تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
گریزی به نظریه کبوتران حرم

ماندگاری مدیر به شرط تحقق اهداف

خدایا عبداللهی کارشناس اقتصادی و مدیریت در یادداشتی که برای دیدار اسال کرد معتقد است، استناد به سابقه کار برای انتصاب مدیران کافی نیست، بلکه باید بررسی شود، که آن شخص چه تحول و تغییری در مدیریت قبلی خود به وجود آورده است.

کد خبر: ۱۴۹۰۸۵
۱۳:۲۶ - ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۲

ماندگاری مدیر به شرط تحقق اهداف

 

دیدارنیوز ـ خدایار عبداللهی*: مدیران چنانچه خوب عمل کنند باعث ارتقای وضعیت اقتصادی و اجتماعی یک جامعه می‌شوند، بنابراین انتخاب یک مدیر شایسته همیشه یک دغدغه بوده است.

در رزومه مدیران ایرانی همیشه سابقه‌هایی از مدیریت‌های خود در سازمان‌های مختلف دیده می‌شود، ولی اثری از تغییراتی که توانسته‌اند در آن شرکت بگذارند وجود ندارد و صرف مدیریت در سازمان‌های مختلف مبنای خوبی نیست.

شما تصور کنید یک مالک باشگاه برای انتخاب مربی، اگر تنها بر این اساس که او در چند باشگاه سابقه کار دارد اکتفا کند، خطا کرده است ولی اگر یکی از فاکتورهای او برای انتخاب مربی خود، میزان جام‌های کسب شده قبلی و میزان سود آوری مربی برای باشگاه باشد، تکیه بر پایه و ستونی محکم‌تری زده است.

علت ناکامی شرکت‌های ایرانی عدم کاربست روش علمی درفرآیند مدیریت است. در بیان ویژگی‌های کاربست علمی، می‌توان از مفاهیمی چون شایسته سالای، شفافیت، توزیع عادلانه مناصب، ارزیابی علمی، ماندگاری مدیران به شرط تحقق اهداف و غیره را نام برد.

سازمان‌ها دارای اهداف کوتاه مدیت و بلند مدت هستند. اگر مدیر ارشد می‌خواهد مدیر پایین‌تر از خود را ابقا کند یا تغییر دهد باید یکی از این ویژگی‌های کاربست علمی یعنی "ماندگاری به شرط تحقق اهداف" را بکار برد.

اولا مدیر ارشد باید اهداف کمی و کیفی بلند مدت و کوتاه مدت برای مدیران پایین‌تر از خود تعیین کند و ثانیا هر سال این مدیران را بر آن اساس ارزیابی کند و در صورت عدم اقدام مناسب، آن‌ها را تعدیل نماید.

ولی بعضا دیده می‌شود مدیری هیچ اقدامی نکرده و حتی سازمان را در جهت عکس اهداف از پیش تعیین شده هدایت کرده و همچنان بر پست خود باقی می‌ماند و حتی در صورت جابجایی، سریع در جای دیگر مشغول به کار می‌شود.

نظریه استعاره‌ی کبوتران حرم در رشته مدیریت توسط چهره ماندگار مدیریت دکتر الوانی و دکتر دانایی‌فرد ارائه شده است. از خصوصیات این کبوتران، این است که با سروصدا از جای خود بلند شده و در هوا چرخی زده و مجددا در همان مکان فرود می‌آید.

این کبوتران هیچ کبوتر جدیدی به جمع خود اضافه نمی‌کنند و هیچ کبوتری نیز از جمع آن‌ها خارج نمی‌شود. این استعاره نیز برای مدیران است که مدیر نالایق که به هیچ یک از اهداف از پیش تعین شده نرسیده است از سمت خود برکنار شده و مدتی بعد در بخش دیگر پست می‌گیرند و این رویه تا آخر عمر این مدیر ادامه می‌یابد و هیچ اقدامی از باب اینکه فرد عادی تحصیلکرده و جوان و دارای دانش مدیریت (از بین خیل عظیم تحصیلکردگان مدیریت دارای تجربه) وارد مجموعه شود نمی‌شود.

در کشور‌های توسعه یافته مانند ژاپن، معیار‌های مختلفی برای تعیین یک مدیر تعیین شده است و نوع تغییراتی که یک مدیر در زمان خود در شرکت‌ها انجام داده است در یک پایگاه داده مدیران ثبت می‌شود به صورتی که سازمان‌ها با مراجعه به آن پایگاه داده، می‌توانند رزومه کمی و کیفی مدیران را مشاهده کنند و حتی حقوق یک مدیر بر اساس رزومه و موفقیت‌های کمی و کیفی قبلی او تعیین می‌شود.

*کارشناس مدیریت

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی