلاش برای سازماندهی نیرو‌ها در راستای خدمت رسانی و در تقابل با فرهنگ مادی بیان کرده است. (بیانات رهبری، ۲۲/۷/۱۳۹۴) ایشان در سال اول دولت نهم، روحیه جهادی را اعتقاد به «ما می‌توانیم»، تلاش خستگی‌ناپذیر و استفاده از همه ظرفیت وجودی و ذهنی و اعتماد به جوان‌ها بیان کردند. (بیانات رهبری، ۱۴ / ۱۰ / ۱۳۸۴)

وجود روحیه انقلابی در ابتدای انقلاب، با توجه به محرومیت گسترده مناطق روستایی، موجب رسیدگی به این مناطق شد و خدمات بسیار ارزنده‌ای اعم از کمک در برداشت محصول، ساخت خانه و مانند آن در آن دوران انجام گرفت. به هنگام تهاجم به کشور نیز همین روحیه مانع از پیشروی عراق شد و معادلات دشمن را به هم زد. معمولا کشور‌های انقلابی از  پتانسیل آرمان گرایی و شور انقلابی در جهت حل برخی از معضلات بهره مند می‌شوند چنان که کوبا با استفاده از همین رویکرد به بهبود آموزش و بهداشت کشور پرداخت.

ـ با وجود این، مطالعه دامنه فعالیت‌ها نشان می‌دهد که موارد کارکرد روحیه انقلابی در حوزه‌های معدود و با سطح دانش مشخص، بوده است. هیچ تجربه‌ای حکایت از کاربرد روحیه جهادی و انقلابی در ساختار‌های پیچیده مانند ساختار‌های سیاسی، اقتصادی که نیازمند دانش گسترده و دیدن ابعاد فراوان است، وجود ندارد. نه تنها در ایران بلکه در کشور‌هایی مانند کوبا و چین نیز موفقیتی در ساختار اقتصادی به دلیل روحیه انقلابی مشاهده نشده است. ما امروز با تورم بالا، رشد اقتصادی پایین، فساد سیستماتیک، بحران آب، مسائل زیست محیطی و مانند آن مواجه هستیم و داشتن روحیه انقلابی نتوانسته است در حل این معضلات به ما کمک کند.

ـ به عنوان نمونه، تورم به معنای افزایش سطح عمومی قیمت‌ها یک متغیر کلان است. در یک روند بلندمدت، هر گاه نقدینگی به طور نامتناسب با رشد اقتصادی رشد کند، تورم رخ می‌دهد. پس در مورد تورم، به دو جانب رشد اقتصادی و رشد نقدینگی باید توجه داشت. در این صورت پرسش این خواهد بود که چرا رشد نقدینگی بالا و رشد اقتصادی کند است؟

کسری بودجه یا همان عدم توازن هزینه‌ها و درآمد‌های دولت، یک عامل اساسی در رشد نقدینگی است. کسری بودجه به دلیل ناتوانی در مدیریت هزینه‌ها و ناتوانی در کسب درآمد اعم از درآمد‌های نفتی و مالیاتی است. در ناحیه درآمدها، به دلیل شرایط تحریمی، درآمد‌های نفتی کاهش یافته است. از طرفی ساختار نظام مالیاتی کشور در فضای دولت رانتیر شکل گرفته و از این رو، نسبت درآمد‌های مالیاتی به تولیدناخالص داخلی ایران از متوسط کشور‌های دنیا و کشور‌های در حال توسعه پایین‌تر بوده است. بررسی نهاد‌های توانمند اقتصادی که از معافیت مالیاتی برخوردارند می‌تواند تا حدی ما را به دلایل آن واقف کند. ساختار مالیاتی کشور به زیان بخش خصوصی مولد و به سود بخش دلالی بوده است. برای اصلاح این ساختار تنها روحیه انقلابی کافی نیست بلکه درک روابط پیچیده درون ساختار مالیاتی و سپس عزمی فراتر از روحیه انقلابی لازم است. کاهش درآمد نفتی نیز معلول روابط خارجی ما بوده است. دولت به ناچار دست به استقراض زده و موجبات تورم را فراهم می‌آورد. عامل دیگر افزایش نرخ ارز است که موجب افزایش هزینه‌های تولید و تورم شده و از این مسیر، تورم نیز بر رشد نقدینگی تاثیر گذارده، رابطه متقابل شکل می‌گیرد.

ـ رهبری در سال ۱۳۹۹، نارضایتی خود را از تورم و گرانی برخی کالا‌ها مانند مرغ اعلام کردند. بلافاصله اعلام شد برای تحقق فرمان رهبری، قرارگاه ۱۷ ربیع تشکیل می‌شود (خبرگزاری تسنیم، ۱۴ آبان ۱۳۹۹). قیمت مرغ در آن زمان کمتر از ۱۳ هزار تومان بود. اما رشد قیمت مرغ در اواخر سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۳۹۹، بیش از چند ده درصد بوده است. این امر بدین مفهوم است که روحیه جهادی بدون نگاه علمی و نادیده گرفتن علل پیدایش یک مشکل موجب اقدامات کم‌فایده و اتلاف منابع شده است. عدم موفقیت به دلیل دخالت دولت در تخصیص ارز و ایجاد رانت، نگاه نادرست به پدیده فساد، تقویت موقعیت واردکننده در برابر تولیدکننده داخلی بوده است. راه حل نیز دوری از شعار و داشتن تحلیل علمی و تغییر رویکرد است.

* دانشیار دانشکده اقتصاد دانشگاه مفید

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی