تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
صبر ما را آزمایش نکنید

هشدار چند نماینده مجلس به طالبان

پس از خودداری گروه طالبان از دادن حقابه هیرمند، مسوولان سیاسی کشورمان از جمله ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری به طالبان هشدار دادند؛ اتفاقی که با واکنش تند طالبان همراه بود و حالا تعدادی از نمایندگان مجلس به این گروه حاکم در افغانستان هشدار داده‌اند.

کد خبر: ۱۴۹۸۰۹
۱۰:۵۱ - ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲

هشدار چند نماینده مجلس به طالبان

دیدارنیوز: تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به طالبان هشدار دادند که در قبال ملت ایران دچار اشتباه نشوند.

سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان در جریان سفر به استان سیستان و بلوچستان خطاب به مقامات افغانستان گفت که به حاکمان افغانستان اخطار می‌کنم حق‌آبه مردم سیستان و بلوچستان را بدهند. اگر کارشناسان ما کمبود آب را تایید کنند حرفی نداریم وگرنه اجازه نخواهیم داد که حق مردم ما تضییع شود. دولت مصمم است حق مردم کشور را در هر کجا که باشد بگیرد. حاکمان افغانستان اخطار من را جدی بگیرند حق‌آبه هیرمند حق مردم سیستان و بلوچستان است.

واکنش قاطع و صریح ایران از سوی رئیس دستگاه اجرایی کشور به گونه‌ای بود که موجب شد تا ساعاتی بعد از آن طالبان واکنش نشان داده و با فرافکنی و با این ادعا که مقامات ایرانی ابتدا باید معلومات خود را در مورد آب هلمند (هیرمند) تکمیل نمایند، از ایران خواسته درخواستش را با الفاظ به زعم آن‌ها مناسب مطرح کند.

در عین حال امارت اسلامی افغانستان در بیانیه خود تاکید کرد که امارت اسلامی یکبار دیگر تعهد می‌دهد که با در نظر داشتن موافقت نامه آب هلمند (هیرمند) تمام تلاش خویش را انجام می‌دهد که آب تعهد شده به مردم ایران برسد.

در همین زمینه حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نسبت به واکنش طالبان به اخطار رئیس‌جمهور برای عمل به تعهدات خود در زمینه آب، در صفحه توییتر خود نوشت: در ماه‌های اخیر مکررا از ملامتقی سرپرست وزارت خارجه افغانستان خواستم طبق عهدنامه هیرمند، به تعهدات خودشان عمل کنند و امکان بازدید هیات‌های فنی و سنجش میزان آب را فراهم کنند، که نکردند. سیستان از خشکسالی رنج می‌برد. ملاک بود و نبود آب، بازدید فنی و عینی است و نه صدور بیانیه سیاسی.

بعد از واکنش طالبان به صحبت‌های رییس جمهور، تعدادی از نمایندگان مجلس در صفحات شخصی خود واکنش متقابلی داشتند که در زیر می‌خوانید:

مصطفی میرسلیم نماینده تهران: «حقابه قراردادی ما از ⁧هیرمند⁩ برای سیستان حیاتی است. دولت افغانستان باید مسئولیت قراردادی خود را بپذیرد و کتمان حقیقت نکند.»

جلیل رحیمی جهان آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی: «ادبیات و رفتار گروهک طالبان قابل پیش بینی بود تحجر، حماقت و بی توجهی به قوانین بین المللی در ذات این تربیت یافتگان سرویس‌های امنیتی غرب است؛ نه ما اشرف غنی هستیم و نه نیرو‌های ما سربازان فراری امریکا؛ به طالبان هشدار می‌دهیم در قبال ملت ایران دچار اشتباه نشوند و صبر ما را آزمایش نکنند.»

سمیه رفیعی رییس فراکسیون محیط زیست: «اخطار صریح رئیس جمهور، ورود جدی معاون اول، پیگیری وزرای نیرو و امور خارجه در خصوص حق‌آبه هیرمند نشان از عزم جدی رأس تا ذیل دولت برای احقاق حق مردم سیستان است. ‏حقی که در ۸ سال برایش هیچ تدبیری نشد، اما در دولت مردمی عزمی دیگر است.»

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی