تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.

نگرانی برخی صنوف از حذف شدن از صندوق اعتباری هنر

برخی صنوف از حذف شدن از صندوق اعتباری هنر ابراز نگرانی می‌کنند اما نماینده خانه سینما می‌گوید که هیچ حذفی صورت نگرفته و نگرانی‌ها بی اساس است.

کد خبر: ۱۴۹۱۱۹
۰۹:۴۸ - ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲

نگرانی برخی صنوف از حذف شدن از صندوق اعتباری هنر

دیدارنیوز: برخی اصناف خانه سینما همچنان نگران لغو بیمه اعضایشان هستند و در اینباره هربار توضیحات و ادعا‌های ضد و نقیضی مطرح می‌شود با این همه نماینده خانه سینما این نگرانی‌ها را بی‌اساس دانسته و عنوان کرد هیچ نامی از فهرست بیمه تکمیلی صندوق هنرمندان حذف نشده است.

چندی پیش شائبه‌ای درباره لغو عضویت برخی سینماگران از صندوق اعتباری هنر مطرح شد که در نهایت با ارائه توضیحاتی از سوی مسئولان مربوطه مشخص شد طبق قواعدی که صندوق اعتباری هنر برای احراز هویت حرفه‌ای افراد در نظر گرفته، اعضا موظف به بارگذاری اطلاعاتی در سامانه مربوطه هستند و عدم ارائه اطلاعات لازم منجر به تعلیق عضویت می‌شود.

چند روز پیش فهرستی از نام برخی سینماگران در رسانه‌های مختلف منتشر شد که عضویت این افراد در صندوق اعتباری هنر لغو شده است که در نهایت نماینده خانه سینما در صندوق اعتباری هنر با انتشار یادداشتی عدم بارگذاری مستندات در سامانه صندوق اعتباری هنر را دلیل‌عدم تمدید عضویت برخی افراد عنوان کرد و لغو عضویت را از اساس کذب دانست. با این حال همچنان نگرانی‌هایی درباره عضویت برخی صنوف در صندوق اعتباری هنر وجود دارد که به نظر می‌رسد طبق اساسنامه صندوق، هنرمند شناخته نمی‌شوند. مجید امانی‌زاده (رئیس صنف مدیران و دستیاران تدارکات سینما) در این‌باره گفت: لیستی ۴۵ نفره در بهمن ماه سال گذشته از طرف صندوق اعتباری هنر به خانه سینما ارائه شد که طبق گفته صندوق، بیمه این افراد لغو شده است، ولی چند روز پیش کریمی گفت که ما بیمه هیچکسی را لغو نکرده‌ایم. این ادعا در حالی مطرح شده که به عنوان مثال یکی از اعضای صنف مدیران و دستیاران تدارکات چهار ماه است که بیمه‌اش لغو شده و با وجود رایزنی‌هایی که داشتیم این مشکل همچنان حل نشده است.

امانی‌زاده تأکید کرد: برخلاف آنچه که گفته می‌شود، مشکل صنف ما نقص مدارک نیست بلکه صندوق اعتباری هنر بر اساس اساسنامه‌ای که دارد؛ به طور کل برخی اصناف مثل دستیاران فیلمبردار، لابراتوار، مدیران سینما و چند صنف دیگر را جزو هنرمندان نمی‌داند و از قرار معلوم باید بیمه این افراد لغو شود.

مطلب مرتبط:

مسئولان صندوق اعتباری هنر چه می‌کنند؟

وی افزود: البته هنوز کل صنف ما از صندوق حذف نشده است، اما بیش از یک سال پیش که نزد معاون صندوق رفتم، ایشان به من گفتند که سال آینده احتمال دارد تمام عضویت‌های صنف شما را لغو کنیم چراکه نام این صنف در آیین‌نامه ما عنوان نشده است. از اعضای صنف ما چند نفر هستند که به بیماری سرطان مبتلا شده‌اند و مدتی است تحت درمان قرار دارند و یا برخی افراد بیماری‌های سختی دارند که پس از سال‌ها فعالیت در این حوزه نیازمند خدمات بیمه هستند و این بی‌عدالتی‌ست که به یکباره ما را از صندوق حذف کنند.

رئیس صنف مدیران و دستیاران تدارکات سینما تصریح کرد: ما سال‌ها در سینما زحمت کشیده‌ایم و حق داریم همانند دیگر سینماگران از خدمات بیمه‌ای بهره‌مند شویم. برخی صنوف امروز در صندوق اعتباری هنر عضو هستند که اصلاً نمی‌توان آن‌ها را هنرمند دانست، اما متأسفانه سختگیری درباره مفهوم هنرمند بودن یا نبودن فقط متوجه صنف ما شده و ما را پس از سال‌ها کار به این وضعیت رسانده‌اند. ما امروز نگران آینده‌مان هستیم و من به عنوان رئیس این صنف هر وقت می‌شنوم که یکی از همکاران برای درمان به بیمارستان مراجعه کرده، ترس وجودم را می‌گیرد که مبادا بیمه او را لغو کرده باشند. من به شخصه بیمه تأمین اجتماعی‌ام را از صندوق اعتباری حذف کرده‌ام، اما از حق اعضای صنفم نمی‌گذرم.

وی افزود: دوستان مدعی هستند که بیمه هیچکس در صندوق اعتباری هنر قطع نشده، اما من لیستی ۴۵ نفره از اعضای صنف دارم که به تأیید یکی از معاونان صندوق عضویت‌شان تعلیق و برخی بیمه‌شان قطع شده است. قرار بود آقای کریمی ۲۴ فروردین به شورای مرکزی بیاید و با روسای صنوف صحبت کند، اما نیامدند و یکی از معاونانشان آمدند و گفتند تعداد ۴۵ نفر از هنرمندان بیمه‌شان لغو شده و یکی از این ۴۵ نفر مربوط به صنف ما می‌شد و هنوز مشکل ما حل نشده است.

امانی‌زاده در پایان گفت: هر سال وزارت ارشاد برای بیمه اعضای ضعیف خانه سینما مبلغی را در نظر می‌گرفت که سال گذشته این اتفاق رخ نداد. برای بیمه تکمیلی اعضای ضعیف خانه سینما سال گذشته توسط رایزنی‌هایی که یکی از بازیگران پیشکسوت با یک موسسه خیریه داشت مبلغی حدود ۷۰۰ میلیون تومان به حساب صندوق اعتباری هنری واریز شد، اما هنوز هم تا جایی که می‌دانم صندوق آماری از آن پول ارائه نداده است.

همه کسانی که شماره نظام سینمایی دارند می‌توانند در صندوق عضو شوند

با این وجود محسن ملکی (نماینده خانه سینما در صندوق اعتباری هنر)، درباره حذف برخی صنوف خانه سینما از صندوق اعتباری هنر اظهار داشت: هیچ قراری بر حذف هیچ صنفی وجود ندارد، اما صندوق اعتباری هنر آیین‌نامه‌ای درباره نحوه عضویت افراد دارد که اگر اشتباه نکنم سال ۱۳۹۵ که خانه سینما در آستانه بازگشایی بود، نوشته شده و متأسفانه نام برخی صنوف در این آیین‌نامه مطرح نشده است. ما این مشکل را با صندوق در میان گذاشته‌ایم و قرار است که آیین‌نامه تغییر کند و به مرور این مشکل حل خواهد شد.

ملکی خاطرنشان کرد: درباره صنوفی مثل دستیاران کارگردان، دستیاران تدارکات و دستیاران فیلمبردار و به طور کل صنوفی که دستیار دارند توافقاتی با صندوق صورت گرفته و اصلاً قرار بر لغو و حذف افراد و صنوف نیست، اما اعضا باید در هنگام بارگذاری مدارکشان، مدارکی بارگذاری کنند که مورد تأیید صندوق باشد و نشان‌دهنده فعال بودنشان باشد.

وی افزود: مشکل اصلی در کامل نبودن مدارک بوده و هیچ‌گاه صندوق صنفی را به طور کل حذف نکرده است. طبعا هرکس که عضو خانه سینما است و شماره نظام سینمایی دارد، می‌تواند عضو صندوق اعتباری هنر شود. به تازگی لیستی هم از افرادی که پرونده‌هایشان نقص داشت به صندوق ارائه داده‌ایم و به مرور مشکل همه افراد حل خواهد شد.

ملکی در پایان تأکید کرد: اگر اعضای خانه سینما پرونده‌هایی که بارگذاری کرده‌اند مورد تأیید بوده به هیچ‌وجه بیمه‌شان لغو نشده و حتی کسانی که در مدارکشان نقصی وجود دارد هم بیمه‌شان لغو نشده و با بارگذاری مجدد مدارک این مشکل حل می‌شود. من از کریمی و حیدری (معاونان صندوق) و پوراحمدی (مدیرعامل صندوق) این اطمینان را می‌دهم که بیمه هیچکسی لغو نشده است و به همه اعضای خانه سینما می‌گویم هر کس مشکلی در این مورد دارد می‌تواند با من تماس بگیرد و شخصاً مشکلی که برای ایشان به وجود آمده را پیگیری می‌کنم.

منبع: ایلنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی