تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...

مطالبه یک صنف برای اجرای قانون در نظارت بر ساخت مسکن ملی

انجمن صنفی مهندسان مشاور خراسان رضوی از متولیان نهضت ملی مسکن در استان خواسته است که براساس قانون از مشاوران ذیصلاح برای نظارت بر اجرای این طرح استفاده کنند، موضوعی که به نظر می‌رسد در این طرح ملی رعایت نمی‌شود.

کد خبر: ۱۴۹۳۲۳
۱۵:۵۶ - ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲

مطالبه یک صنف برای اجرای قانون در نظارت بر ساخت مسکن ملی

 

دیدارنیوز: این موضوع در نشست اخیر شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در حضور استاندار خراسان رضوی و سایر مسوولان مرتبط مطرح شد و از جهات مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفت، در واقع مساله یک مطالبه صنفی برای احقاق حقوق مشاورانی بود که می‌خواستند قانون به درستی اجرا شود و نظارت درست بر اجرای طرح نهضت ملی مسکن انجام گیرد، به ویژه اینکه از تکرار مشکلات مسکن مهر در این طرح ملی بیم داشتند.

به گفته رییس انجمن صنفی مهندسان مشاور خراسان رضوی و به استناد ماده ۳۴ احکام دائمی و آیین نامه اجرایی آن که از سال ۱۴۰۰ ابلاغ شده است، همه طرح‌هایی که از وجوه عمومی استفاده می‌کنند الزاما باید از مشاوراین و پیمانکارانی که صلاحیت آنان از سوی سازمان برنامه و بودجه تایید شده است، بهره بگیرند که طرح نهضت ملی مسکن نیز مشمول همین قانون می‌شود.

"عباس غیب دوست" اظهار داشت: متاسفانه تجربه طرح مسکن مهر وجود دارد که نظارت‌های ناکافی بر آن تبعاتی را به لحاظ کیفی برای این طرح به همراه داشته است و از این سرمایه ملی به درستی استفاده نشد، حال اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی نیز از مشاوران تایید صلاحیت شده سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان برای نظارت بر اجرای این طرح بهره نمی‌گیرد و طبق روال گذشته این موضوع از مسیر سازمان نظام مهندسی ساختمان طی می‌شود.

این موضوع پیش از این در دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی مطرح و از سوی مسوولان مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

مسوول دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی در این باره به ایرنا گفت: وجوه عمومی عبارت است از نقدینه‌های مربوط به وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی و شرکت‌های دولتی و نهاد‌ها و موسسات عمومی غیردولتی و موسسات وابسته به سازمان‌های مذکور که متعلق به حق افراد و موسسات خصوصی نیست.

علی اکبر لبافی افزود: منشا تحصیل این وجوه منحصرا برای مصارف عمومی به موجب قانون قابل دخل و تصرف است، که در صورت استفاده این نهاد‌ها از آن باید مشمول ضوابط نظام فنی و اجرایی کشور می‌شود و براساس آیین نامه ماده ۳۴ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور نظام فنی و اجرایی یکپارچه و تصویب نامه هیات وزیران و قوانین جاری انجام شود.

وی اضافه کرد: براین اساس لازم است همه تامین کنندگان کالا و خدمات در طرح‌ها و پروژه‌های سرمایه گذاری دستگاه‌های اجرایی، وزارتخانه ها، موسسات و شرکت‌های دولتی دارای صلاحیت از نظام فنی و اجرایی باشند و به منظور انجام خدمات طراحی و نظارت و اجرای پروژه‌ها از مشاوران و پیمانکاران دارای صلاحیت از سازمان برنامه و بودجه استفاده کنند.

وی ادامه داد: در خصوص لزوم اجرای ماده ۳۴ قانون احکام دائمی توسعه و استفاده از مشاوران و پیمانکاران ذیصلاح در طرح اقدام ملی مسکن، دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی با بررسی جمع جهات و جمع‌بندی نظرات مسوولان، پیشنهاد‌هایی ارایه کرده است.

لبافی افزود: از جمله این پیشنهاد‌ها این است که "با توجه به تکالیف و شفافیت موضوع اداره کل راه و شهرسازی استان، مقدمات همکاری آن با شرکت‌های مهندسان مشاور مورد تایید سازمان برنامه و بودجه استان در مباحث نظارت بر پروژه‌ها و طرح اقدام ملی مسکن به عنوان ناظر بر طرح با همان مبالغی که توسط شرکت‌های دارای پروانه نظام مهندسی استان تاکنون انجام گرفته، به لحاظ تکالیف قانونی و لزوم استفاده از این دسته شرکت‌ها را فراهم نماید.

"احمد نجاری مقدم"، معاون برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی نیز با تاکید بر صراحت قانون و الزام اجرای آن گفت: هر موضوعی که بخشی از آن حتی از وجوه عمومی دولت استفاده شود، مشمول نظام فنی و اجرایی است و دستگاه‌های اجرایی مکلف هستند از مشاوران و پیمانگاران دارای رتبه استفاده کنند، ماده ۳۴ و ماده ۴۵ قانون احکام دائمی و آیین نامه اجرایی مرتبط با این موضوع هم روی آن صحه می‌گذارد.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی نیز در پاسخ به این مطالبه صنفی به ایرنا گفت: در بخشی از طرح نهضت ملی مسکن که به صورت انبوه سازی اجرا می‌شود، پروانه مشاوران و پیمانکاران توسط مراجع مربوط به ویژه کانون انبوه سازان صادر می‌شود، اما پس از ارزیابی توانمندی آن‌ها انتخاب پیمانکاران واجد شرایط با ساز و کار‌های قانون توسط این اداره کل انجام و پس از انعقاد قرارداد ساخت بخشی از پروژه‌ها توسط آن‌ها انجام می‌گیرد.

محمدعلی منصوری افزود: در بخش گروه ساخت این طرح که توسط مردم اجرا می‌شود، مشاوران و پیمانکاران سازمان نظام مهندسی ساختمان تحت کارگزاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بر آن نظارت می‌کنند و نظارت مضاعف توسط مشاوران ذیصلاح و مورد تایید سازمان برنامه و بودجه انجام می‌گیرد.

وی اضافه کرد: هم اکنون نیز از مشاوران واجد شرایط و ذیصلاح برای انجام نظارت مضاعف در اجرای طرح نهضت ملی مسکن در مناطق مشهد، نیشابور، سبزوار، طرقبه و ... استفاده شده است، لذا این گونه نیست که از این دسته مشاوران بهره گرفته نشده یا ماده ۳۴ قانون احکام دائمی اجرا نشود.

رییس انجمن صنفی مهندسان مشاور خراسان رضوی در واکنش به پاسخ معاون اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: شرکت‌های مهندسان مشاور در استان حدود ۲۵۰ شرکت هستند که عمدتا جزو شرکت‌های متوسط و کوچک به شمار می‌روند.

عباس غیب دوست گفت: طراحی و نظارت اصلی بر نحوه اجرای طرح توسط سازمان نظام مهندسی انجام می‌شود، منتها آقایان آمده اند ۲ مشاور برای نهضت ملی مسکن در نظر گرفته اند به این معنا که نظارت مضاعف، که جزو وظایف کارفرمایی است توسط مهندسان مشاور انجام می‌گیرد، اما اصل طراحی و نظارت توسط همان مشاوران سازمان نظام مهندسی انجام می‌شود.

از آنجا که موضوع مزبور در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی به نتیجه نرسید، مقرر شد موضوع با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی در کمیته ویِژه‌ای مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

منبع: ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی