تیتر امروز

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...

بیانیه مشترک جمهوری اسلامی و سوریه/ رئیسی: ایران درختی تناور است

در پایان سفر رسمی دو روزه ابراهیم رئیسی به سوریه، که به دعوت بشار اسد رئیس جمهور این کشور انجام شد، دو کشور بیانیه مشترکی منتشر کردند. ابراهیم رئیسی همچنین پس از بازگشت به تهران درباره این سفر گفت: امروز مردم سوریه و منطقه باور دارند که جمهوری اسلامی ایران ستونی مستحکم و درختی تناور با ریشه‌هایی عمیق در زمین و شاخه‌هایی بلند در آسمان است که می‌توانند به آن اتکا و اعتماد کنند.

کد خبر: ۱۴۹۰۹۴
۰۹:۲۵ - ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲

بیانیه مشترک جمهوری اسلامی و سوریه

دیدارنیوز: رئیس جمهور با اشاره به اینکه امروز مردم سوریه و منطقه باور دارند که ایران ستونی مستحکم است که می‌توانند به آن اتکا و اعتماد کنند، اظهار داشت: در نشست با گروه‌های مختلف مقاومت، شاهد بودیم که این گروه‌ها با وجود سلایق مختلف، اما در این سخن اتفاق نظر داشتند که می‌توان به ایران اعتماد و اتکا کرد.

ابراهیم رئیسی بامداد جمعه در بدو ورود به تهران در گفتگو با خبرنگاران در تشریح نتایج و دستاورد‌های سفر رسمی دو روزه و فشرده خود به سوریه گفت: بعد از ۱۲ سال مقاومت مردم و دولت سوریه در مقابل توطئه‌ها و فتنه‌های دشمنان و حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از این مقاومت و ایستادگی، این سفر اهمیت بالایی برای دو کشور و منطقه داشت.

رئیس جمهور این سفر را نقطه عطفی در گسترش روابط اقتصادی، تجاری، سیاسی و امنیتی ایران و سوریه توصیف و تصریح کرد: این سفر همچنین به نحوی تقدیر از مقاومت مردم و دولت سوریه در مقابل هجمه‌های سخت دشمنان بود.

رئیسی افزود: امروز بعد از ۱۲ سال مقاومت، تغییر شرایط برای مردم سوریه و منطقه کاملا مشهود است و با وجود اهمیت همیشگی مسائل و مناسبات امنیتی، اما مسائل و تعاملات اقتصادی و تجاری در حال قرار گرفتن در دستور کار نخست سوریه و کشور‌های منطقه است.

رئیس جمهور با بیان اینکه ایران و سوریه ظرفیت‌ها و زمینه‌های خوبی برای تبادل و همکاری با یکدیگر در راستای ارتقای سطح روابط اقتصادی و تجاری دارند، اظهار داشت: در چند دیداری که با بشار اسد داشتم، عمدتا مسائل اقتصادی و تجاری و تبادل ظرفیت‌های متقابل دو کشور مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.

رئیسی خاطرنشان کرد: موضوع همکاری در زمینه تولید و توزیع انرژی، تسهیل همکاری‌های اقتصادی و تجاری با تاسیس بانک و بیمه مشترک و به صفر رساندن تعرفه‌های تجاری میان دو کشور، تقویت و گسترش ترانزیت میان ایران، عراق و سوریه، تلاش طرف سوری و مساعدت ایران برای احیای ظرفیت‌های کشاورزی، صنعتی و انرژی سوریه پس از جنگ و تسهیل سفر‌های زیارتی میان دو کشور از جمله محور‌های ۱۵ سند همکاری بود که میان دو کشور به امضا رسید.

رئیس جمهور با اشاره به اراده جدی ایران و سوریه برای توسعه روابط و اجرای توافقنامه‌های فیمابین گفت: در برخی بخش‌ها کار اجرای موافقتنامه‌ها از همان سوریه آغاز شد و مسئولان ایرانی در تماس با داخل کشور کار اجرا را آغاز کردند و امیدواریم این توافقات هر چه سریع‌تر به طور کامل اجرایی و عملیاتی شوند.

رئیسی جلوه دیگر این سفر را دیدار و بعضا مواجهه خود با مردم سوریه عنوان کرد و افزود: در دیدار‌ها و نیز دو مواجهه برنامه‌ریزی نشده‌ای که با مردم سوریه در بدو ورود و نیز در بازار حمیدیه داشتیم، شاهد علاقه فراوان سوری‌ها به جمهوری اسلامی ایران و ابراز ارادت آن‌ها به رهبر معظم انقلاب اسلامی بودیم و این ارتباط قلبی از جلوه‌های بسیاری زیبایی بود که از جای‌جای سوریه نسبت به هیئت ایرانی و جمهوری اسلامی ایران گزارش می‌شد.

رئیس جمهور اضافه کرد: امروز مردم سوریه و منطقه باور دارند که جمهوری اسلامی ایران ستونی مستحکم و درختی تناور با ریشه‌هایی عمیق در زمین و شاخه‌هایی بلند در آسمان است که می‌توانند به آن اتکا و اعتماد کنند.

رئیسی اظهار داشت: در نشست با گروه‌های مختلف مقاومت، شاهد بودیم که این گروه‌ها با وجود سلایق مختلف، اما در این سخن اتحاد و اتفاق نظر داشتند که به قول شهید سلیمانی جمهوری اسلامی حرم است و می‌توان به او اعتماد و اتکا کرد؛ همه گروه‌های مقاومت تاکید داشتند که ایران از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی با همه وجود از جریان مقاومت دفاع و حمایت کرده است.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه امروز جبهه مقاومت به جریانی مستحکم و شکست‌ناپذیر تبدیل شده که معادلات را در منطقه و جهان تغییر داده است، تصریح کرد: نشانه‌های این تغییر کاملا قابل رصد و مشاهده است، چه اینکه امروز در فلسطین دیگر ابتکار عمل در دست مجاهدان حاضر در میدان بوده و مذاکرات و قرارداد‌ها دیگر اعتباری ندارد چرا که اسرائیل نیز همواره عدم پایبندی خود به این مذاکرات و قرارداد‌ها را نشان داده است.

رئیسی در پایان با تشکر از حسن استقبال دولت و مردم سوریه، اظهار امیدواری کرد که این سفر به عنوان یک سفر راهبردی و تعاملات نظیر آن، باعث استحکام روابط کشور‌های دوست از جمله ایران و سوریه و تقویت جریان مقاومت شود و خاطرنشان کرد: امیدوارم همکاران بنده و مسئولان سوری تمام تلاش خود را برای تسریع در اجرای توافقات صورت گرفته به کار بگیرند تا هر چه سریع‌تر آثار آن‌ها در دو کشور روشن و آشکار شود.

بیانیه مشترک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه

جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه در پایان سفر رسمی دو روزه ابراهیم رئیسی به این کشور که به دعوت بشار اسد رئیس جمهور سوریه انجام شد، بیانیه مشترکی منتشر کردند.

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، در پاسخ به دعوت رسمی از سوی بشار اسد، رئیس جمهوری عربی سوریه، ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، دیداری رسمی از کشور جمهوری عربی سوریه طی دو روز چهارشنبه و پنج‌شنبه، ۱۳ و ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ به عمل آورده و با مقامات عالی این کشور در خصوص راه‌های گسترش و تقویت روابط دوجانبه، آخرین تحولات منطقه و اوضاع در صحنه جهانی، بحث و تبادل نظر کردند.

- دو رئیس جمهور گفتگو‌های عمیقی انجام دادند که تمرکز آن بر راه‌های توسعه و تقویت روابط دوجانبه براساس روابط برادرانه و استراتژیک میان دو کشور و هم‌چنین آخرین تحولات در منطقه و شرایط جهانی بود.

-دو طرف بر ضرورت احترام به حاکمیت ملی، استقلال و حفظ تمامیت ارضی دو کشور، طبق اهداف و اصول منشور ملل‌متحد تأکید کردند.

- دو طرف بر اهمیت تقویت روابط دوجانبه از طریق تداوم همکاری‌های سیاسی، اقتصادی، کنسولی و سایر زمینه‌های همکاری و هم‌چنین استمرار تبادل هیات‌های عالی‌رتبه میان دو کشور تأکید کردند.

- دو طرف آمادگی و تمایل خود را برای انجام هرگونه اقدام به منظور توسعه روابط تجاری ـ اقتصادی بین دو کشور از طریق سازوکار‌های موجود از قبیل کمیسیون عالی مشترک ابراز نمودند. آن‌ها هم‌چنین بر همکاری‌های موجود فیمابین در زمینه بازسازی جمهوری عربی سوریه تأکید کردند.

- دو طرف با ابراز خوشنودی از همکاری مشترک در زمینه مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی، بر تداوم همکاری مشترک جهت نابودی نهائی تمامی گروه‌های تروریستی تاکید نمودند.

دو طرف، تجاوزات اسرائیل به جمهوری عربی سوریه را به‌شدت محکوم کرده و آن را عاملی بی‌ثبات کننده در منطقه تلقی نمودند. دو طرف بر حق مشروع سوریه جهت پاسخ به این تجاوزات با روش مناسب تاکید نمود.

- دو طرف، ادامه اشغال جولان سوریه توسط رژیم اشغال‌گر و هم‌چنین اقدامات این رژیم اشغال‌گر از جمله تصمیم به الحاق جولان را محکوم کردند که در تناقض با اصول حقوق بین‌الملل بوده و وضعیت حقوقی جولان سوریه به‌عنوان اراضی اشغالی شمرده می‌شود. آن‌ها هم‌چنین تصمیم دولت آمریکا را در به‌رسمیت شناختن الحاق جولان که نقض آشکار اصول سازمان ملل‌متحد می‌باشد، به‌شدت محکوم کردند.

- دو طرف، هرگونه حضور غیرقانونی نیرو‌های نظامی در اراضی جمهوری عربی سوریه که اشغال شمرده می‌شود، را محکوم کرده و بر ضرورت پایان آن که ناقض حاکمیت ملی جمهوری عربی سوریه و تمامیت ارضی آن می‌باشد، تأکید می‌نمایند. آن‌ها بر لزوم گسترش حاکمیت جمهوری عربی سوریه بر سرتاسر سرزمین خود تصریح نمودند. آن‌ها اقدامات آمریکا در سرقت منابع طبیعی جمهوری عربی سوریه را قویاً محکوم کرده و خواستار واکنش قاطعانه جامعه بین‌المللی جهت توقف این قبیل اقدامات شدند.

- دو طرف، اقدامات قهرآمیز، یک‌جانبه و غیرمشروع اعمال شده از سوی ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپائی علیه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه را به‌شدت محکوم کردند؛ اقداماتی که نقض قوانین بین‌المللی و حقوق بین‌الملل بشردوستانه به‌شمار می‌رود. آن‌ها هم‌چنین نسبت به این رویکرد که سبب آسیب رسیدن به مردم بی‌گناه می‌شود، ابراز نگرانی نموده و بر ضرورت لغو فوری این‌گونه اقدامات غیرانسانی تاکید کردند.

- هم‌چنین طرف ایرانی بار دیگر، ایستادگی خود را در کنار دولت و ملت جمهوری عربی سوریه و همبستگی با آنان در قبال زلزله ویرانگر اخیر در این کشور، اعلام نمود. دو طرف هم‌چنین ادامه محاصره ظالمانه و مجازات‌های غیرقانونی از سوی دولت‌های غربی علیه مردم سوریه در شرایط بعد از زلزله را محکوم کردند. آن‌ها بر ضرورت شکستن فوری این محاصره به‌منظور وصول کمک‌های بین‌المللی برای بازسازی مناطق آسیب‌دیده از زلزله تأکید نمودند.

- دو طرف از تحولات مثبت سیاسی در منطقه، به‌ویژه ارتباط سازنده میان جمهوری عربی سوریه و کشور‌های عربی و توافق ایران و سعودی که زیر نظر چین انجام شد، استقبال نموده و این توافق را گام مهمی به سوی تحولات مثبت که در خدمت ثبات خاورمیانه می‎باشد، برشمردند. آن‌ها هم‌چنین بر ضرورت همبستگی و انسجام بین دولت‌های منطقه برای مقابله با چالش‌ها و تأمین امنیت، رفاه و آرامش در منطقه از طریق همکاری داخلی منطقه‌ای تأکید ورزیدند.

- دو طرف خون‌های شهیدان – همه شهدای ایران، سوریه و دوستان آن دو – که جان خود را برای پیروزی جمهوری عربی سوریه در جنگ علیه تروریسم نثار کردند، ارج نهادند.

- طرف ایرانی نسبت به تلاش‌های انجام شده جهت آماده‌سازی شرایط مناسب و تسهیل بازگشت آوارگان سوری به شهر‌ها و روستا‌های خود در جمهوری عربی سوریه، تقدیر کرد. دو طرف از جامعه بین‌المللی خواستند تا در این زمینه، کمک‌های لازم را ارائه نماید و جلوی سوء استفاده از رنج پناه‌جویان را از سوی برخی کشور‌ها در راستای خدمت به برنامه‌های سیاسی خود بگیرد.

- دو طرف تأکید کردند که رژیم اسرائیل، علت اصلی همه بحران‌ها و تهدید صلح و امنیت در منطقه به‌شمار می‌رود. آن‌ها هرگونه اقدامات خصمانه این رژیم را علیه مقدسات اسلامی در قدس شریف و تلاش‌های آن جهت تغییر شرایط حقوقی و تاریخی بیت المقدس رد نموده و ادامه عملیات شهرک‌سازی‌های غیرقانونی و نیز اقدامات رژیم اشغال‌گر در فلسطین را محکوم ساخته و همه آن موارد را نقض آشکار حقوق بین‌الملل و حقوق‌بشر به‌شمار آوردند. دو طرف حمایت خود را از حق مشروع مردم فلسطین در مقاومت بر ضد اشغال‌گری و برپایی دولتی مستقل، یکپارچه و دارای حاکمیت به پایتختی قدس شریف ابراز داشتند.

- ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران از استقبال گرم و مهمان‌نوازی کریمانه برادر خود، بشار اسد رئیس جمهوری عربی سوریه، مقامات و مردم سوریه، تشکر خالصانه و قدردانی نموده و از رئیس جمهوری عربی سوریه، دعوتی رسمی برای انجام سفری رسمی به جمهوری اسلامی ایران به‌عمل آورد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی