تیتر امروز

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوادزهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
گزارشگر ویژه سازمان ملل اعلام کرد

حاکمیت طالبان کاملا «زن‌ستیزانه» است

پس از رفتارهای وحشیانه و قوانین من‌درآوردی گروه مسلح طالبان که موجی از محدودیت و خانه‌نشینی را برای دختران و زنان افغانستانی در پی داشته، گزارشگر ویژه سازمان ملل حاکمیت طالبان را کاملا «زن‌ستیزانه» عنوان کرد.

کد خبر: ۱۴۹۱۵۲
۱۷:۵۸ - ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲

حاکمیت طالبان کاملا «زن‌ستیزانه» است

دیدارنیوز: گزارش اولیه هیات سازمان ملل متحد از سفر به افغانستان که توسط ریچارد بنت و رییس کار گروه تبعیض علیه زنان تهیه شده، نشان می‌دهد که «طالبان با افراطی‌ترین شکل زن‌ستیزی حکومت می‌کنند.»

به نقل از خبرگزاری افق‌نیوز، ریچارد بنت، گزارشگر ویژه حقوق بشری سازمان ملل متحد برای افغانستان و دوروتی استرادا تانک، رییس گروه کاری تبعیض علیه زنان و دختران سازمان ملل، روز جمعه گزارش اولیه خود را از وضعیت افغانستان زیر سلطه طالبان ارائه کردند.

سفر این هیات به افغانستان از ۲۷ آوریل تا چهارم مه در شرایطی صورت گرفت که طالبان دستور منع کار زنان برای سازمان ملل در امور بشردوستانه را صادر کردند.

این هیات علاوه بر کابل، از مزار شریف مرکز ولایت بلخ نیز دیدن کرده است.

این هیات می‌گوید: «می‌خواهیم به همه این زنان و دختران شجاع و الهام‌بخش افغان که با وجود حاکمیت توتالیتر و فضای ترسناک، به مقاومت و مبارزه طاقت‌فرسا برای کرامت انسانی خود ادامه می‌دهند، ادای احترام کنیم.»

به گفته گزارشگران سازمان ملل طالبان با «افراطی‌ترین اشکال زن‌ستیزی حکومت می‌کنند و پیشرفت نسبی را به سوی برابری جنسیتی که در دو دهه گذشته به دست آمده از بین برده‌اند. طالبان تفسیر‌های خاصی از دین، ظاهرا اکثریت افغان‌ها هم‌عقیده نیستند را تحمیل می‌کنند.»

زنانی که با این هیات در افغانستان دیدار داشته‌اند گفتند که «ما زنده‌ایم؛ اما زندگی نمی‌کنیم.»

این هیات می‌گوید: «جامعه بین‌المللی نمی‌تواند چشم خود را ببندند. موضوع حقوق زنان و دختران در افغانستان و حضور معنادار آن‌ها در هر بحثی باید همچنان به عنوان بالاترین اولویت در دستورکار بین‌المللی باشد. زنان و دختران نباید ابزار مقاصد سیاسی شده و هرگز نباید به عنوان ابزار چانه‌زنی مورد استفاده قرار بگیرند.»

گزارش کامل این هیات بر اساس قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل در ماه ژوئیه به پنجاه و سومین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه خواهد شد.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی