تیتر امروز

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
حمله ایران به اسرائیل/ خبرنگار الجزیره: ایرانی‌ها نگران وضعیت اقتصاد هستند، نه حمله اسرائیل
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

حمله ایران به اسرائیل/ خبرنگار الجزیره: ایرانی‌ها نگران وضعیت اقتصاد هستند، نه حمله اسرائیل

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شب گذشته (شنبه ۲۵ فروردین) حملات پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام داد.
گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)
مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه

گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)

در ادامه مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه درباره «گفتمان نظام سلطه جهانی» که سه قسمت قبلی را در دیدارنیوز خواندید، در قسمت چهارم و پایانی می‌توانید پاسخ...
انتخابات برای یک جناح خاص دارای معنا شده، نظارت استصوابی اصلاح شود

صوفی: در ایدئولوژی «جبهه پایداری» مردم هیچ حقی ندارند؛ فضای رکود در عرصه انتخابات حاکم است

علی صوفی فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه انتخابات بیشتر برای یک جناح خاص دارای معنا و مفهوم شده است، گفت: در حال‌حاضر فضای یاس و رکود در عرصه سیاسی به ویژه در عرصه انتخابات حاکم است. با وجود آخرین انتخاباتی که برگزار شد و سخنانی که رهبری فرمودند، اما آقایان صراحتا گفتند یکدست بودن ادامه خواهد داشت. یک طیفی در دولت و هم مجلس حضور دارند و قدرت‌نمایی می‌کنند که نام آنان جبهه پایداری است و در ایدئولوژی آنان اساسا جمهوری معنا ندارد و دنبال حکومت اسلامی با قرائت خودشان هستند و عقیده دارند همه‌چیز از طرف خدا تعیین می‌شود و مردم هیچ حقی ندارند.

کد خبر: ۱۴۹۹۰۴
۱۴:۲۱ - ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲

صوفی: در ایدئولوژی «جبهه پایداری» مردم هیچ حقی ندارند؛ فضای رکود در عرصه انتخابات حاکم است

دیدارنیوز: یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: اگر قرار است انتخابات به این شکل باشد، احزاب اصلاح‌طلب که سهل است، احزاب اصولگرا هم خیلی نمی‌توانند مطمئن باشند که می‌توانند کاندیدا‌های خودشان را معرفی کرده و رقابت کنند. مگر آنکه تحول خاصی اتفاق بیافتد. اینکه رهبر انقلاب گفتند، انتخابات باید رقابتی و پرشور باشد راه اول این است که نظارت استصوابی اصلاح شود و نقش شورای نگهبان به دوران امام برگردد.

علی صوفی فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در پاسخ به این سوال که بعد از پایان دوره قانونی جبهه اصلاحات، همچنان ترکیب جدید اعضای ۱۵ نفر حقیقی مشخص نشده است. دلیل طولانی شدن روند فعالیت جبهه چیست، گفت: بعد از پایان دوره، فرآیندی در حال طی شدن است که در این فرآیند جبهه اصلاحات قرار است کار خود را شروع کند. در کمیته ۹ نفره، احزاب و جریان‌های سیاسی نظرات و افرادی را معرفی کردند و با سازکاری که تشکیل شده قرار است به زودی با انتخاب ۱۵ نفر حقیقی، فعالیت جبهه اصلاحات شکل بگیرد؛ بنابراین جبهه اصلاحات در حال طی کردن روند طبیعی خودش است و هیچ اختلالی در روند فعالیت پیش نیامده است.

صوفی در پاسخ به این سوال که آیا اختلاف‌نظر برای انتخاب ۱۵ عضو حقیقی وجود دارد، گفت: حتما اختلاف نظر وجود دارد. اما با توجه به آن کمیته ۹ نفره که ۵ نفر توسط احزاب و ۴ نفر توسط محمد خاتمی معرفی شد، قرار است با کاهش اختلاف‌نظرها، با ساز و کار‌های مختلفی که وجود دارد، ۱۵ عضو حقیقی را تعیین کنند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این سوال که با توجه به صحبت‌های رهبر انقلاب مبنی بر شکل‌گیری انتخابات رقابتی و پرشور، اصلاح‌طلبان این میل را دارند که برای حضور پرشور در انتخابات حاضر باشند، گفت: قطعا فلسفه تشکیل احزاب، مشارکت در قدرت و کسب قدرت است. در قانون، احزاب را این‌گونه تعریف کردند که برای کسب قدرت و مشارکت در قدرت، نقد و اصلاح قدرت تشکیل می‌شوند. طبعا تنها راه حضور در قدرت برای احزاب، انتخابات است و بنابراین انتخابات موقعیت حساسی برای احزاب خواهد بود. احزاب تمام تلاش‌شان را می‌کنند که کاندیدا‌ها را به صورت حزبی یا جبهه‌ای معرفی کنند.

وی افزود: مثلا احزاب می‌توانند در جبهه اصلاحات شرکت کنند و لیست بدهند یا اگر نشد به تنهایی در انتخابات کاندیدا معرفی کنند. این فلسفه تشکیل احزاب است، اما موانعی که تا الان پیش آمده انتخابات را از معنا و مفهوم انداخته است. انتخابات باید با کاندیدا‌های احزاب مختلف، در عرصه رقابت معنا پیدا کند. امروز نه تنها کاندیدا‌های احزاب، بلکه دبیران کل احزاب هم توسط شورای نگهبان با استفاده از ابزار نظارت استصوابی ردصلاحیت می‌شوند و انتخابات بدون منطق و دلیل معنای خود را از دست داده است و به نظر می‌رسد انتخابات بیشتر برای یک جناح خاص دارای معنا و مفهوم شده است. حتی در آن جناح به شکلی رفتار شد که در انتخابات ۱۴۰۰، تنها کاندیدای اصولگرایان ابراهیم رئیسی شد.

صوفی تصریح کرد: بنابراین اگر قرار است انتخابات به این شکل باشد، احزاب اصلاح‌طلب که سهل است، احزاب اصولگرا هم خیلی نمی‌توانند مطمئن باشند که می‌توانند کاندیدا‌های خودشان را معرفی کرده و رقابت کنند. مگر آنکه تحول خاصی اتفاق بیافتد. اینکه رهبر انقلاب گفتند، انتخابات باید رقابتی و پرشور باشد راه اول این است که نظارت استصوابی اصلاح شود و نقش شورای نگهبان به دوران امام برگردد. یعنی به شکایت از عدم صلاحیت‌ها رسیدگی کند نه تعیین صلاحیت‌ها. تایید صلاحیت توسط هیات اجرایی باید صورت بگیرد و این هیات هم باید توسط فرمانداری‌ها انتخاب شوند نه شورای نگهبان؛ بنابراین اگر این حالت رخ دهد، انتخابات رقابتی، آزاد و قانونی خواهد بود و در غیر آن صورت، انتخابات غیرمنطقی و غیررقابتی خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که در میان احزاب و چهره‌های سیاسی در جریان اصلاحات این اراده وجود دارد که بتوانند با قدرت بیشتر در انتخابات شرکت کنند، گفت: در حال‌حاضر خیر. اصلا این امید وجود ندارد. یعنی بحث اراده نیست، بحث امید است. در حال‌حاضر فضای یأس و رکود در عرصه سیاسی به ویژه در عرصه انتخابات حاکم است. با وجود آخرین انتخاباتی که برگزار شد و سخنانی که رهبری فرمودند، اما آقایان صراحتا گفتند یکدست بودن ادامه خواهد داشت. یک طیفی در دولت و هم مجلس حضور دارند و قدرت‌نمایی می‌کنند که نام آنان جبهه پایداری است و در ایدئولوژی آنان اساسا جمهوری معنا ندارد و دنبال حکومت اسلامی با قرائت خودشان هستند و عقیده دارند همه‌چیز از طرف خدا تعیین می‌شود و مردم هیچ حقی ندارند.

منبع: ایلنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی