تیتر امروز

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...

«اسد» در نشست اتحادیه عرب؛ سوریه از انزوا خارج شد؟

پس از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و حضور بشار اسد در نشست سران این اتحادیه در جده عربستان، یک کارشناس مسایل غرب آسیا می‌گوید که این اتفاق مهر تاییدی بر خروج سوریه از انزوای منطقه‌ای است.

کد خبر: ۱۴۹۸۱۰
۱۱:۰۳ - ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲

«اسد» در نشست اتحادیه عرب؛ سوریه از انزوا خارج شد؟

دیدارنیوز: یک کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه محور اصلی سخنان بشار اسد در نشست سران اتحادیه عرب در «جده» عربستان در این راستا بود که کشور‌ها باید از دخالت در امور داخلی دیگر کشور‌ها خودداری کنند، اظهار کرد: با توجه به جایگاه سوریه و منطقه شامات در جهان عرب، بازگشت مجدد دمشق به اتحادیه عرب به نوعی یک مسئله هویتی نیز برای این اتحادیه محسوب می‌شود.

حسین آجرلو در مورد نشست روز گذشته اتحادیه عرب در جده و حضور بشار اسد در این اجلاس بعد از ۱۲ سال گفت: سوریه یکی از شش کشور موثر در ایجاد اتحادیه عرب بود و به طور کلی از گذشته، دارای جایگاهی خاص در جهان عرب بوده است، چنانکه «جمال عبدالناصر» پیش از این در مورد سوریه گفته بود که سوریه قلب تپنده «امت عربی» است و در همین چارچوب می‌توان بازگشت سوریه به اتحادیه عرب را یک نوع مسئله هویتی برای این اتحادیه نیز قلمداد کرد.

وی با بیان اینکه منطقه شامات که سوریه عضو آن است یکی از زیر شاخه‌های امت عربی محسوب می‌شود، ادامه داد: نبود سوریه در اتحادیه عرب در تصمیم گیری و تصمیم سازی این اتحادیه تاثیرگذار بود و این اتحادیه را از نظر هویتی نیز دچار مشکل کرده بود.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه کشورهایی، چون امارات، عربستان و مصر از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب حمایت کردند، افزود: حضور بشار اسد در اجلاس سران اتحادیه عرب و شرکت در مراسم‌هایی همچون عکس گرفتن دسته جمعی با دیگر سران شرکت کننده در این نشس، بیانگر این موضوع است که خود سوریه نیز تمایل داشت که این اتفاق بیفتد.

وی با بیان اینکه در واقع این حضور به نوعی مهر تاییدی مبنی بر خروج سوریه از انزوای منطقه‌ای نیز هست، گفت: تقریبا سران اکثر کشور‌های عربی در این اجلاس حضور داشتند، ولی حضور بشار اسد در این اجلاس بیش از همه مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت.

آجرلو با اشاره به سخنان بشار اسد در این اجلاس خاطر نشان کرد: کلیدواژه صحبت‌های بشار اسد در اجلاس سران اتحادیه عرب این بود که کشور‌های خارجی باید از دخالت در امور داخلی دیگر کشور‌ها خودداری کنند و در واقع بشار اسد با این سخنان خود به نوعی دخالت دیگر کشور‌ها در ۱۲ سال گذشته در امور داخلی این کشور را محکوم کرد.

وی همچنین با بیان این که اتحادیه عرب از گذشته یک نوع آلرژی به «عثمانی گری» داشته است، چرا که پیش از این کشور‌های عربی به نوعی تحت سلطه عثمانی بوده است، خاطر نشان کرد: بشار اسد در سخنان خود در این اجلاس تاکید کرد که کشور‌های عربی باید مراقب «نو عثمانی گری» باشند، موضوعی که به اعتقاد بشار اسد به نوعی خطر بازگشت آن احساس می‌شود.

او با بیان اینکه بشار اسد در واقع این پیام را با سخنان خود به کشور‌های عربی داد که اگر منافعی در کشوری خاصی دارند، باید آن را از طرف دیپلماسی دنبال کنند نه بحران آفرینی و دخالت کردن در امور داخلی آن کشور تصریح کرد: حدود ۱۲ سال پیش اتحادیه عرب، سوریه را از این اتحادیه اخراج کرد و اکنون سوریه همراه با نوعی از جاه و جلال به این اتحادیه بازگشته است و این به نوعی تحقیر اتحادیه عرب و شکست سیاست دخالت در امور داخلی سوریه نیز است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اهمیت شتاب گرفتن بازسازی سوریه برای بشار اسد، ادامه داد: سوریه تمایل جدی دارد که کشور‌های منطقه و عربی در بازسازی سوریه مشارکت جدی داشته باشند و در همین چارچوب بشار اسد با توجه به این نیاز حاضر شده با برخی از کشور‌ها که در طول بحران داخلی این کشور به نوعی از مخالفان وی حمایت می‌کردند، نیز وارد تعامل شود تا بتواند از پتانسیل‌های موجود برای بازسازی سوریه استفاده کند.

آجرلو همچنین با بیان اینکه یکی دیگر از موضوعات مورد توجه مقامات سوریه، بازگشت حاکمیت کامل این کشور بر تمامیت ارضی سوریه است، گفت: به نظرم اگر سوریه بتواند روند عادی سازی خود را با کشور‌های منطقه به خوبی پیش ببرد و مسائل موجود بین خود و آن‌ها را حل کند، این موضوع باعث خواهد شد که حضور آمریکایی‌ها در «شرق فرات» نیز دچار مشکل شود و شرایط به گونه‌ای به پیش رود که آمریکایی‌ها مجبور شوند اراضی که در سوریه که در اشغال خود دارند را به نظام سیاسی این کشور بازگردانند.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی