تیتر امروز

هشدار به اسرائیل/ بریتانیا: تشدید تنش به نفع هیچ‌کس نیست/ لغو پروازهای لوفت هانزا به تل‌آویو
انتقام ایران از اسرائیل پس از حمله تروریستی (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

هشدار به اسرائیل/ بریتانیا: تشدید تنش به نفع هیچ‌کس نیست/ لغو پروازهای لوفت هانزا به تل‌آویو

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
مسوولان استان در چه فکری هستند؟

بیکاری در کردستان؛ رتبه اول با بیش از ۲ برابر میانگین کشوری!

با نگاهی به گزارش مرکز آمار، فاصله نرخ بیکاری کردستان با ۲۰.۵ درصد، از نرخ بیکاری کشور که ۹.۷ درصد اعلام شده، بیش از ۲ برابر است.

کد خبر: ۱۴۹۰۰۷
۱۷:۲۸ - ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲

بیکاری در کردستان؛ زخمی‌که هر روز عمیق‌تر می‌شود

دیدارنیوز: بررسی وضعیت نرخ بیکاری پاییز و زمستان به تفکیک استان‌های کشور در سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد در استان کردستان به دلیل ضعف عملکردی تیم اقتصادی دولت و متولیان این حوزه، وضعیت نرخ بیکاری وخیم‌تر است.

به نقل از تسنیم، مرکز آمار ایران چهارم بهمن‌ماه سال گذشته چکیده نتایج طرح آمارگیری نیروی کار پاییز ۱۴۰۱ را منتشر کرد که نرخ بیکاری در کشور در پاییز سال ۱۴۰۱ در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۰ کاهش ۰.۷ درصدی داشت، اما به‌دلیل سوءمدیریت دولتمردان، استان کردستان در این برهه زمانی با نرخ ۱۳.۸ درصد بالاترین و رتبه اول نرخ بیکاری کشور را به خود اختصاص داد.

این اتفاق ناخوشایند در حالی برای استان کردستان رقم خورد که استاندار کردستان ۱۵ آبان ماه سال گذشته در شورای اشتغال مدعی شد که "سهم و تعهد امسال ما ایجاد ۳۳ هزار و ۵۱۳ شغل بوده که تاکنون ۳۳ هزار و ۷۵۰ شغل ایجاد کرده‌ایم". وی همچنین دهم آذرماه در حضور رئیس‌جمهور در سالن آزادی سنندج با بیان اینکه "سال گذشته از حیث عملکرد ایجاد اشتغال از رتبه سی‌ویکم‌کشور به رتبه دوم کشوری رسیده و در طول ۸ ماه اخیر ظرفیت دو برابری و ۱۰۲ درصد تعهدات محقق شد"، گفت: کردستان سال گذشته رتبه نخست بیکاری و تورم را در کشور داشت، اما اکنون کاهش یافته است، مسئولان پس از ارائه این آمارها، در برهه زمانی دیگر مدعی بودند که ۴۰ هزار و ۸۰۰ شغل در استان ایجاد شده است.

آمار‌های ایجاد اشتغال از سوی مسئولان استانی در حالی مطرح شده که بر اساس اعلام مرکز آمار، نرخ بیکاری در استان کردستان در پاییز سال ۱۴۰۰، ۱۰.۹ درصد بوده که در پاییز سال ۱۴۰۱ با ۲.۹ درصد افزایش به ۱۳.۸ درصد رسیده و نه تنها بیکاری کاهش نیافته، بلکه رتبه نخست بیکاری کشور هم به نام کردستان ثبت شد.

این وضعیت در حالی دردآوردتر است که مرکز آمار ایران در جدیدترین گزارش خود از وضعیت بیکاری کشور، نرخ بیکاری استان کردستان در زمستان ۱۴۰۱ را ۲۰.۵ درصد اعلام کرده که نسبت به زمستان سال ۱۴۰۱ که ۱۶.۷ درصد بوده، ۳.۸ درصد افزایش را نشان داده و با این رکورد، کردستان باز هم جایگاه نخست و بالاترین نرخ بیکاری را در میان استان‌های کشور به نام خود ثبت کرده است!

در گزارش مرکز آمار، فاصله نرخ بیکاری کردستان با ۲۰.۵ درصد از استان دوم (کرمانشاه با ۱۵.۱ درصد) ۵.۴ درصد بیشتر است و این در حالی‌ست که نرخ بیکاری در همین بازه زمانی در کشور ۹.۷ درصد اعلام شده و در استانی همچون کردستان با این همه ظرفیت در زمینه‌های مختلف، نرخ بیکاری بیش از دو برابر میانگین کل کشور است!

بیکاری در کردستان؛ زخمی‌که هر روز عمیق‌تر می‌شود

اگرچه گزارشی با عنوان «جشن تحقق اشتغال در استانی که رتبه اول بیکاری کشور است!» واکنش‌های زیاد مسئولان استانی را در پی داشت، اما تاکنون متولیان این حوزه در برابر تداوم این وضعیت و تثبیت جایگاه کردستان در رتبه اول نرخ بیکاری، واکنشی جز سکوت انجام نداده‌اند و در طول هفته کارگر نیز به‌جای خبر‌های خوش از اشتغال واقعی و رفع موانع این حوزه، مشغول برگزاری همایشه بوده‌اند.

حامد قادرزاده، سرپرست معاونت اقتصادی استاندار کردستان که همزمان ریاست دانشگاه کردستان را برعهده دارد، پس از تلاش‌های ناموفق ما برای گفتگو در این زمینه، با ارسال پیامکی اعلام کرد که در تهران هستم.

فرزاد پیشکاری، مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان کردستان نیز گفت: فردا (چهارشنبه) در نشستی با حضور رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و معاون استاندار کردستان و دستگاه‌ها و اصحاب رسانه وضعیت بیکاری و اشتغال ایجاد شده بررسی می‌شود. ما متولی دبیرخانه اشتغال و گردآورنده آمار و ارقام اشتغال هستیم؛ دستگاه‌ها باید از وضعیت اشتغال دفاع کرده و به صورت شفاف برای خبرنگاران توضیح دهند.

تکرار کسب رتبه نخست بیکاری کشور برای کردستان در حالی است که ظرفیت‌های بسیار مهمی از جمله هم‌مرز بودن با عراق، قطب کشاورزی کشور، ظرفیت‌های کم‌نظیر گردشگری، منابع خدادادی و شرایط آب و هوایی در استان وجود دارد و از همه مهم‌تر این دیار از نظر نیروی انسانی و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی غنی است که همه آن‌ها نهفته مانده و آنچنان که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی