تیتر امروز

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...
بازتاب منفی اظهارات یک نماینده مجلس درباره رسوایی شاسی بلند

چرا سود ۱ میلیاردی نمایندگان «گدابازی» است؟/ از اعطای زمین تا پرونده املاک شهرداری قالیباف

یک رسانه پس از اعتراض عجیب و سوال‌برانگیز فریدون عباسی، نماینده مجلس انقلابی به جنجال واگذاری رانتی خودروهای شاسی بلند به تعدادی از نمایندگان، نوشت: «دریافت خودروی ۲ میلیارد تومانی به قیمت کارخانه از نظر برخی از آن‌ها «گدابازی» است؛ هرچند ظاهرا برخی از این نمایندگان دست رد به سینه هیچ پیشنهادی نمی‌زنند.»

کد خبر: ۱۴۹۲۵۶
۱۲:۱۰ - ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲

رسوایی شاسی‌بلند؛ چرا سود ۱ میلیاردی نمایندگان «گدابازی» است؟

دیدارنیوز: یکی از نمایندگان مجلس به خبر واگذاری رانتی خودرو به نمایندگان واکنش عجیبی نشان داده و آن را مصداق «گدابازی» خوانده است.

سابقه برخی نمایندگان در دریافت تسهیلات رانتی و بدون نوبت نشان می‌دهد، عبارت «گدابازی» پر بیراه نیست.

پایگاه خبری رویداد۲۴ بخش‌هایی از رانت‌هایی که در دوره‌های مختلف به برخی نمایندگان داده شده را بازخوانی کرده تا مشخص شود رقم ۵۰۰ میلیون در مقابل آن‌ها چیزی نیست و مصداق همان «گدابازی» است.

در این مطلب آمده است: «فریدون عباسی گفته «نظام روزانه‌ای و دقیقه‌ای هزینه می‌کند تا این نماینده در مجلس بنشیند این همه کارمند، خودرو و ساختمان که نگهداری همه این‌ها هزینه است، چقدر پول هواپیما داده می‌شود و چقدر پول دفاتر نمایندگان است. چرا باید این گدابازی‌ها را درآوریم و به ماشین شاسی بلند گیر بدهیم؟ مگر قیمت ماشین شاسی بلند چقدر است؟» فریدون عباسی گفته اینکه یک کسی رفته چیزی را آورده و در اختیار نمایندگان مجلس گذاشته «یک روال اداری بوده» و برخی از نماینده‌ها در این مسیر رفتن و خودرو را گرفتند حدود ۷۵۰ میلیون تومان پول دادند.

مطلب مرتبط:

«گدا بازی» ۲ میلیاردی!

در زمان واگذاری خودرو‌های فیدیلیتی و دیگنیتی به نمایندگان یعنی در تابستان ۱۴۰۱، قیمت این خودرو‌ها در بازار کمی بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بوده است. این یعنی حداقل ۵۰۰ میلیون تومان سود ناشی از مابه‌التفاوت قیمت کارخانه و بازار این خودرو‌ها عاید نمایندگان شده است. سال ۱۴۰۱ حداقل حقوق کارگران در قانون کار با احتساب مزایای مستمر چیزی حدود ۵ میلیون و پانصد هزار تومان بوده است. ۵۰۰ میلیون تومان معادل حقوق سالانه هشت کارگر در همین سال است. اگر مبنا را قیمت سال ۱۴۰۲ در نظر بگیریم، قیمت کارخانه فیدلیتی ۱ میلیارد و ۱۶۴ میلیون تومان است و قیمت بازار آزاد، ۲ میلیارد و ۱۶۰ میلیون تومان است؛ این یعنی تفاوت قیمت و سود آن حدود ۱ میلیارد تومان (۹۹۶ میلیون تومان) است.

سود نمایندگان از دناپلاس چقدر بود؟

سابقه نمایندگان مجلس در گرفتن اقلام و وام‌های مختلف طولانی است. جالب اینجاست بدانید موارد قبلی (که به رسانه‌ها راه پیدا کرده بود) سودی به مراتب کمتر از خودرو‌های واگذار شده شرکت بهمن خودرو نصیب آن‌ها کرده بود، اما هیچ یک از آن‌ها دست رد به سینه آن نزده بود.

مهر ماه ۹۹ خبر واگذاری دنا پلاس به نمایندگان منتشر شد. در آن زمان یکی از نمایندگان توضیح داده بود که این خودرو به قیمت ۳۰۲ میلیون تومان و با اقساط سه ساله به آن‌ها واگذار شده است. در زمان واگذاری این خودروها، قیمت دنا پلاس در بازار به ۶۰۰ میلیون تومان رسیده بود. در همان زمان نماینده قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی گفته بود «من برای رفتن به مناطق کوهستانی و روستایی شاسی بلند می‌خواهم، اگر این ماشین را بفروشم با ۴۰۰ میلیون تومان اضافه هم نمی‌شود شاسی بلند خرید...»

وام ودیعه مسکن نمایندگان مجلس

این تنها تسهیلات رانتی نبوده که نمایندگان دریافت کرده بودند. درابتدای مجلس طبق روال هر دوره از نمایندگی، ۲۰۰ میلیون تومان بابت ودیعه مسکن به اکثر نمایندگان پرداخت شده بود. خبرگزاری تسنیم در ابتدای مجلس یازدهم گزارشی منتشر کرد و نوشت بسیاری از بهارستان‌نشین‌ها نسبت به کم بودن این مبلغ برای اجازه منزل در تهران شکایت کرده بودند و به همین دلیل «وام دیگری به مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان در قالب وام ضروری» به نمایندگان پرداخت شد.

در همان زمان محاسبات نشان می‌داد بازپرداخت وام‌های اعطا شده به نمایندگان با حقوق مصوب آن‌ها در طول چهار سال دوره نمایندگی همخوانی ندارد؛ به این معنا که اگر یک نماینده مجلس می‌خواست ۸۰۲ میلیون تومان دریافتی را بدون هیچ سود تسهیلاتی به مجلس طی ۴۵ ماه برگرداند باید ماهیانه بیش از ۱۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قسط می‌داد. میزان این قسط در صورتی که زمان بازپرداخت را سه ساله (۳۶ ماه) در نظر بگیریم، مبلغی در حدود ۲۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در هر ماه می‌شد! این در حالی است که حقوق ماهانه مجلسی‌ها در سال ۱۳۹۸ حدود ۹ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان و سال ۱۳۹۹، میزان حقوق ماهانه مجلسی‌ها به ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسیده بود. (البته نمایندگان ردیف‌های دیگری برای هزینه رفت‌وآمد، استخدام منشی، اجاره دفتر، اجاره منزل در تهران و قبض موبایل، ذیل ردیفی به نام «هزینه دفاتر» هم دریافت می‌کنند.) با این وصف هر نماینده باید دو برابر حقوق هر ماهش را صرف بازپرداخت این تسهیلات می‌کرد. این حساب و کتاب‌ها نشان می‌دهد نه در مورد میزان تسهیلات دریافتی و نه در مورد بازپرداخت تسهیلات، همه حقیقت گفته نشده بود، اما آنچه مسلم است اینکه نمایندگان به این تسهیلات «نه» نگفته بودند.

اعطای زمین خیابان سعادت آباد و الهیه به نمایندگان

سال ۸۶ سه هزار متر زمین در خیابان سعادت آباد تهران به یکی از نمایندگان وقت مجلس برای ساخت حسینیه اعطا شده بود که بعد‌ها مشخص شد این زمین توسط این نماینده به دو نفر دیگر منتقل شده و این دو نفر هم از شهرداری وقت منطقه دو تهران جواز ساختمانی با کاربری مسکومی را دریافت کردند.

آذرماه سال گذشته ابوترابی نماینده نجف‌آباد در مجلس دست به یک افشاگری دیگر زد و گفت ۱۳ تن از نمایندگان دوره قبل مجلس به این دلیل رد صلاحیت شدند که در منطقه الهیه تهران زمین دریافت کرده بودند. به گفته این نماینده مجلس، نمایندگانی که رد صلاحیت شدند ۲۸۷ متر خانه در الهیه تهران با بازپرداخت ۵ ساله از وزیر راه و شهرسازی گرفته بودند تا برای استیضاح نشدن وزیر رای جلب کنند.

املاک نجومی شهرداری تهران

در بررسی‌های پرونده املاک نجومی شهرداری قالیباف دست‌کم یکی از روسای کمیسیون‌های مجلس به اتهام فساد مالی تحت پیگرد قانونی قرار گرفته بود. مصطفی میرسلیم نماینده مجلس یازدهم مدعی بود یکی از روسای کمیسیون‌های دوره قبل، ۶۵ میلیارد تومان گرفته تا طرح تحقیق و تفحص شهرداری، با «بده بستان» از دستور کار مجلس خارج شود.

۵۰۰۰ دلار برای انصراف از استیضاح کردان

در جریان استیضاح علی کردان وزیر کشور احمدی نژاد، چند نماینده مجلس مدیر کل دفتر دولت در پارلمان را متهم کردند که با پرداخت چک هاى پنج میلیون تومانى (معادل ۵۰۰۰ دلار آن زمان که به قیمت امروز بیش از ۲۵۰ میلیون تومان است) در قالب کمک به مساجد، اقدام به دریافت امضاء از نمایندگان براى پس گرفتن استیضاح وزیر کشور کرده است.

این‌ها تنها نمونه‌های کوچکی از دسترسی برخی نمایندگان به رانت در دوره فعالیتشان در مجلس است که به رسانه‌ها راه پیدا کرده. طبیعی است با این اعداد و ارقام، دریافت خودروی ۲ میلیارد تومانی به قیمت کارخانه از نظر برخی از آن‌ها «گدابازی» است؛ هرچند ظاهرا برخی از این نمایندگان دست رد به سینه هیچ پیشنهادی نمی‌زنند.»

منبع: رویداد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی